11 svar
68 visningar
Supporter är nöjd med hjälpen
Supporter 351 – Fd. Medlem
Postad: 22 apr 2019 16:00 Redigerad: 22 apr 2019 16:03

Division

Detta är säkert ingen högskolematte men får fel svar ändå.

 

x/2=1/3+x/5

 

Jag fastnade här..

x/2=5/15+3x/15

 

jag har glömt regeln säkert men har fastnat, behöver hjälp med att lösa den!


Tråd flyttad från Universitet till Matte 1. /Smutstvätt, moderator

Smutstvätt 23803 – Moderator
Postad: 22 apr 2019 16:03

Vilken gemensam nämnare har de tre bråken? Börja med att multiplicera båda led med den. Vad får du för ekvation?

Aerius 504 – Fd. Medlem
Postad: 22 apr 2019 16:05

om du har två bråktal

ab och cb .

Då är summan av dessa tal

ab + cb = a + cb

learningisfun 458 – Fd. Medlem
Postad: 22 apr 2019 16:06

x/2 = 1/3 + x/5

Hitta en gemensam nämnare. ett trick jag gör är att multiplicera nämnarna med varandra 2 x 3 x 5= 30

Omvandla alla bråktal till nämnaren med 30

15x/30= 10/30 + 6x/30

Vet du hur du gör härifrån?

Supporter 351 – Fd. Medlem
Postad: 22 apr 2019 16:10
Smutstvätt skrev:

Vilken gemensam nämnare har de tre bråken? Börja med att multiplicera båda led med den. Vad får du för ekvation?

15(x/2)=5+3x

Jonto 9193 – Moderator
Postad: 22 apr 2019 16:12 Redigerad: 22 apr 2019 16:16

Lös nu parentesen i vänsterledet.

15·x2=15x2=7,5x

Så 7,5x=5+3x

Smutstvätt 23803 – Moderator
Postad: 22 apr 2019 16:12

Nästan! De tre bråkens minsta gemensamma nämnare är 2·3·5=302\cdot3\cdot5=30, inte 15. Om du multiplicerar båda led med 30 får du ekvationen 15x=10+6x15x=10+6x Kan du lösa den ekvationen?

Supporter 351 – Fd. Medlem
Postad: 22 apr 2019 16:15
learningisfun skrev:

x/2 = 1/3 + x/5

Hitta en gemensam nämnare. ett trick jag gör är att multiplicera nämnarna med varandra 2 x 3 x 5= 30

Omvandla alla bråktal till nämnaren med 30

15x/30= 10/30 + 6x/30

Vet du hur du gör härifrån?

Det jag inte förstår är hur täljarna blir som de blir? Hur får du dem till 15x,10 samt 6x?

learningisfun 458 – Fd. Medlem
Postad: 22 apr 2019 16:19
Supporter skrev:
learningisfun skrev:

x/2 = 1/3 + x/5

Hitta en gemensam nämnare. ett trick jag gör är att multiplicera nämnarna med varandra 2 x 3 x 5= 30

Omvandla alla bråktal till nämnaren med 30

15x/30= 10/30 + 6x/30

Vet du hur du gör härifrån?

Det jag inte förstår är hur täljarna blir som de blir? Hur får du dem till 15x,10 samt 6x?

 

Om jag multiplicerar x/2 med 15 för att få nämnaren 30, så ska också täljaren multipliceras med 15. 15 multiplicerat med x är 15x. Samma metod används för de andra bråken.

Supporter 351 – Fd. Medlem
Postad: 22 apr 2019 16:38
learningisfun skrev:
Supporter skrev:
learningisfun skrev:

x/2 = 1/3 + x/5

Hitta en gemensam nämnare. ett trick jag gör är att multiplicera nämnarna med varandra 2 x 3 x 5= 30

Omvandla alla bråktal till nämnaren med 30

15x/30= 10/30 + 6x/30

Vet du hur du gör härifrån?

Det jag inte förstår är hur täljarna blir som de blir? Hur får du dem till 15x,10 samt 6x?

 

Om jag multiplicerar x/2 med 15 för att få nämnaren 30, så ska också täljaren multipliceras med 15. 15 multiplicerat med x är 15x. Samma metod används för de andra bråken.

Jaha, den detaljen missade jag! Ska försöka lösa det nu!

Supporter 351 – Fd. Medlem
Postad: 22 apr 2019 16:48
Supporter skrev:
learningisfun skrev:
Supporter skrev:
learningisfun skrev:

x/2 = 1/3 + x/5

Hitta en gemensam nämnare. ett trick jag gör är att multiplicera nämnarna med varandra 2 x 3 x 5= 30

Omvandla alla bråktal till nämnaren med 30

15x/30= 10/30 + 6x/30

Vet du hur du gör härifrån?

Det jag inte förstår är hur täljarna blir som de blir? Hur får du dem till 15x,10 samt 6x?

 

Om jag multiplicerar x/2 med 15 för att få nämnaren 30, så ska också täljaren multipliceras med 15. 15 multiplicerat med x är 15x. Samma metod används för de andra bråken.

Jaha, den detaljen missade jag! Ska försöka lösa det nu!

x=10/9 fick jag det till som är detsamma som 1,111...

Smaragdalena 78373 – Lärare
Postad: 22 apr 2019 17:32

Om det inte explicit står annorlunda, skall du svara med ett exakt värde, alltså x=10/9 (under förutsättning att du har räknat rätt, jag har inte kontrollräknat).

Svara Avbryt
Close