6 svar
88 visningar
Mattehjälp2 4
Postad: 3 apr 13:10

Division

Hejsan

Om man bildligt ska förklara exempelvis talet 210/0.95= 221 ( avrundat) Hur kan jag förstå att svaret är högre än 210.

Jag tänkte mig en stapel där 210 är 100%. Eftersom 0, 95 är en mindre del borde summan vara lägre men endå blir svaret en högre.

Blandar också ibland ihop vad vilka tal som ska stå i täljaren och i nämnaren. 

Tack på förhand.

naytte 3735 – Tillträdande Moderator
Postad: 3 apr 13:12 Redigerad: 3 apr 13:14

Om du delar ett tal aa med ett tal bb, som är mindre än 1, kommer absolutbeloppet av resultatet alltid bli större än aa. Jag vet inte riktigt hur man ska förstå artimetik "bildligt".

Men det är väl rimligt att om svaret blir mindre än aa när man delar med något b>1b>1, då borde väl resultatet bli större än aab<1b<1?

OK, låt mig försöka måla en bild. 

Du har 210 kr att handla tuggummin för. Om de kostar 2 kr styck, så får du förstås 210/2=105 stycken tuggummin.

Köper du billigare tuggummin för 1 kr styck, så får du förstås 210/1=210 stycken.

Om de kostar mindre än en krona, säg 95 öre, så räcker pengarna till fler. Eller hur?

Mattehjälp2 4
Postad: 3 apr 14:16

Tack för era svar.

Jo "sictransit" är lite inne på hur jag tänker bildligt.

Dock denna självklarheten jag finner i att se den klassiska " pizzan" där hela pizzan är 1. 100% och delas upp i olika delar 1/4 =25% osv. Eller ta en stapel på 210 bitar som delas upp i typ  3 delan där varje del är 70 bitar kan jag inte skapa riktigt ännu gällande divition under 1.  Kommer ni på några "bilder" så är jag tacksam.

 

Det gör matten roligare och logisk för mig att förstå. 

Om 210 är 95 % så är 1 % 210/0,95 = 2,21 (ungefär), så 100 % = 100.2,21 = 221. Du skulle alltså kunna köpa 221 stycken 95-öres tuggummin för 210 kr (det skulle i själva verket bli 5 öre över).

Mattehjälp2 4
Postad: 6 apr 10:11

Jo jag förstår grundtänket. Det som förvirrar mig är ordet "delar av" delar man 210/2 = 105 (210 delat på 2 delar= varje del är 105 ). Solklart.

Hamnar man under 1 (210/1)kan man inte tänka som ovanstående.

Kan man tänka vidare på följande uppställning 210/0,95 = Hur många gånger går 0,95 in i 210 ?

210 * 1 = 210 sedan tar man det resterande 0,05 som fattas till 1 och multiplicerar med 210 och aderar.

Alltså 210* 0,05= 10,5. 210 +10,5=220,5

Detta tänk ger mig en struktur.

Inte exakt samma resultat som 210/ 0,95= 221 dock ser jag nu, attans!

De där 5 % som saknas är inte 5 % av 210, utan 5 % av det okända lite större talet. När det handlar om 5 % är felet ganska litet, men om det är t ex 50 % blir det helknasigt.

Svara Avbryt
Close