14 svar
545 visningar
naturnatur1 3001
Postad: 5 nov 2022 22:54

flygplan

hej.

Ett vanligt kommersiellt flygplan flyger på 10 000 meters höjd. Utanför är luftrycket 25kPa. Inuti planet hålls trycket uppe för att inte passagerarna ska drabbas av höjdsjuka. Men tryckskillnaden får inte överstiga 59 kPa för då blir belastningen på flygplanets skrov för stor.

Hur många procent av normalt lufttryck får trycket i kabinen maximalt vara?

Svar:

59+25 kPa = 84 kPa , 84/101,3 = ca 83%

Min fråga:

Varför adderar man dessa värden? Räcker det inte med att bara ta lufttrycket inuti (dvs 59)? Om man räknar normalt luftryck i ett hus ex tar man ju inte inne+ute, varför gör man det i detta fallet?

Laguna Online 28443
Postad: 5 nov 2022 23:54

Trycket inne är inte 59. Det står att tryckskillnaden är 59 (som mest).

naturnatur1 3001
Postad: 5 nov 2022 23:59
Laguna skrev:

Trycket inne är inte 59. Det står att tryckskillnaden är 59 (som mest).

vad innebär det? och varför adderar man med det?

Laguna Online 28443
Postad: 6 nov 2022 00:45

Tryckskillnaden är differensen mellan de båda trycken.

naturnatur1 3001
Postad: 6 nov 2022 00:46
Laguna skrev:

Tryckskillnaden är differensen mellan de båda trycken.

Mellan 101,3kPa och någon mer? Eller mellan vilka?

Pieter Kuiper 6954
Postad: 6 nov 2022 00:52
naturnatur1 skrev:

Mellan 101,3kPa och någon mer?  

Nej. På 10 000 meters höjd är lufttrycket inte 100 kPa.

Belastningen på skrovet handlar om skillnaden i tryck mellan insida och utsida.

naturnatur1 3001
Postad: 6 nov 2022 01:03
Pieter Kuiper skrev:
naturnatur1 skrev:

Mellan 101,3kPa och någon mer?  

Nej. På 10 000 meters höjd är lufttrycket inte 100 kPa.

Belastningen på skrovet handlar om skillnaden i tryck mellan insida och utsida.

Jag förstår inte varför de i frågan valde att utgå från trycksskillnaden 59 och inte någon annan? Det står ju att det bara är den högsta trycksskillnaden som är tillåten. Varför ska jag utgå från den? Tack

Pieter Kuiper 6954
Postad: 6 nov 2022 01:07
naturnatur1 skrev:


Jag förstår inte varför de i frågan valde att utgå från trycksskillnaden 59 och inte någon annan? Det står ju att det bara är den högsta trycksskillnaden som är tillåten. Varför ska jag utgå från den? Tack

För att frågan är: "Hur många procent av normalt lufttryck får trycket i kabinen maximalt vara?"

"Maximalt" - ord som du inte förstår kan du slå upp i ordboken.

naturnatur1 3001
Postad: 6 nov 2022 01:19
Pieter Kuiper skrev:
naturnatur1 skrev:


Jag förstår inte varför de i frågan valde att utgå från trycksskillnaden 59 och inte någon annan? Det står ju att det bara är den högsta trycksskillnaden som är tillåten. Varför ska jag utgå från den? Tack

För att frågan är: "Hur många procent av normalt lufttryck får trycket i kabinen maximalt vara?"

"Maximalt" - ord som du inte förstår kan du slå upp i ordboken.

Ja jag vet vad ordet innebär..

Det jag inte förstår är varför man adderar trycksskillnaden med trycket utanför?

Smaragdalena 78145 – Lärare
Postad: 6 nov 2022 04:14

Utanför flygplanet är det väldigt lågt lufttryck. Inuti flygplanet är trycket högre, så att passagerarna och besättningen skall få tillräckligt mycket luft, men om tryckskillnaden skulle vara för stor går flygplanet sönder. Är du med så långt?

Yngve 37793 – Livehjälpare
Postad: 6 nov 2022 08:03 Redigerad: 6 nov 2022 08:08
naturnatur1 skrev:

Det jag inte förstår är varför man adderar trycksskillnaden med trycket utanför?

Lufttrycket utanför flygplanet är 25 kPa.

Om lufttrycket även inuti planet är 25 kPa så kan passagerarna drabbas av höjdsjuka.

Därför ser man till att lufttrycket inuti planet är högre än så. Det blir alltså en tryckskillnad mellan lufttrycket inuti planet och lufttrycket utanför planet.

Exempel:

  • Om tryckskillnaden är 5 kPa så blir lufttrycket inuti planet 25 kPa + 5 kPa = 30 kPa.
  • Om tryckskillnaden är 10 kPa så blir lufttrycket inuti planet 25 kPa +10 kPa = 35 kPa.
  • Om tryckskillnaden är 20 kPa så blir lufttrycket inuti planet 25 kPa + 20 kPa = 45 kPa.
  • Om tryckskillnaden är 59 kPa så blir lufttrycket inuti planet 25 kPa + 59 kPa = 84 kPa.
  • Om tryckskillnaden är större än 59 kPa så kan flygplanets skrov skadas.

Ser du då varför lufttrycket utanför planet adderas med tryckskillnaden för att få fram lufttrycket inuti planet?

ConnyN 2578
Postad: 6 nov 2022 08:20

Det kan vara bra att känna till lite mer om detta.
Lufttryck inom flyget mäts normalt inte i kPa utan i hPa. En så kallad "standarddag" har vi 1013 hPa lufttryck vid havsninå. Idag har vi ungefär 1008 hPa här i Roslagen. 
När vi flyger i luften så sjunker lufttrycket med höjden och som bergsklättrare känner till, så upplever vi att luften blir "tunnare" på hög höjd. I ett flygplan så börjar man kompensera för detta vid c:a 2400 m. Då har lufttrycket sjunkit till c:a 750 hPa som då utgör ungefär 75% av lufttrycket vid havsnivån. (74% av 1013 hPa)
Nu fick vi veta i uppgiften att det är c:a 250 hPa på 10 000 m höjd. På denna höjd är kravet också att vi ska ett kabintryck på minst 750 hPa. Så trycket behöver höjas till 750 hPa för att passagerarna ska må bra. Det är alltså en höjning med 500 hPa.

Vi får också veta att vi får inte höja mer än maximalt med 590 hPa för det är inte flygplanet dimensionerat för.
Frågan gäller hur högt tryck vi får höja till. Det är alltså till 590 plus 250 = 840 hPa i detta fall och det utgör 840/1013 = 83% av normalt lufttryck.

naturnatur1 3001
Postad: 6 nov 2022 15:29
Smaragdalena skrev:

Utanför flygplanet är det väldigt lågt lufttryck. Inuti flygplanet är trycket högre, så att passagerarna och besättningen skall få tillräckligt mycket luft, men om tryckskillnaden skulle vara för stor går flygplanet sönder. Är du med så långt?

Ja

naturnatur1 3001
Postad: 6 nov 2022 15:35
Yngve skrev:
naturnatur1 skrev:

Det jag inte förstår är varför man adderar trycksskillnaden med trycket utanför?

Lufttrycket utanför flygplanet är 25 kPa.

Om lufttrycket även inuti planet är 25 kPa så kan passagerarna drabbas av höjdsjuka.

Därför ser man till att lufttrycket inuti planet är högre än så. Det blir alltså en tryckskillnad mellan lufttrycket inuti planet och lufttrycket utanför planet.

Exempel:

  • Om tryckskillnaden är 5 kPa så blir lufttrycket inuti planet 25 kPa + 5 kPa = 30 kPa.
  • Om tryckskillnaden är 10 kPa så blir lufttrycket inuti planet 25 kPa +10 kPa = 35 kPa.
  • Om tryckskillnaden är 20 kPa så blir lufttrycket inuti planet 25 kPa + 20 kPa = 45 kPa.
  • Om tryckskillnaden är 59 kPa så blir lufttrycket inuti planet 25 kPa + 59 kPa = 84 kPa.
  • Om tryckskillnaden är större än 59 kPa så kan flygplanets skrov skadas.

Ser du då varför lufttrycket utanför planet adderas med tryckskillnaden för att få fram lufttrycket inuti planet?

Tusen tack. Uppskattas väldigt mycket!!

naturnatur1 3001
Postad: 6 nov 2022 15:36
ConnyN skrev:

Det kan vara bra att känna till lite mer om detta.
Lufttryck inom flyget mäts normalt inte i kPa utan i hPa. En så kallad "standarddag" har vi 1013 hPa lufttryck vid havsninå. Idag har vi ungefär 1008 hPa här i Roslagen. 
När vi flyger i luften så sjunker lufttrycket med höjden och som bergsklättrare känner till, så upplever vi att luften blir "tunnare" på hög höjd. I ett flygplan så börjar man kompensera för detta vid c:a 2400 m. Då har lufttrycket sjunkit till c:a 750 hPa som då utgör ungefär 75% av lufttrycket vid havsnivån. (74% av 1013 hPa)
Nu fick vi veta i uppgiften att det är c:a 250 hPa på 10 000 m höjd. På denna höjd är kravet också att vi ska ett kabintryck på minst 750 hPa. Så trycket behöver höjas till 750 hPa för att passagerarna ska må bra. Det är alltså en höjning med 500 hPa.

Vi får också veta att vi får inte höja mer än maximalt med 590 hPa för det är inte flygplanet dimensionerat för.
Frågan gäller hur högt tryck vi får höja till. Det är alltså till 590 plus 250 = 840 hPa i detta fall och det utgör 840/1013 = 83% av normalt lufttryck.

Tusen tack. Uppskattas väldigt mycket!!

Svara Avbryt
Close