1 svar
705 visningar
bowsars 27
Postad: 6 apr 18:28

Godkänt i Svenska 3?

Hej,

Nu på onsdag är det dags för nationella prov genom ett PM i Svenska 3. Eftersom man behöver godkänt i Svenska 3 för att ta examen är det väldigt viktigt att man klarar svenskan. Jag är dock lite nervös över just PM delen. För en kort bakgrund kan jag säga att jag tidigare presterat bra i Svenskkurserna och ligger just nu på ett B i Svenska 3. 

Min lärare säger dock att det krävs ett godkänt PM för att hon ska kunna godkänna oss i Svenska 3. Detta betyder att om vi inte klarar PM-skrivningen på onsdag får vi F, oavsett hur bra man tidigare presterat på andra uppgifter. Är detta sant? Känns väldigt hårt. Kan vara bra att säga att vi skrev vårt första PM som test i julas och att jag inte klarade det. Det är alltså allt eller inget på onsdag? Kursen ska väl bedömas utifrån allt material och inte enbart nationella provet? 

Jonto 9329 – F.d. Moderator
Postad: 6 apr 22:14 Redigerad: 6 apr 22:14

Kort svar: Nej, det är inte sant att det gäller att man måste vara godkänd på nationella provet för att få godkänt betyg i svenska. Vid betygssättning ska allt bedömningsunderlag i kursen vägas in.

Däremot ska nationella provet som underlag särskilt beaktas och ha en betydande roll för ditt betyg. En dålig prestation på det nationella provet kan alltså leda till att du får F. Det finns också en rimlighet i det, då det utgör någon form av nivå som Skolverket satt upp för vad som bör utgöra godtagbara kunskaper utifrån betygskriterierna. Det är också så att man måste för ett godkänt betyg ha klarat alla kunskapskrav, det vill säga även skrivning. Uppgifter som testar andra betygskriterier kan inte väga upp textskrivning. 

Jag tycker att man som lärare inte att man ska göra några utfästelser före provet. För en del elever som presterat väldigt ojämnt tidigare, så kanske nationella provet blir väldigt avgörande medan för elever som tidigare haft ett stabilt godkänt betyg på allt, står inte lika mycket på spel. Värderingen av underlaget måste göras efteråt när allt underlag finns tillgängligt. Vid ett F på nationella så spelar det såklart roll om texten var nästan godkänd och det var detaljer som gjorde att den ej blev godkänd eller om eleven misslyckats helt och inte ens fått ihop en sammanhängande text som stämmer in på texttypen. 

I gymnasiet så gör man kanske generellt ganska få större skrivningar på en kurs, vilket gör att varje skrivning får ett större värde. Det kan också vara svårt för lärarna nu när AI finns att lyckas skapa bra och säkra bedömningstillfällen vilket gör att läraren lägger stor vikt vid nationella provet. Och det kan man som sagt göra (och ska man göra). Däremot måste man dock vid betygsättning ta hänsyn till hela bedömningsunderlaget även om läraren värderar vad som ska tillmätas störst vikt. 

Man får inte glömma att det också finns viss tid efter provet för att hämta in kompletterande underlag om det skulle finnas de elever som tidigare legat på en stabil E-nivå men misslyckats på nationella provet, att få en ny chans att visa sin nivå.

Svara
Close