13 svar
167 visningar

Debattartikel (Inledning)

Hej hej!

Skall skriva en debattartikel, men undrar ifall min inledning är bra? eller hur kan jag förbättra den för att få ett högre betyg? Siktar på ett B...

Det stod på mitt papper att rubriken skalll varar livsstil och köpvanor men är det tesen då också eller vart skriver jag tesen?

 

Inledning

"Under ett år slänger vi ungefär 224 000 ton mat i Sverige. (Jonsson, 2020) Detta har b.l.a. påverkat vår miljö och samhällsekonomi. Hur då kanske du undrar? Jo all mat som slängs kostar oss enormt. Enligt mig tycker jag att maten som slängs är otroligt synd, eftersom det finns så många där ute som inte ens får mat i sig. Jag tror att ifall vi hjälps åt kommer det att gå som tåget."

Truppeduppe 60
Postad: 29 feb 2020

Hej Victoria!

Kul ämne du skriver om. Jag har dock några tankar kring din inledning:

Undvik att använda formuleringar som pekar ut en individ såsom läsaren eller författaren (du), alltså formuleringar såsom "Hur då kanske du undrar?" eller "Enligt mig tycker jag att maten som slängs...". Att använda "vi" är mer godtagbart även om det i grunden är en ganska vag term. Vilka är "vi" kan man undra. Dessutom är det underförstått att alla åsikter som ges i en debattartikel är författarens om inget annat anges.

Skriv om alla faktaformuleringar så att de verkar så daterade som möjligt, alltså att de formuleras i nutid. Detta för att verka argumenten som använder fakta mer slagkraftigare. Dvs, formuleringar såsom "Under ett år slänger vi ungefär 224 000 ton mat i Sverige" kan skrivas om till "Senaste året i Sverige slängdes 224 000 ton mat" eller "Varje år i Sverige slängs ungefär 224 000 ton mat".

"Detta har bl.a. påverkat vår miljö..." -> "Detta påverkar samhällsekonomin och miljön."

Utveckla dina poäng med exempel. Efter att man läser meningen "Jo, all mat som slängs kostar oss enormt" kan man undra hur det kostar oss enorm och hur det påverkar en själv ekonomisk

Exempelomskrivning:

"Varje år i Sverige slängs ungefär 224 000 ton mat. (Jonsson, 2020) Detta onödiga slöseri med mat påverkar både samhällsekonomin och miljön då massvis med pengar går till spillo. Det ger dessutom upphov till en enorm orättvisa för att vissa människor kan inte ens garantera sig en måltid. Skulle vi människor hjälpas åt tillsammans skulle vi bespara mycket onödig påfrestning på miljön.

Victoria830 357 – Fd. Medlem
Postad: 29 feb 2020 Redigerad: 29 feb 2020
Truppeduppe skrev:

Hej Victoria!

Kul ämne du skriver om. Jag har dock några tankar kring din inledning:

Undvik att använda formuleringar som pekar ut en individ såsom läsaren eller författaren (du), alltså formuleringar såsom "Hur då kanske du undrar?" eller "Enligt mig tycker jag att maten som slängs...". Att använda "vi" är mer godtagbart även om det i grunden är en ganska vag term. Vilka är "vi" kan man undra. Dessutom är det underförstått att alla åsikter som ges i en debattartikel är författarens om inget annat anges.

Skriv om alla faktaformuleringar så att de verkar så daterade som möjligt, alltså att de formuleras i nutid. Detta för att verka argumenten som använder fakta mer slagkraftigare. Dvs, formuleringar såsom "Under ett år slänger vi ungefär 224 000 ton mat i Sverige" kan skrivas om till "Senaste året i Sverige slängdes 224 000 ton mat" eller "Varje år i Sverige slängs ungefär 224 000 ton mat".

"Detta har bl.a. påverkat vår miljö..." -> "Detta påverkar samhällsekonomin och miljön."

Utveckla dina poäng med exempel. Efter att man läser meningen "Jo, all mat som slängs kostar oss enormt" kan man undra hur det kostar oss enorm och hur det påverkar en själv ekonomisk

Exempelomskrivning:

"Varje år i Sverige slängs ungefär 224 000 ton mat. (Jonsson, 2020) Detta onödiga slöseri med mat påverkar både samhällsekonomin och miljön då massvis med pengar går till spillo. Det ger dessutom upphov till en enorm orättvisa för att vissa människor kan inte ens garantera sig en måltid. Skulle vi människor hjälpas åt tillsammans skulle vi bespara mycket onödig påfrestning på miljön.

Okej, tack så mycket!

 

En fråga, vad är tesen ifall det stod på pappret att rubriken skall vara ”Livsstil och köpvanor”

Ska jag då fortfarande ha en tes eller inte ?

DanaSvensson 10
Postad: 29 feb 2020

En tes är din fasta åsikt och budskap som du förmedlar genom hela din text. Tex i ditt fall ungefär "släng och slösa på mindre mat". Det kan vara effektfullt att använda sin tes i slutet av din text men undvik att skriva det i brödtexten. Tesen ska framgå mellan raderna

DanaSvensson skrev:

En tes är din fasta åsikt och budskap som du förmedlar genom hela din text. Tex i ditt fall ungefär "släng och slösa på mindre mat". Det kan vara effektfullt att använda sin tes i slutet av din text men undvik att skriva det i brödtexten. Tesen ska framgå mellan raderna

Jaha, okej. Annars kan man lägga den efter inledningen, eller syftar du helst vid slutet innan avslutningen?

Dessutom finns det något annat som jag kan lägga till på inledningen? Har du några tips så att det blir ännu bättre.

vt04 226
Postad: 1 mar 2020

Lägger ut mitt svar på nytt fast i denna tråden istället, då den andra tråden låstes.

 

"För det första att producera mängden"

Jag hade satt ett kommatecken såhär:

"För det första, att producera mängden"

 

"Enligt Andreas Fondell berättar han att det slängs jätte mycket mat och att stor del av den maten inte är dålig"

Du kan istället skriva:

"Enligt Andreas Fondell, slängs det jättemycket mat och en stor del av den maten inte är dålig"

Det kan också vara bra att du förklarar vem Andreas Fondell är.

 

"Kunden idag är väldigt kräsen,"

Du kan kanske skriva i plural istället:

"Kunder idag är väldigt kräsna"

 

"Dessutom ska hyllorna vara ständigt fulla"

Du kan byta plats på "vara" så att det blir:

"Dessutom ska hyllorna ständigt vara fulla 

 

"och eftersom försäljningen är väldigt varierande så är det svårt att pricka in precis rätt mängd inköp av varor."

Vem är det svårt att pricka in mängden varor? Du kan skriva:

"och eftersom försäljningen är väldigt varierande så är det svårt för affärerna att pricka in precis rätt mängd inköp av varor."

 

"Det jag tycker att vi kan göra är att helt enkelt köpa det viktigaste vi behöver,"

Här kan du kanske lägga till "bara":

"Det jag tycker att vi kan göra är att helt enkelt bara köpa det viktigaste vi behöver,"

 

"köper du alldeles för mycket så kommer det hända att du tillslut gör av dig med mer än du köpt."

Byt plats på "dig" och "av" såhär: 

"köper du alldeles för mycket så kommer det hända att du tillslut gör dig av med mer än du köpt."

 

 "Ifall det produkten går slut idag,"

Betydelsen av detta är lite oklart, du kan istället skriva:

 "Ifall det står att produkten går ut idag,"

 

"viss bäst före-datum exempelvis geonom att titta, lukta och smaka"

Ändra bara stavningen på "genom"

 

"Dessutom kan du förvara dina produkter i kylen, som gör att de håller lite mer än vanligt."

Menar du frysen? Jag tror att dom flesta redan förvarar mat i kylen

 

"Sedan om matsäkerheten tycker jag att restauranger samt butiker borde vara lite bättre på det, hellre köpa mindre varor än att hyllorna skall vara ständigt fylla och så ska man kasta de."

Du kan ändra "sedan om" till t.ex "när det kommer till"

Du kanske också borde förklara var du menar med "matsäkerheten"

"När det kommer till matsäkerheten tycker jag att restauranger samt butiker borde vara lite bättre på det, hellre köpa mindre varor än att hyllorna skall vara ständigt fylla och så ska man kasta de."

 

"Liksom det är bättre att sälja slut sina produkter än att kasta de vid slutändan"

Här kan du istället skriva (glöm inte punkten i slutet):

"I slutändan är det bättre att sälja slut  sina produkter än att kasta de."

 

"För det andra så innebär detta att"

Lägg till kommatecken och ta bort "så":

"För det andra, innebär detta att"

 

"Sedan tror jag också att när vi slänger mat så tänker vi inte på konsekvenserna och på barnen som inte ens får i sig mat ex. barnen i Afrika, det känns bara som att vi kastar utan att tänka på de barnen och det visar även hur otacksamma vi är."

Denna meningen är kanske lite lång, dela den. Och förslagsvis ändra lite:

"Sedan tror jag också, att när vi slänger mat så tänker vi inte på konsekvenserna och på barnen i t.ex Afrika, som inte ens får i sig någon mat. Det känns bara som att vi kastar mat utan att tänka och det visar även hur otacksamma vi är."

 

"Slutligen tror jag också att vi tror att vi har känslan att vi tillgång till att köpa mat hela tiden, så då bryr vi oss inte lika mycket"

Du kan skriva "kan" istället för "har känslan att vi tillgång till att":

Lägg till vad vi inte bryr oss lika mycket om:

"Slutligen tror jag också att vi tror att vi kan köpa mat hela tiden, så då bryr vi oss inte lika mycket om..."

 

"Vilket stämmer, för butiker och restauranger t.ex. kan ju inte fortsätta att sälja det när datumet har gått ut, det skulle vara olagligt."

Du kan istället skriva:

"Vilket stämmer, för t.ex butiker och restauranger kan ju inte fortsätta att sälja varor när datumet har gått ut, det skulle vara olagligt."

 

"De måste ju följa policyn annars fölorar de sitt jobb, därför är de tvungna att slänga mat, det är inte för att de vill utan att normerna är uppbyggt på det sättet."

Vem förlorar sina jobb? Är det normer som säger att dom måste slänga, är det inte regler som du tidigare skrivit?  (ändra stavningen på "förlorar")

"De måste ju följa policyn annars förlorar dom anställda sina jobb, därför är de tvungna att slänga mat, det är inte för att de vill utan att reglerna säger så"

 

"Därför uppmanar jag er till att slänga så mindre mat som möjligt och tänk på barnen i Afrika och jordens resurser!"

Här är det lite fel skriv istället: 

"Därför uppmanar jag er till att slänga så lite mat som möjligt och tänk på barnen i Afrika och jordens resurser!"

 

 

En annan sak du bör göra är att skriva ALLT i en flytande text och ta bort "2 argument", "1 motargument", "tes" och "avslutning". Förslagsvis kan du då flytta upp motargumentet efter det första argumentet (det som slutar med "Liksom det är bättre att sälja slut sina produkter än att kasta de vid slutändan"), så blir det ett argument för, sen mot, sen för igen. 

 

Du kan också utveckla det andra argumentet och motargumentet lite.

Förslag till vad du kan skriva på andra argumentet är kanske varför du tror att vi bara slänger mat. Eller varför man ska tänka på barnen i Afrika, hur kan dom gynnas av att vi slänger mindre. 

Förslag till motargumentet, kan vara vad dom ska göra med maten som har gått ut, t.ex vissa butiker rabatterar varor om dom vet att det inte kommer hinna säljas innan dom går ut. Och varför är det olagligt att sälja varor som har gått ut?

 

En annan bra sak du kan göra är att kolla på "synonymer.se" och se om du kan byta några ord.

 

Annars var det en bra text, som var lätt att följa med i, och du hade bra argument, det jag har skrivit är tips på förbättring, hoppas att det hjälper lite!

vt04 skrev:

Lägger ut mitt svar på nytt fast i denna tråden istället, då den andra tråden låstes.

 

"För det första att producera mängden"

Jag hade satt ett kommatecken såhär:

"För det första, att producera mängden"

 

"Enligt Andreas Fondell berättar han att det slängs jätte mycket mat och att stor del av den maten inte är dålig"

Du kan istället skriva:

"Enligt Andreas Fondell, slängs det jättemycket mat och en stor del av den maten inte är dålig"

Det kan också vara bra att du förklarar vem Andreas Fondell är.

 

"Kunden idag är väldigt kräsen,"

Du kan kanske skriva i plural istället:

"Kunder idag är väldigt kräsna"

 

"Dessutom ska hyllorna vara ständigt fulla"

Du kan byta plats på "vara" så att det blir:

"Dessutom ska hyllorna ständigt vara fulla 

 

"och eftersom försäljningen är väldigt varierande så är det svårt att pricka in precis rätt mängd inköp av varor."

Vem är det svårt att pricka in mängden varor? Du kan skriva:

"och eftersom försäljningen är väldigt varierande så är det svårt för affärerna att pricka in precis rätt mängd inköp av varor."

 

"Det jag tycker att vi kan göra är att helt enkelt köpa det viktigaste vi behöver,"

Här kan du kanske lägga till "bara":

"Det jag tycker att vi kan göra är att helt enkelt bara köpa det viktigaste vi behöver,"

 

"köper du alldeles för mycket så kommer det hända att du tillslut gör av dig med mer än du köpt."

Byt plats på "dig" och "av" såhär: 

"köper du alldeles för mycket så kommer det hända att du tillslut gör dig av med mer än du köpt."

 

 "Ifall det produkten går slut idag,"

Betydelsen av detta är lite oklart, du kan istället skriva:

 "Ifall det står att produkten går ut idag,"

 

"viss bäst före-datum exempelvis geonom att titta, lukta och smaka"

Ändra bara stavningen på "genom"

 

"Dessutom kan du förvara dina produkter i kylen, som gör att de håller lite mer än vanligt."

Menar du frysen? Jag tror att dom flesta redan förvarar mat i kylen

 

"Sedan om matsäkerheten tycker jag att restauranger samt butiker borde vara lite bättre på det, hellre köpa mindre varor än att hyllorna skall vara ständigt fylla och så ska man kasta de."

Du kan ändra "sedan om" till t.ex "när det kommer till"

Du kanske också borde förklara var du menar med "matsäkerheten"

"När det kommer till matsäkerheten tycker jag att restauranger samt butiker borde vara lite bättre på det, hellre köpa mindre varor än att hyllorna skall vara ständigt fylla och så ska man kasta de."

 

"Liksom det är bättre att sälja slut sina produkter än att kasta de vid slutändan"

Här kan du istället skriva (glöm inte punkten i slutet):

"I slutändan är det bättre att sälja slut  sina produkter än att kasta de."

 

"För det andra så innebär detta att"

Lägg till kommatecken och ta bort "så":

"För det andra, innebär detta att"

 

"Sedan tror jag också att när vi slänger mat så tänker vi inte på konsekvenserna och på barnen som inte ens får i sig mat ex. barnen i Afrika, det känns bara som att vi kastar utan att tänka på de barnen och det visar även hur otacksamma vi är."

Denna meningen är kanske lite lång, dela den. Och förslagsvis ändra lite:

"Sedan tror jag också, att när vi slänger mat så tänker vi inte på konsekvenserna och på barnen i t.ex Afrika, som inte ens får i sig någon mat. Det känns bara som att vi kastar mat utan att tänka och det visar även hur otacksamma vi är."

 

"Slutligen tror jag också att vi tror att vi har känslan att vi tillgång till att köpa mat hela tiden, så då bryr vi oss inte lika mycket"

Du kan skriva "kan" istället för "har känslan att vi tillgång till att":

Lägg till vad vi inte bryr oss lika mycket om:

"Slutligen tror jag också att vi tror att vi kan köpa mat hela tiden, så då bryr vi oss inte lika mycket om..."

 

"Vilket stämmer, för butiker och restauranger t.ex. kan ju inte fortsätta att sälja det när datumet har gått ut, det skulle vara olagligt."

Du kan istället skriva:

"Vilket stämmer, för t.ex butiker och restauranger kan ju inte fortsätta att sälja varor när datumet har gått ut, det skulle vara olagligt."

 

"De måste ju följa policyn annars fölorar de sitt jobb, därför är de tvungna att slänga mat, det är inte för att de vill utan att normerna är uppbyggt på det sättet."

Vem förlorar sina jobb? Är det normer som säger att dom måste slänga, är det inte regler som du tidigare skrivit?  (ändra stavningen på "förlorar")

"De måste ju följa policyn annars förlorar dom anställda sina jobb, därför är de tvungna att slänga mat, det är inte för att de vill utan att reglerna säger så"

 

"Därför uppmanar jag er till att slänga så mindre mat som möjligt och tänk på barnen i Afrika och jordens resurser!"

Här är det lite fel skriv istället: 

"Därför uppmanar jag er till att slänga så lite mat som möjligt och tänk på barnen i Afrika och jordens resurser!"

 

 

En annan sak du bör göra är att skriva ALLT i en flytande text och ta bort "2 argument", "1 motargument", "tes" och "avslutning". Förslagsvis kan du då flytta upp motargumentet efter det första argumentet (det som slutar med "Liksom det är bättre att sälja slut sina produkter än att kasta de vid slutändan"), så blir det ett argument för, sen mot, sen för igen. 

 

Du kan också utveckla det andra argumentet och motargumentet lite.

Förslag till vad du kan skriva på andra argumentet är kanske varför du tror att vi bara slänger mat. Eller varför man ska tänka på barnen i Afrika, hur kan dom gynnas av att vi slänger mindre. 

Förslag till motargumentet, kan vara vad dom ska göra med maten som har gått ut, t.ex vissa butiker rabatterar varor om dom vet att det inte kommer hinna säljas innan dom går ut. Och varför är det olagligt att sälja varor som har gått ut?

 

En annan bra sak du kan göra är att kolla på "synonymer.se" och se om du kan byta några ord.

 

Annars var det en bra text, som var lätt att följa med i, och du hade bra argument, det jag har skrivit är tips på förbättring, hoppas att det hjälper lite!

 Det hjälpte väldigt mycket, tack!

Vad innebär matsäkerheten?

och kan jag lägga till något mer på inledningen och avslutningen?

Bör man skriva referenser i slutet av debattartikeln?

Victoria830 skrev:
vt04 skrev:

Lägger ut mitt svar på nytt fast i denna tråden istället, då den andra tråden låstes.

 

"För det första att producera mängden"

Jag hade satt ett kommatecken såhär:

"För det första, att producera mängden"

 

"Enligt Andreas Fondell berättar han att det slängs jätte mycket mat och att stor del av den maten inte är dålig"

Du kan istället skriva:

"Enligt Andreas Fondell, slängs det jättemycket mat och en stor del av den maten inte är dålig"

Det kan också vara bra att du förklarar vem Andreas Fondell är.

 

"Kunden idag är väldigt kräsen,"

Du kan kanske skriva i plural istället:

"Kunder idag är väldigt kräsna"

 

"Dessutom ska hyllorna vara ständigt fulla"

Du kan byta plats på "vara" så att det blir:

"Dessutom ska hyllorna ständigt vara fulla 

 

"och eftersom försäljningen är väldigt varierande så är det svårt att pricka in precis rätt mängd inköp av varor."

Vem är det svårt att pricka in mängden varor? Du kan skriva:

"och eftersom försäljningen är väldigt varierande så är det svårt för affärerna att pricka in precis rätt mängd inköp av varor."

 

"Det jag tycker att vi kan göra är att helt enkelt köpa det viktigaste vi behöver,"

Här kan du kanske lägga till "bara":

"Det jag tycker att vi kan göra är att helt enkelt bara köpa det viktigaste vi behöver,"

 

"köper du alldeles för mycket så kommer det hända att du tillslut gör av dig med mer än du köpt."

Byt plats på "dig" och "av" såhär: 

"köper du alldeles för mycket så kommer det hända att du tillslut gör dig av med mer än du köpt."

 

 "Ifall det produkten går slut idag,"

Betydelsen av detta är lite oklart, du kan istället skriva:

 "Ifall det står att produkten går ut idag,"

 

"viss bäst före-datum exempelvis geonom att titta, lukta och smaka"

Ändra bara stavningen på "genom"

 

"Dessutom kan du förvara dina produkter i kylen, som gör att de håller lite mer än vanligt."

Menar du frysen? Jag tror att dom flesta redan förvarar mat i kylen

 

"Sedan om matsäkerheten tycker jag att restauranger samt butiker borde vara lite bättre på det, hellre köpa mindre varor än att hyllorna skall vara ständigt fylla och så ska man kasta de."

Du kan ändra "sedan om" till t.ex "när det kommer till"

Du kanske också borde förklara var du menar med "matsäkerheten"

"När det kommer till matsäkerheten tycker jag att restauranger samt butiker borde vara lite bättre på det, hellre köpa mindre varor än att hyllorna skall vara ständigt fylla och så ska man kasta de."

 

"Liksom det är bättre att sälja slut sina produkter än att kasta de vid slutändan"

Här kan du istället skriva (glöm inte punkten i slutet):

"I slutändan är det bättre att sälja slut  sina produkter än att kasta de."

 

"För det andra så innebär detta att"

Lägg till kommatecken och ta bort "så":

"För det andra, innebär detta att"

 

"Sedan tror jag också att när vi slänger mat så tänker vi inte på konsekvenserna och på barnen som inte ens får i sig mat ex. barnen i Afrika, det känns bara som att vi kastar utan att tänka på de barnen och det visar även hur otacksamma vi är."

Denna meningen är kanske lite lång, dela den. Och förslagsvis ändra lite:

"Sedan tror jag också, att när vi slänger mat så tänker vi inte på konsekvenserna och på barnen i t.ex Afrika, som inte ens får i sig någon mat. Det känns bara som att vi kastar mat utan att tänka och det visar även hur otacksamma vi är."

 

"Slutligen tror jag också att vi tror att vi har känslan att vi tillgång till att köpa mat hela tiden, så då bryr vi oss inte lika mycket"

Du kan skriva "kan" istället för "har känslan att vi tillgång till att":

Lägg till vad vi inte bryr oss lika mycket om:

"Slutligen tror jag också att vi tror att vi kan köpa mat hela tiden, så då bryr vi oss inte lika mycket om..."

 

"Vilket stämmer, för butiker och restauranger t.ex. kan ju inte fortsätta att sälja det när datumet har gått ut, det skulle vara olagligt."

Du kan istället skriva:

"Vilket stämmer, för t.ex butiker och restauranger kan ju inte fortsätta att sälja varor när datumet har gått ut, det skulle vara olagligt."

 

"De måste ju följa policyn annars fölorar de sitt jobb, därför är de tvungna att slänga mat, det är inte för att de vill utan att normerna är uppbyggt på det sättet."

Vem förlorar sina jobb? Är det normer som säger att dom måste slänga, är det inte regler som du tidigare skrivit?  (ändra stavningen på "förlorar")

"De måste ju följa policyn annars förlorar dom anställda sina jobb, därför är de tvungna att slänga mat, det är inte för att de vill utan att reglerna säger så"

 

"Därför uppmanar jag er till att slänga så mindre mat som möjligt och tänk på barnen i Afrika och jordens resurser!"

Här är det lite fel skriv istället: 

"Därför uppmanar jag er till att slänga så lite mat som möjligt och tänk på barnen i Afrika och jordens resurser!"

 

 

En annan sak du bör göra är att skriva ALLT i en flytande text och ta bort "2 argument", "1 motargument", "tes" och "avslutning". Förslagsvis kan du då flytta upp motargumentet efter det första argumentet (det som slutar med "Liksom det är bättre att sälja slut sina produkter än att kasta de vid slutändan"), så blir det ett argument för, sen mot, sen för igen. 

 

Du kan också utveckla det andra argumentet och motargumentet lite.

Förslag till vad du kan skriva på andra argumentet är kanske varför du tror att vi bara slänger mat. Eller varför man ska tänka på barnen i Afrika, hur kan dom gynnas av att vi slänger mindre. 

Förslag till motargumentet, kan vara vad dom ska göra med maten som har gått ut, t.ex vissa butiker rabatterar varor om dom vet att det inte kommer hinna säljas innan dom går ut. Och varför är det olagligt att sälja varor som har gått ut?

 

En annan bra sak du kan göra är att kolla på "synonymer.se" och se om du kan byta några ord.

 

Annars var det en bra text, som var lätt att följa med i, och du hade bra argument, det jag har skrivit är tips på förbättring, hoppas att det hjälper lite!

 Det hjälpte väldigt mycket, tack!

Vad innebär matsäkerheten?

och kan jag lägga till något mer på inledningen och avslutningen?

Bör man skriva referenser i slutet av debattartikeln?

?

matsäkerheten= att man hanterat maten hygieniskt så den inte har blivit dålig, smittad eller dylikt.

 

Om referenserna ska ligga i texten, i slutet, både och eller inte finnas med allt, det är upp till din lärare som delat ut uppgiften.

Jonto skrev:

matsäkerheten= att man hanterat maten hygieniskt så den inte har blivit dålig, smittad eller dylikt.

 

Om referenserna ska ligga i texten, i slutet, både och eller inte finnas med allt, det är upp till din lärare som delat ut uppgiften.

Några mer tips för min inledning samt avslutning?

Victoria830 skrev:
Jonto skrev:

matsäkerheten= att man hanterat maten hygieniskt så den inte har blivit dålig, smittad eller dylikt.

 

Om referenserna ska ligga i texten, i slutet, både och eller inte finnas med allt, det är upp till din lärare som delat ut uppgiften.

Några mer tips för min inledning samt avslutning?

Men är verkligen det med ”policyn” ett motargument , känner att det är fel...

 

här är artikeln iaf.

 

https://www.sydsvenskan.se/2011-02-27/sopdykarna-kan-leva-gott-pa-vart-overflod

Victoria830 skrev:
Victoria830 skrev:
Jonto skrev:

matsäkerheten= att man hanterat maten hygieniskt så den inte har blivit dålig, smittad eller dylikt.

 

Om referenserna ska ligga i texten, i slutet, både och eller inte finnas med allt, det är upp till din lärare som delat ut uppgiften.

Några mer tips för min inledning samt avslutning?

Men är verkligen det med ”policyn” ett motargument , känner att det är fel...

 

här är artikeln iaf.

 

https://www.sydsvenskan.se/2011-02-27/sopdykarna-kan-leva-gott-pa-vart-overflod

Behöver fortfarande svar, ska lämna in den om några dagar!

Victoria830 skrev:
Victoria830 skrev:
Victoria830 skrev:
Jonto skrev:

matsäkerheten= att man hanterat maten hygieniskt så den inte har blivit dålig, smittad eller dylikt.

 

Om referenserna ska ligga i texten, i slutet, både och eller inte finnas med allt, det är upp till din lärare som delat ut uppgiften.

Några mer tips för min inledning samt avslutning?

Men är verkligen det med ”policyn” ett motargument , känner att det är fel...

 

här är artikeln iaf.

 

https://www.sydsvenskan.se/2011-02-27/sopdykarna-kan-leva-gott-pa-vart-overflod

Behöver fortfarande svar, ska lämna in den om några dagar!

?

vt04 226
Postad: 11 mar 2020
Victoria830 skrev:
Victoria830 skrev:
Victoria830 skrev:
Victoria830 skrev:
Jonto skrev:

matsäkerheten= att man hanterat maten hygieniskt så den inte har blivit dålig, smittad eller dylikt.

 

Om referenserna ska ligga i texten, i slutet, både och eller inte finnas med allt, det är upp till din lärare som delat ut uppgiften.

Några mer tips för min inledning samt avslutning?

Men är verkligen det med ”policyn” ett motargument , känner att det är fel...

 

här är artikeln iaf.

 

https://www.sydsvenskan.se/2011-02-27/sopdykarna-kan-leva-gott-pa-vart-overflod

Behöver fortfarande svar, ska lämna in den om några dagar!

?

Ja, jag tycker att det kan ses som ett motargument. Det är ju en anledning till varför mat måste slängas. Utveckla bara din tanke lite, och skriv hur man istället kan göra.

Kanske rabattera ut varor med kort datum. Eller så kan man kanske ändra lite på policyn, hur? Varför finns policyn, för vems skull? Hur hade det sett ut utan den?

Svara Avbryt
Close