11 svar
3362 visningar
JohanJ 92 – Fd. Medlem
Postad: 24 nov 2017 08:34

Högerhandsregeln.

Hej!

Jag försöker förstå mig på högerhandsregeln utan att riktigt lyckas fullt ut.

1. När jag ska visa kraftens riktning så har jag märkt att när det kommer till elektroner så blir svaret rätt om jag använder högerhanden medans om jag ska bestämma kraften från en proton så blir det rätt om jag använder vänsterhanden. Hur kommer detta sig? Trodde metoden hade namnet "högerhandsregeln" pga att högerhanden alltid skulle användas.

2. Om nu man ska använda olika händer för proton respektive elektron, vad gäller då för tex neutroner när man ska bestämma kraftens riktning från den?

3. Denna frågan blir lite svår att förklara men ska ge det ett försök.

När man ska bestämma kraftens riktning från tex en proton eller elektron så har man oftast en bakgrund med tex x eller prickar(tänkt skruvar som går in eller ut) och sedan en riktning som protonen eller elektronen rör sig.

Men i vissa fall så består bakgrunden av ett fält av pilar tex rakt upp medans det samtidigt visar att elektronen eller protonen har en helt annan riktning. Hur ska man tänka här för att kunna avgöra vart kraften går? Vad menas med fältet av pilar i bakgrunden?

4. Ibland har inte elektronen någon kraft, hur vet man när detta gäller?

5. Ibland har kraften riktningen rakt in i pappret, hur vet man när detta gäller?

6. Med vilken metod kan man avgöra storleken på kraften? Tex vilken som har störst respektive minst?

 

Ganska många frågor som ni märker. Tyvärr hade kapitlet ganska lite information i boken om detta och även om man klarade en del uppgifter i slutet av kapitlet efter att ha klurat lite så tänker jag att det måste finnas bestämda regler kring allt detta?

Känns som något som garanterat kommer att komma på slutprovet som kommer så småningom.

 

Tack på förhand.

MvhJohan

woozah 1414 – Fd. Medlem
Postad: 24 nov 2017 09:07 Redigerad: 24 nov 2017 09:08

Varför det fungerar med vänster/höger är för att du har olika laddningar på en proton och elektron, nämligen e e respektive -e -e . Om du har att kraften går åt ett håll för en proton så skulle kraften för en elektron gå antiparallellt mot kraften av en proton. D.v.s., du vänder bara handen 180 grader.  Det är därför din "vänsterhandsregel" fungerar, för du har att fingret pekar åt motsatt håll från högerhanden. 

JohanJ 92 – Fd. Medlem
Postad: 24 nov 2017 09:36
woozah skrev :

Varför det fungerar med vänster/höger är för att du har olika laddningar på en proton och elektron, nämligen e e respektive -e -e . Om du har att kraften går åt ett håll för en proton så skulle kraften för en elektron gå antiparallellt mot kraften av en proton. D.v.s., du vänder bara handen 180 grader.  Det är därför din "vänsterhandsregel" fungerar, för du har att fingret pekar åt motsatt håll från högerhanden. 

Aha okej, right!

Har du något tips på en bra sida eller liknande där man kan läsa till sig de övriga frågorna? Som du ser är det en del kunskapsluckor som behövs fyllas:)...

Smaragdalena Online 78156 – Lärare
Postad: 24 nov 2017 09:41

2. Neutroner är neutrala och påverkas inte.

3. Pil uppåt visar att fältet är riktat uppåt. Pil åt höger visar att fältet är riktat åt höger. 

Är Wikipedia till hjälp? svenska  engelska

JohanJ 92 – Fd. Medlem
Postad: 24 nov 2017 09:58
Smaragdalena skrev :

2. Neutroner är neutrala och påverkas inte.

3. Pil uppåt visar att fältet är riktat uppåt. Pil åt höger visar att fältet är riktat åt höger. 

Är Wikipedia till hjälp? svenska  engelska

Nja. Innehåller ungefär samma saker som i boken. Dock väcktes en ny fråga, vad är z-axeln?

Jag använder mig dock utav metoden när man håller tummen rakt ut och resterande fingrar rakt fram, detta kanske är negativt?

Smaragdalena Online 78156 – Lärare
Postad: 24 nov 2017 12:24

När man använder sig av tre dimensioner så är z-axeln vinkelrät mot både x-axeln och y-axeln.

Vad betyder tummen som du håller rakt ut? Vad betyder resterande fingrar som du håller rakt fram? Är det en annan regel än den du har på bilden - där pekar ju fingrarna-som-inte-är tumme åt två olika håll, din beskrivning verkar ha alla fingrarna åt samma håll?

Högerhandsregeln (och andra liknande regler) är bra om man har förstått vad det är de är till för, men det är ganska meningslöst att bara lära sig tumregler om man inte vet vad det handlar om.

woozah 1414 – Fd. Medlem
Postad: 24 nov 2017 12:36 Redigerad: 24 nov 2017 12:39
JohanJ skrev :
woozah skrev :

Varför det fungerar med vänster/höger är för att du har olika laddningar på en proton och elektron, nämligen e e respektive -e -e . Om du har att kraften går åt ett håll för en proton så skulle kraften för en elektron gå antiparallellt mot kraften av en proton. D.v.s., du vänder bara handen 180 grader.  Det är därför din "vänsterhandsregel" fungerar, för du har att fingret pekar åt motsatt håll från högerhanden. 

Aha okej, right!

Har du något tips på en bra sida eller liknande där man kan läsa till sig de övriga frågorna? Som du ser är det en del kunskapsluckor som behövs fyllas:)...

 

 

4. Oftast har du ett magnetfält som är åt något håll. Ett kryss betyder att magnetfältet går inåt i pappret(man kan tänka sig att man ser en pil bakifrån) och en prick betyder att det går ut ur pappret (man kan tänka sig att man ser en pil komma emot sig, den är ju ganska vass ;-) ).

 

5. Vad du menar med "elektronen har ibland en kraft vet jag inte riktigt, du får vara lite mer specifik. Men generellt så har man en Lorentz-kraft F \vec{F} . Denna kraft är hur en laddar partikel får en kraft på sig p.g.a. elektromagnetiska fält. Generellt skriver man den som F=q(E+v×B) \vec{F}=q(\vec{E}+\vec{v}\times\vec{B}) , där E \vec{E} är elektriskt fält och B \vec{B} är det magnetiska fältet.

 

6. Jag vet inte riktigt vad du menar?

 

2. Använder vi Lorentz-kraften på en neutron (som har q=0 q=0 ) så ser vi att F=0(E+v×B)=0 \vec{F}=0(\vec{E}+\vec{v}\times\vec{B})=0 . Alltså får den ingen kraft på sig, den är opåverkad.

JohanJ 92 – Fd. Medlem
Postad: 26 nov 2017 10:35
Smaragdalena skrev :

När man använder sig av tre dimensioner så är z-axeln vinkelrät mot både x-axeln och y-axeln.

Vad betyder tummen som du håller rakt ut? Vad betyder resterande fingrar som du håller rakt fram? Är det en annan regel än den du har på bilden - där pekar ju fingrarna-som-inte-är tumme åt två olika håll, din beskrivning verkar ha alla fingrarna åt samma håll?

Högerhandsregeln (och andra liknande regler) är bra om man har förstått vad det är de är till för, men det är ganska meningslöst att bara lära sig tumregler om man inte vet vad det handlar om.

Jaha, Tack. :)

Förlåt för min dåliga beskrivning, Jag använder mig av följande metod som i videon nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=EIS7QNok08E

JohanJ 92 – Fd. Medlem
Postad: 26 nov 2017 14:34
woozah skrev :
JohanJ skrev :
woozah skrev :

Varför det fungerar med vänster/höger är för att du har olika laddningar på en proton och elektron, nämligen e e respektive -e -e . Om du har att kraften går åt ett håll för en proton så skulle kraften för en elektron gå antiparallellt mot kraften av en proton. D.v.s., du vänder bara handen 180 grader.  Det är därför din "vänsterhandsregel" fungerar, för du har att fingret pekar åt motsatt håll från högerhanden. 

Aha okej, right!

Har du något tips på en bra sida eller liknande där man kan läsa till sig de övriga frågorna? Som du ser är det en del kunskapsluckor som behövs fyllas:)...

 

 

4. Oftast har du ett magnetfält som är åt något håll. Ett kryss betyder att magnetfältet går inåt i pappret(man kan tänka sig att man ser en pil bakifrån) och en prick betyder att det går ut ur pappret (man kan tänka sig att man ser en pil komma emot sig, den är ju ganska vass ;-) ).

 

5. Vad du menar med "elektronen har ibland en kraft vet jag inte riktigt, du får vara lite mer specifik. Men generellt så har man en Lorentz-kraft F \vec{F} . Denna kraft är hur en laddar partikel får en kraft på sig p.g.a. elektromagnetiska fält. Generellt skriver man den som F=q(E+v×B) \vec{F}=q(\vec{E}+\vec{v}\times\vec{B}) , där E \vec{E} är elektriskt fält och B \vec{B} är det magnetiska fältet.

 

6. Jag vet inte riktigt vad du menar?

 

2. Använder vi Lorentz-kraften på en neutron (som har q=0 q=0 ) så ser vi att F=0(E+v×B)=0 \vec{F}=0(\vec{E}+\vec{v}\times\vec{B})=0 . Alltså får den ingen kraft på sig, den är opåverkad.

4. Yes, detta är jag medveten om. Men ibland så kan fältet bestå utav pilar istället för kryss och prickar. Vad betyder detta?

Tex, fältet består utav pilar rakt upp medans en proton alt. elektron är inritad i fältet med riktning åt höger. Ungefär som i följande video, fast utan kryss och prickar och istället är det en proton/elektron inritad i en annan riktning. https://www.youtube.com/watch?v=iUFt3Ik-izk

5. Vart har jag skrivit detta?

6. Jag har stött på någon fråga i boken där protoner, elektroner eller neutroner är inritade i ett magnetfält med olika riktningar. Där sedan frågan är att man ska ange vilken partikel som känner mest alt. minst kraft i magnetfältet.

Jag tänker att detta kanske går att räkna ut eller är det något man kan se direkt via logik?  

2. Okej, tack!

 

Tack för dina fina svar och för du tar dig tiden att hjälpa mig.

Med vänlig hälsning, Johan.

Smaragdalena Online 78156 – Lärare
Postad: 26 nov 2017 15:01

4. Att fältet går i pilarnas riktning. Ovanligt att du har fattat den svåra biten men har problem med det som de flesta tycker är uppenbart!

5. Så här skrev du i ditt första inlägg:

4. Ibland har inte elektronen någon kraft, hur vet man när detta gäller?

6. Gör en ny tråd och lägg in en bild av uppgiften, alternativt skriv av den ord för ord (men det verkar behövas en bild). Hur stor kraften är beror på storlek och riktning för dels elektronens (eller protonens) rörelse och dels för magnetfältet.

JohanJ 92 – Fd. Medlem
Postad: 26 nov 2017 16:08
Smaragdalena skrev :

4. Att fältet går i pilarnas riktning. Ovanligt att du har fattat den svåra biten men har problem med det som de flesta tycker är uppenbart!

5. Så här skrev du i ditt första inlägg:

4. Ibland har inte elektronen någon kraft, hur vet man när detta gäller?

6. Gör en ny tråd och lägg in en bild av uppgiften, alternativt skriv av den ord för ord (men det verkar behövas en bild). Hur stor kraften är beror på storlek och riktning för dels elektronens (eller protonens) rörelse och dels för magnetfältet.

4. Haha ja kan jag hålla med om. Läser kursen på distans i högt tempo så tyvärr snappar man inte upp allt som man borde.

5. Just de ja. Det jag menar var att i vissa uppgifter så visar de att fältet har en riktning och elektronen samma och uppgiften är att man ska ange vilken riktning kraften har. I facit står det då att elektronen inte har någon kraft. Hur kommer detta sig?

6. Lyckades lösa denna. Skulle visst jobba med vektorer och trigonometri, Tack ändå!

Smaragdalena Online 78156 – Lärare
Postad: 26 nov 2017 20:06

För att elektronens (eller vad det nu är) riktning måste vara i vinkel mot magnetfältet för at det skall bli någon kraft. Om ekektronens hastighet och magnetfältet är lika, blir kraften störst om de är vinkelräta mot varandra.

Svara Avbryt
Close