8 svar
2310 visningar
Sindarion är nöjd med hjälpen
Sindarion 52
Postad: 29 okt 2017 15:32 Redigerad: 29 okt 2017 15:32

Gymnasiearbete - planering och problemformulering

Hej!

Jag vet inte riktigt var jag ska skriva min fråga, så jag skriver den här...

Jag går i 3:an på det humanistiska programmet på Karolinska gymnasiet i Örebro och ska alltså göra ett GA. Varken jag, min klass eller våran GA-lärare (som är ny, hon har aldrig varit GA-lärare förut) vet hur vi ska göra det (vi vet vad ((ungefär)) men inte hur), så jag kommer nog att fråga er här på Pluggakuten en del. Hoppas ni kan hjälpa mig!

Vi har nyligen avslutat våra idéskisser: 

Idéskiss inför gymnasiearbetet

Namn:----------

Det här ämnesområdet tänker jag jobba med: Påhittade språk i berättelser.

Vad vill du göra? Varför just detta? Hur?

Som Gymnasiearbete tänker jag undersöka J.R.R. Tolkiens påhittade språk, som han använder i sina berättelser om fantasivärlden Middle Earth. Tolkien, författare av bland annat The Lord of the Rings, har i olika utsträckning skapat ett språk för varje grupp av varelser i sitt fantasiuniversum. Det är dessa språk som jag vill undersöka, hur de skapades och hur de används i berättelserna. Jag göra detta eftersom jag tycker att det är väldigt intressant och därför att J.R.R. Tolkiens böcker är några av mina favoritböcker. Genom att använda Tolkiens böcker där hans språk förekommer och granska dem utifrån min frågeställning kommer jag att göra detta arbete.

Syfte: Granska skapandet och användningen av Tolkiens påhittade språk.

Frågeställningar:

• Hur skapade Tolkien språken?

• Vilka riktiga språk är hans språk baserade på och hur märks det?

• Hur karaktäriserar varelserna och deras språk varandra?

Avgränsningar (hur ska du avgränsa arbetet så att det inte blir för stort och inte för litet? Hur ska du se till att det blir möjligt att genomföra?):

Jag avgränsar arbetet genom att bara undersöka Tolkiens språk och att undersöka dem alla översiktligt. Frågeställningen anpassar jag till arbetet och ser på så sätt till att det varken blir för mycket eller för lite.

Vilka källor skulle du kunna använda dig av i din tidigare forskning (tänk på att det måste vara vetenskapliga källor, gärna litterära sådana)?:

- Tolkiens böcker, speciellt de delar av dem som handlar om själva språken. (Egna böcker + Bibliotek?)

- Informationskällor på internet. (Internet)


Nu ska en "planering och problemformulering" in senast fredag v.45 annars får man en F-varning. Problemet är dock... att jag inte vet hur jag ska gör det!

Själva planeringen antar jag är att man skissar ut en preliminär planering för hur lång tid de olika momenten i arbetet ska ta och när man ska vara färdig med dem. (?)

Men "problemformuleringen"? Vad/hur är det meningen att jag ska göra? Jag förstår inte....

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Med Vänliga Hälsningar

En-inte-alls-stressad-tredje-ringare-ha.HA.HA.ha. 

HT-Borås 1287
Postad: 29 okt 2017 18:55

Problemformuleringen är ungefär syftet med arbetet, varför du ska göra det och vilka frågeställningar det ska besvara.  Det är ju fråga om hur man, och speciellt Tolkien, konstruerar språk, och vilka utgångspunkter där är (som walesiska). De frågor du redan skrivit kan vara en väsentlig del av problembeskrivningen.

Sindarion 52
Postad: 30 okt 2017 14:38

Okej, då förstår jag lite bättre.

Ungefär hur lång ska den vara?

Har du eller vet du var man kan hitta någon exempeltext?

Sindarion 52
Postad: 30 okt 2017 14:38

Och tack för dit svar!

HT-Borås 1287
Postad: 30 okt 2017 16:03

Problemformuleringen ska beskriva den frågan du ska arbeta med (och vara möjlig att besvara i uppsatsen) - kanske 4 - 12 rader. Du ska kunna hitta exempel i vilken akademisk uppsats som helst som publicerats på webben.

Sindarion 52
Postad: 31 okt 2017 12:33

Okej, tack så jättemycket!

 

(Sedan, när jag har skrivit den, kanske du kan ta en titt på den och se om det blev bra?)

Sindarion 52
Postad: 1 nov 2017 16:12

Problemformulering:

Frågeställning:

• Hur skapade Tolkien språken?

• Vilka riktiga språk är hans språk baserade på och hur märks det?

• Hur karaktäriserar varelserna och deras språk varandra?

Jag är väldigt nyfiken på hur man skapar egna språk till (framför allt) fiktiva universum, där ens berättelser utspelar sig, eftersom jag själv vill skriva berättelser och göra dem mer levande genom att använda egna påhittade språk. Så hur skapar man ett språk, som vanligtvis växer fram under millennium av mänsklig interaktion, helt själv? Jag vill också veta vilka riktiga språk Tolkiens språk baserades på, därför att jag vill veta vad hans inspiration till de olika språken var och om det märks vilka ursprungsspråken är i den slutliga produkten av hans språk. Jag vill titta på hur språken karaktäriserar och karaktäriseras av de varelser som talar det språket, eftersom det är väldigt intressant hur detta samspelar. I verkligheten kan t.ex. franskan anses vara ett vackert, sexigt och romantiskt språk, vilket då också förknippas med fransmännen. Likadant med tyskan, som kan anses vara kantig, hård och strikt, avspeglas också dessa egenskaper fördomsfullt på tyskarna själva. Därför vill jag veta hur Tolkien har anpassat detta samspel på sina språk och deras talare.


Är den bra (eller i alla fall acceptabel)?

HT-Borås 1287
Postad: 1 nov 2017 16:59

Det är bra. Jag skulle kanske sätta de tre punkterna sist, eftersom frågan "hur skapade Tolkien språken" gör att läsaren undrar "vilka språk", men det förklaras i texten. För att få det mindre jag-centrerat ("jag vill..."), vilket förr ansågs mindre bra, kan man formulera om några meningar, gärna utan att använda för mycket kanslisvenska ("det främsta syftet är att undersöka hur man skapar...").

Sindarion 52
Postad: 2 nov 2017 14:00

Okej, tack så mycket för din feedback!

Svara Avbryt
Close