7 svar
99 visningar
hejsansvejsanosv 4
Postad: 18 maj 2019 Redigerad: 18 maj 2019

F-barn

Denna tråd är för alla oss F-barn. 

Uttryck era känslor i kommentarerna!


Tråd flyttad från Matematik/Matte 3 till Övriga ämnen/Om skolan. /Smutstvätt, moderator

Jonto 1651 – Gy-lärare (Ty)
Postad: 18 maj 2019 Redigerad: 18 maj 2019

Va? Vad är ett F-barn?

Qetsiyah 635
Postad: 18 maj 2019

Åh jonto, du måste sätta dig in i den yngre generationens vokabulär, särskilt eftersom du är lärare!

Det betyder barn som presterar dåligt; får F; "F-barn". Något vanligare är uttrycket A-barn.

Men vadå, känns matte3 svårt? Det kan jag förstå, det är ju något väldigt nytt som kommer, derivator. Men samtidigt tycker jag att det nog är det intressantaste som på länge.

Qetsiyah skrev:

Åh jonto, du måste sätta dig in i den yngre generationens vokabulär, särskilt eftersom du är lärare!

Det betyder barn som presterar dåligt; får F; "F-barn". Något vanligare är uttrycket A-barn.

Men vadå, känns matte3 svårt? Det kan jag förstå, det är ju något väldigt nytt som kommer, derivator. Men samtidigt tycker jag att det nog är det intressantaste som på länge.

Jaha det låter ju logiskt. Jag vet inte om jag ur lärar- och lärarsynpunkt är så förtjust i begreppet eftersom de får det att låta som att det är något i barnen/eleven som gör att denne inte kan nå längre än ett F och stämplar sig själv eller blir stämplad av andra som någon som presterar dåligt. Jag skulle snarare säga att alla under rätt förutsättningar och med rätt hjälp kan lyckas och ta fasta på potentialen. Svagpresterande eller Högpresterande vore kanske bättre ord.

Men som ni säger, det kanske är jag som är lite mossig och för politiskt korrekt ;)

Mitt budskap till er alla som anser er som "F-barn". Ni kan, bara ni tror på er själva, vågar och lägger ner lite tid :)

Ingemar 329
Postad: 18 maj 2019 Redigerad: 18 maj 2019

Det är sorgligt när elever lämnar in ett tomt prov med orden "Jag är ett F-barn" längst upp, när de går i sjuan.

Det finns inga F-barn. Alla barn kan bli godkända bara de får rätt stöd. Kraven i svensk grundskola är såna att alla elever ska kunna uppnå minst E i alla ämnen, och om  de inte gör det är det skolan som inte ställt upp med tillräcklig hjälp, eller hemmet som inte kunnat stötta sitt barn på rätt sätt. 

Sedan finns det naturligtvis elever som inte tar sitt ansvar för skolarbetet. Där står ju lärarna med dubbla budskap:
LGR11 §1: Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. 
LGR11 §2.3: Läraren ska utgå från att eleverna kan och vill ta ett personligt ansvar för sin inlärning och för sitt arbete i skolan.

Samtidigt som läraren ska anpassa utbildningen så att den passar alla elever, förväntas eleven ta ett personligt ansvar för att göra/klara av de uppgifter läraren tilldelar eleven.

Det är här det ofta går snett. Lärarna anpassar undervisningen utan att eleverna sedan tar det personliga ansvaret för sin inlärning. Eleven misslyckas därför, får ett F, och kallar sig sedan för F-barn. 

LGR11: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr11-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet?url=1530314731%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fcurriculum.htm%3Ftos%3Dgr&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f  





Jonto 1651 – Gy-lärare (Ty)
Postad: 18 maj 2019 Redigerad: 18 maj 2019

Bra att veta att detta begrepp existerar. Jag kommer inte tillåta någon elev att använda det i anslutning till mina lektioner varken om andra eller sig själva.

Bra uttryckt, Ingemar. Jag håller med till fullo.

Qetsiyah 635
Postad: 19 maj 2019

Så som jag ser det är det begreppet problematiskt om och när det används som något slags premanent egenskap eller stämpel hos elever, liknande vänster eller högerhänthet, och på så sätt hindra dessa F-barn från att se möjligheterna och söka hjälp och sedan förbättra sig. (Det roliga är ju att till och med vänster/höger hänthet är något man kan ändra på, om man så vill).

Jag tror det vore bättre om du förklarar för eleverna varför det begreppet är dåligt och avråda snarare än förbjuda! Jonto, hur ställer du dig gentemot begreppet A-barn då? 

Jonto 1651 – Gy-lärare (Ty)
Postad: 19 maj 2019 Redigerad: 19 maj 2019
Qetsiyah skrev:

Så som jag ser det är det begreppet problematiskt om och när det används som något slags premanent egenskap eller stämpel hos elever, liknande vänster eller högerhänthet, och på så sätt hindra dessa F-barn från att se möjligheterna och söka hjälp och sedan förbättra sig. (Det roliga är ju att till och med vänster/höger hänthet är något man kan ändra på, om man så vill).

Jag tror det vore bättre om du förklarar för eleverna varför det begreppet är dåligt och avråda snarare än förbjuda! Jonto, hur ställer du dig gentemot begreppet A-barn då? 

Jo, självklart ska man ju förklara varför det är illa att uttrycka sig på det sättet och skapa ett klassrumsklimat som gör att eleverna automatiskt inte använder dessa begrepp.

Jag tror det är minst lika problematiskt att få en stämpel som "A-barn" på sig, att du är någon som ska vara duktig och hela tiden prestera på högsta nivå, vilket sätter en oerhörd press och tyngd på dessa. Redan idag i skolan har vi stora problem med framför allt flickor som ställer alldeles för höga krav på sig själva och får högt ställda krav från andra. Detta gör att dessa pressar sig själva in i en vägg och till slut mår mycket dåligt. 

Svara Avbryt
Close