7 svar
71 visningar
Dani163 1009
Postad: 14 okt 2022 01:23

DTK 2003 HT Uppgift 16

Uppgift 16. 

Jag fick veta att vi vill kolla hur stor andel som är kvinnor i respektive åldersgrupp av de som har forskarutbildning, alltså kollar vi en åldersgrupp i taget, hur många som är kvinnor och hur många det är totalt i den åldersgruppen. För de med forskarutbildning alltså.

Om vi t.ex. ska undersöka åldersgruppen 20-24, då kollar vi först på hur många kvinnor det är: 8, och sedan hur många det är totalt: 21.

Men jag delar inte denna tolkning: Så hur vet man att andelen kvinnor är större än 25% där?
Ska man dividera med totala antalet forskare i den kategorin, d.v.s. 8353?

Andelen kvinnor, är det inte då delen för kvinnor genom det hela för kvinnor? Vad hade det behövt stå för att det ska följa min tolkning, eller deras tolkning?

Bubo 6999
Postad: 14 okt 2022 07:36 Redigerad: 14 okt 2022 07:37

Det finns inget att tolka här. Frågan är tydlig:

Andel kvinnor bland personer med forskarutbildning (i åldersgruppen)

8 av 21 är mer än en fjärdedel.

Dani163 1009
Postad: 14 okt 2022 14:16 Redigerad: 14 okt 2022 14:23
Bubo skrev:

Andel kvinnor bland personer med forskarutbildning (i åldersgruppen)

 

I vilka åldersgrupper bland personer med forskarutbildning var andelen kvinnor större än 25 procent?

Så personer (män och kvinnor) med forskarutbildning är det hela, men sen skriver de att kvinnor är andelen, blir det då kvinnordet hela=delendet heladet hela\frac{\text{kvinnor}}{\text{det hela}} = \frac{\frac{\text{delen}}{\text{det hela}}}{\text{det hela}}

 

Please select text to grab.

 
 
 
 
Smaragdalena 78462 – Lärare
Postad: 14 okt 2022 15:36
Dani163 skrev:
Bubo skrev:

Andel kvinnor bland personer med forskarutbildning (i åldersgruppen)

 

I vilka åldersgrupper bland personer med forskarutbildning var andelen kvinnor större än 25 procent?

Så personer (män och kvinnor) med forskarutbildning är det hela, men sen skriver de att kvinnor är andelen, blir det då kvinnordet hela=delendet heladet hela\frac{\text{kvinnor}}{\text{det hela}} = \frac{\frac{\text{delen}}{\text{det hela}}}{\text{det hela}}

 

Please select text to grab.

 
 
 
 

Nej, andelen kvinnor av alla personer med forskarutbildning = kvinnoralla forskarutbildade = delendet hela

Dani163 1009
Postad: 14 okt 2022 15:39
Smaragdalena skrev:
Dani163 skrev:
Bubo skrev:

Andel kvinnor bland personer med forskarutbildning (i åldersgruppen)

 

I vilka åldersgrupper bland personer med forskarutbildning var andelen kvinnor större än 25 procent?

Så personer (män och kvinnor) med forskarutbildning är det hela, men sen skriver de att kvinnor är andelen, blir det då kvinnordet hela=delendet heladet hela\frac{\text{kvinnor}}{\text{det hela}} = \frac{\frac{\text{delen}}{\text{det hela}}}{\text{det hela}}

 

Please select text to grab.

 
 
 
 

Nej, andelen kvinnor av alla personer med forskarutbildning = kvinnoralla forskarutbildade = delendet hela

Okej, så matematiskt översatt blir ”andelen x av y” = x * 1/y? Där ”av” betyder = *

farfarMats 1096
Postad: 14 okt 2022 17:55

Mja   -  'av' betyder ofta * men i ditt exempel är det ju faktiskt 'av' = 'delat med'

Bubo 6999
Postad: 14 okt 2022 18:01

Fyra kungar av femtiotvå kort ger en andel kungar  som är 1/13.

Tretton spader av femtiotvå kort ger en andel spader som är 1/4.

Dani163 1009
Postad: 14 okt 2022 22:44
Bubo skrev:

Fyra kungar av femtiotvå kort ger en andel kungar  som är 1/13.

Tretton spader av femtiotvå kort ger en andel spader som är 1/4.

I problemet så använder de x andel av y och inte bara andel som en fristående term, som jag förstår som delen/det hela.

Svara Avbryt
Close