7 svar
90 visningar
Louiger är nöjd med hjälpen!
Louiger 76
Postad: 13 mar 2019

Gränsvärde fakultet

Jag förstår att de ska gå mot oändligheten, men vet inte hur jag ska beräkna det och jag hittar ingen vägledning från boken på de. Så här har jag tänkt (Se bild)

SeriousCephalopod 1434
Postad: 13 mar 2019

Ni har inte berört stirlingapproximationen?

tomast80 2154
Postad: 13 mar 2019

En idé: dela upp det i nn kvoter som var och en är 2\ge 2. Då blir kvoten 2n\ge 2^n.

Louiger 76
Postad: 13 mar 2019
SeriousCephalopod skrev:

Ni har inte berört stirlingapproximationen?

Nej

Smaragdalena Online 22834 – Moderator
Postad: 13 mar 2019 Redigerad: 13 mar 2019

Om du skriver (2n)!  i stället för 2n! så tror du inte att det är samma sak som 2(n!). Du har gjort det, när du får gränsvärdet att bli 0.

Du skriver så lite att det är svårt att gissa hur du tänker. Det verkar vara en bra idé att undersöka vad man får för värde för olika små värden på n, som du verkar ha gjort på de följande raderna.

Du skriver n!=n!(n-1) men du menar nog n!=n(n-1)!.

Louiger 76
Postad: 14 mar 2019
Smaragdalena skrev:

Om du skriver (2n)!  i stället för 2n! så tror du inte att det är samma sak som 2(n!). Du har gjort det, när du får gränsvärdet att bli 0.

Du skriver så lite att det är svårt att gissa hur du tänker. Det verkar vara en bra idé att undersöka vad man får för värde för olika små värden på n, som du verkar ha gjort på de följande raderna.

Du skriver n!=n!(n-1) men du menar nog n!=n(n-1)!.

Jo jag såg också att jag gjort fel med 2n! som skulle vara (2n)! Vilket jag ändrat i slutet på texten. De som borde gå att säga är (2n)!/(n!)^2, men jag ser inte hur det hjälper. Sätter jag in tal istället för n blir de tydligt att de går mot oändligheten, men jag skulle vilja beräkna de, inte bara inse det. Jag ser sambandet att det går att dividera bort n! Från täljaren vilket gör att halva senare delen av talföljden finns kvar i täljaren medan n! Finns i nämnaren och är således betydligt mindre än täljaren för stora värden på n. Tex n=6 -> 6!/3!3!=4×5×6/(1×2×3), men hur beskriver jag det matematiskt? ...(2n-2)(2n-1)2n/n! ? Jag vill fatta hur jag skriver (har dyslexi så just att förstå frågorna och skriva själv är inte min starka sida), men i detta fallet vet jag inte ens hur jag ska gå tillväga på ett bra sätt även om jag förstår hur resultatet uppkommer.

Albiki 3470
Postad: 14 mar 2019

Jag förstår inte varför du väljer att strunta i hjälpen som Thomas gav, särskilt som den leder till svar på din fråga.

    2nn=(n+1)·(n+2)(n+n)1·2n=n+11·n+22n+nn.{2n \choose n} = \frac{(n+1)\cdot (n+2) \cdots (n+n)}{1 \cdot 2 \cdots n} = \frac{n+1}{1} \cdot \frac{n+2}{2} \cdots \frac{n+n}{n}.

Sedan är n+112\frac{n+1}{1} \geq 2 och n+222\frac{n+2}{2} \geq 2 och ... och n+nn2.\frac{n+n}{n} \geq 2.

Louiger 76
Postad: 14 mar 2019
Albiki skrev:

Jag förstår inte varför du väljer att strunta i hjälpen som Thomas gav, särskilt som den leder till svar på din fråga.

    2nn=(n+1)·(n+2)(n+n)1·2n=n+11·n+22n+nn.{2n \choose n} = \frac{(n+1)\cdot (n+2) \cdots (n+n)}{1 \cdot 2 \cdots n} = \frac{n+1}{1} \cdot \frac{n+2}{2} \cdots \frac{n+n}{n}.

Sedan är n+112\frac{n+1}{1} \geq 2 och n+222\frac{n+2}{2} \geq 2 och ... och n+nn2.\frac{n+n}{n} \geq 2.

Jag struntade inte i det. Jag bara förstod inte. Tack för att du vill uttrycka de mer omfattande. Ska kolla när bebis sover, hoppas på att fatta, vill fatta.

Svara Avbryt
Close