4 svar
37 visningar
Raket123 är nöjd med hjälpen
Raket123 19
Postad: 11 sep 23:01

histroria1b

hej. har fått en uppgift i historia 1b

Min historia  
Vilka aktörer har haft en påverkan eller betydelse för hur ditt liv ser ut? 
Vilka strukturella förklaringar finns till att ditt liv ser ut som det gör? 
Namnet på historiens epoker är författade i efterhand – om du skulle periodisera ditt liv i tre epoker/delar. Vad skulle du kalla dem då?  
Förslag på händelser som kan ha påverkat: Allmän och lika rösträtt 1921, arabiska våren, industriella revolutionen, intåget av internet, smartphones och sociala medier, covid-19 pandemin  
Använd gärna följande begrepp i din text: förändring, kontinuitet, orsak, konsekvens, utlösande faktor, aktör, struktur, värdering, förklaring, historisk kontext.  max ord 600

 

jag har skrivit uppgiften men skulle behöva lite småtips och hjälp att då in ordet HISTORISK KONTEXT. detta är vad jag skrivit.

1.       0-12 år (2006-2018) uppväxten/grunden  

2.       12-14 år (2018-2020) satsningen

3.       14-16 år (2020-2022) förändringen

 

 

1.       Jag skulle säga att den första epoken i mitt liv varade från 2006–2018(0–12 år). Jag kallar den för grunden, då det var denna tid som la grunden för mina värderingar och det tankesätt jag har idag.

Dom viktigaste aktörerna under hela mitt liv men speciellt denna period var mamma respektive pappa. Förklaringen till det är att under dessa år såg jag mycket upp till mina föräldrar och som barn tog man efter sina föräldrar. Jag har fått grundtankar och värderingar för hela livet under denna epok, även om dom är unika för just mig så var det mamma och pappa som byggde grunden. Eftersom jag som alla andra barn var beroende utav mina föräldrar och dom uppfostrade utifrån deras grundtankar och värderingar..

 

.

2.         Aktör Thomas K. Thomas var den tränare som tog upp mig till division 2 vid 13 årsålder, och att få det förtroende så pass ung gjorde att jag vågade satsa och ta mig ur min komfrontzoone. Vilket i sin tur gjorde att jag gjorde mig själv ett namn i fotbollsvärlden som jag aldrig skulle gjort med mitt flicklag. Men detta ledde till att jag bara såg framåt och inte kände efter i kroppen.  Konsekvensen av allt tränande blev tillslut att jag började tappa glädjen. Den Utlösande faktor till att ”epoken” tog slut var ett tränarbyte som i sin tur ledde till att mitt lag behövde gå ner 2 divisioner med orsaken att många flyttade för att studera så vi hade helt enkelt för få spelare.

Detta gjorde att det kändes som jag tog 2 steg tillbaka istället för att fortsätta framåt i min utveckling. Detta var även bland mina första stora smällar då ”karriären” gick neråt istället för hela tiden uppåt rakt uppåt. Vilket tog hårt på mig som 14-15 åring. Även om jag nu i efterhand är tacksam att det blev som det blev och att jag idag spelar med sann glädje igen. Men är tacksam att jag hade en ”epoken” i livet.

 

3.       Innan Covid 19 hade jag relativt stor kontinuitet i livet, jag gick i skolan,tränade och umgicks med familj och vänner. Under pandemin blev en del undervisning online och det skulle jag säga var en strukturellförklaring till att jag presterade sämre i mina skolarbeten. Jag tog inte faktan som läraren sa på samma sätt genom en skärm som i ett fysikt klassrum. Under samma period hade jag och mitt lag träningar var och för sig för att minska smittningen. Det blev en stor Förändring för mig att ha både skola,fritid och träning hemifrån. Jag fick svårt att skilja på dom 3 vilket ledde till att jag kände att allt blev halv dant. Och jag hade svårt att anpassa mig till en början.

Jonto 7522 – Moderator
Postad: 11 sep 23:12

Det du säger om att familjen har byggt grunden för dig med föräldrar. Där kan man prata om familjepolitik. 

Kolla exempelvis upp byggande av folkhemmet på 1930-talet som skapade en välfärd för familjer med bostad, barnbidrag, barnomsorg etc.https://www.so-rummet.se/kategorier/folkhemmet#

Det du talar om att satsa på din fotboll och tränare.

Då kan du exempelvis titta på :

Framväxten av föreningar och folkrörelser. Under 1800-talet och första halvan av 1900-talet under urbaniseringen så växte föreningar för idrott och annat fram som är grunden till de mängder av föreningar som finns idag som alla kan vara med i.

https://firademokratin.riksdagen.se/fordjupning/folkrorelser/folkrorelsernas-framvaxt/#M%C3%A5nga-medlemmar

 

En längre process som man kan titta på är individualiseringen. Du pratar om att sporten handlat om att utveckla dig själv och förverkliga drömmar. För 200 år sedan skulle det vara omöjligt att säga. Då var allt fokus på kollektivet och det gemensamma, ingenting om individen som bara var en kugge i samhället. Under 1900-talet har individualismen tagit fart

 

I ditt sista stycke så kan du ju få in pandemin men även framväxten av ett digitaliserat samhälle, som skapat både möjligheter och problem.

Raket123 19
Postad: 11 sep 23:17

tack för dom hjälpsama svaren. förtsår inte riktigt ordet "historisk kontext" och har svårt att få in det ordet i ett sammanhang i min text, något förslag/förklaring

Jonto 7522 – Moderator
Postad: 11 sep 23:20 Redigerad: 11 sep 23:20

Kontext betyder "sammanhang" och handlar om att du ska koppla ihop det du skriver om till något som skett historiskt sett eller en process i historien.

 

Jonto 7522 – Moderator
Postad: 11 sep 23:21

Jag tror inte att du måste få in det ordet i texten utan att läraren i din text ska kunna hitta kopplingar till historien. Då har du med en historisk kontext.

Svara Avbryt
Close