Hur många böcker har du hemma?
Frågan ryms i rubriken, hehe. Det slog mig nyss, när jag började damma av och ordna upp i min bokhylla, att jag har väldigt många böcker...
Hur många böcker har du hemma? Böcker du äger, lånat, skrivit själv eller snott – alla räknas! :)
Alldeles för många…
naytte skrev:Alldeles för många…
2135 plus de som är på vinden.
På riktigt? Nice!
Minst 3
Snabbt överslag givet hyllmeter: ca 2000.
Därtill ett okänt antal kartonger på vinden.
Det är skönt att höra att jag inte är galen (alternativt inte den enda som är galen)! 😄
Det är ett ständigt problem för mig och min hustru.
Jag ligger nog ungefär som någon ovan: ca 2000+skiten på vinden.
Vi pratar hemma hos oss ständigt om bokhyllelösningar, vilka böcker som behöver upp på vinden, vilka böcker som egentligen förtjänar att komma ner från vinden.
Min fru och jag är båda "akademiker", har läst mycket och kommer båda från hem med gott om böcker. Vi tycker båda att "det skall finnas böcker i ett hem". Varför är lite oklart, för de står mest bara där. De finns dock och kanske visar de för våra tonårstjejer att böcker är något naturligt i ett hem.
Å andra sidan kan man ju argumentera för om det är så längre. Visst läser tjejerna, men vare sig de eller vi går ju och plockar fram ett uppslagsverk om vi behöver slå upp något. Deras läromedel är ju även i stor utsträckning digitala. I alltför stor sådan anser jag, men konstaterar även att tjejen på "anrik gymnasieskola" både har riktiga böcker och icke-digitala laborationer.
I mitt arbetsrum, där jag sitter nu, har jag böcker inom armlängds avstånd. För att på något sätt motbevisa min egen tes, bjuder jag självutlämnande på vad jag uppenbarligen "valt" att ha nära till hands. (Givet ett "valt" definierat som "inte på vinden och där det fanns plats i hyllan".)
Jag ser återigen att en rejäl utrensning och prioritering vore på sin plats. Det tar tid och helt klart har aktiviteten inte hamnat särskilt högt på priolistan i hemmet. Det får mig att ställa mig själv frågan: Hur viktiga är då de där böckerna och i så fall varför?
Helt klart kan en besökare i hemmet bilda sig en uppfattning om de som bor där. Bara de bilder jag postat här säger nog en del om mig själv.
Nu har jag spånat lite, men kanske har fler i den här tråden tankar åt samma håll? Dela gärna om ni vill.
PS. T. Pratchett, D. Adams, J.R.R. Tolkien, A. Christie, m.fl. har förstår egna hyllor och står både väl samlade och sorterade i de "fina" bokhyllorna.
@sictransit: Det finns viss statistik som talar för att ju fler böcker som finns deras hem, desto bättre går det för barnet i skolan.
Jag säger "viss statistik" då jag inte kan tillräckligt mycket för att bedöma om det är ett genuint samband (såsom väder/ temperatur och drunkningsolyckor), ett mer indirekt samband (såsom glassförsäljning och drunkningsolyckor) eller bara en slump. Men att ha ett hem där böcker har en framstående position kanske kan vara ett effektivt sätt att förmedla att läsning är viktigt, gissar jag.
Smutstvätt skrev:@sictransit: Det finns viss statistik som talar för att ju fler böcker som finns deras hem, desto bättre går det för barnet i skolan.
Jag säger "viss statistik" då jag inte kan tillräckligt mycket för att bedöma om det är ett genuint samband (såsom väder/ temperatur och drunkningsolyckor), ett mer indirekt samband (såsom glassförsäljning och drunkningsolyckor) eller bara en slump. Men att ha ett hem där böcker har en framstående position kanske kan vara ett effektivt sätt att förmedla att läsning är viktigt, gissar jag.
Det går bra i skolan för mina tjejer (åk8 + Na1), men böckerna har nog spelat en marginell roll.
Däremot kanske deras föräldrar (som samlat böckerna) spelat en roll i deras skolgång. Alltså det uppenbara: föräldrar som inte finner böcker viktiga kanske inte har samma förmåga, intresse, alternativt inte anser att resultat i skolan är lika viktiga som jag anser dem vara. (Jag inser det här låter lite tveksamt, men kan inte förklara det mer PK.)
Ska kika på länken, men har inte klickat ännu.
Jag tycker inte det låter tveksamt alls.
Det är ren fantasi, vad gäller både föräldrar och deras barn, att alla skulle ha samma intellekt, förutsättningar, driv eller intresse, och det är ännu mer fantasi att tro att skolan kan utjämna de skillnader som finns till följd av detta.
Smutstvätt skrev:Hur många böcker har du hemma? Böcker du äger, lånat, skrivit själv eller snott – alla räknas! :)
Skulle gissa att jag har färre böcker än många i forumet men fler än genomsnittsvensken. Det mesta är gammal kurslitteratur, varav några är riktiga tegelstenar (jag tittar på dig Perry’s Chemical Engineer’s Handbook med dina 3000 sidor). En del skönlitteratur, varav hela serien Sagan om is och eld vilken väl ensam är typ en hyllmeter. Annars är det mest historieböcker och andra typer av faktaböcker. Jag har också en hel del väldigt nischade böcker, t.ex. en hel bok som bara handlar om råg (mer intressant än man kan tro!).
naytte skrev:Jag tycker inte det låter tveksamt alls.
Det är ren fantasi, vad gäller både föräldrar och deras barn, att alla skulle ha samma intellekt, förutsättningar, driv eller intresse, och det är ännu mer fantasi att tro att skolan kan utjämna de skillnader som finns till följd av detta.
Nej, det jag menade var att föräldrar som inte samlar böcker helt säkert kan ha både förmåga och intresse av att stötta sina barn i skolgången. Det var allt.
Så kan det säkert också vara, jag ville bara bekräfta det du ansåg kanske vara "tveksamt":
[...] föräldrar som inte finner böcker viktiga kanske inte har samma förmåga, intresse, alternativt inte anser att resultat i skolan är lika viktiga som jag anser dem vara.
Jag tror att det ligger väldigt mycket i detta.
Smutstvätt skrev:Frågan ryms i rubriken, hehe. Det slog mig nyss, när jag började damma av och ordna upp i min bokhylla, att jag har väldigt många böcker...
Hur många böcker har du hemma? Böcker du äger, lånat, skrivit själv eller snott – alla räknas! :)
Typ inga förutom kurslitteratur från första året på teknisk fysik!
En! 😅
Jag flyttade utomlands i vintras och flyttar snart vidare till ett annat land, så mitt liv präglas just nu av strikt minimalism. Alla böcker jag behöver i jobbet är på kontoret, och alla mina andra böcker är antingen utlånade på obestämd tid till vänner och familj, eller nerpackade i flyttkartonger på mina föräldrars vind.
Det enda undantaget är den här underbara lilla boken som jag alltid har på nattduksbordet:
@Smutstvätt: Vad är ditt eget svar på frågan?
oggih skrev:En! 😅
Rekord!
@Smutstvätt: Vad är ditt eget svar på frågan?
Förvånansvärt få, givet svaren i denna tråd. Runt hundra, vilket kändes som väldigt många när bokhyllan skulle ordnas, men i efterhand är det kanske inte så farligt ändå. Dock ska det sägas att jag flyttade hyfsat nyligen. Barndomshemmet var fyllt till brädden med böcker av alla möjliga sorter, trots att en av mina föräldrar brukade slänga ut böcker regelbundet. Det är också där all min kurslitteratur, och alla barnböcker finns kvar. Där ligger nog siffran lätt över tusen stycken. :)
sictransit skrev:Smutstvätt skrev:@sictransit: Det finns viss statistik som talar för att ju fler böcker som finns deras hem, desto bättre går det för barnet i skolan.
Jag säger "viss statistik" då jag inte kan tillräckligt mycket för att bedöma om det är ett genuint samband (såsom väder/ temperatur och drunkningsolyckor), ett mer indirekt samband (såsom glassförsäljning och drunkningsolyckor) eller bara en slump. Men att ha ett hem där böcker har en framstående position kanske kan vara ett effektivt sätt att förmedla att läsning är viktigt, gissar jag.
Det går bra i skolan för mina tjejer (åk8 + Na1), men böckerna har nog spelat en marginell roll.
Däremot kanske deras föräldrar (som samlat böckerna) spelat en roll i deras skolgång. Alltså det uppenbara: föräldrar som inte finner böcker viktiga kanske inte har samma förmåga, intresse, alternativt inte anser att resultat i skolan är lika viktiga som jag anser dem vara. (Jag inser det här låter lite tveksamt, men kan inte förklara det mer PK.)
Ska kika på länken, men har inte klickat ännu.
Ordet du letar efter är nog (på engelska) confounding variable.
Tillägg: 29 jun 2025 20:04
Verkar som att confounder funkar på svenska
Hondel skrev:sictransit skrev:Smutstvätt skrev:@sictransit: Det finns viss statistik som talar för att ju fler böcker som finns deras hem, desto bättre går det för barnet i skolan.
Jag säger "viss statistik" då jag inte kan tillräckligt mycket för att bedöma om det är ett genuint samband (såsom väder/ temperatur och drunkningsolyckor), ett mer indirekt samband (såsom glassförsäljning och drunkningsolyckor) eller bara en slump. Men att ha ett hem där böcker har en framstående position kanske kan vara ett effektivt sätt att förmedla att läsning är viktigt, gissar jag.
Det går bra i skolan för mina tjejer (åk8 + Na1), men böckerna har nog spelat en marginell roll.
Däremot kanske deras föräldrar (som samlat böckerna) spelat en roll i deras skolgång. Alltså det uppenbara: föräldrar som inte finner böcker viktiga kanske inte har samma förmåga, intresse, alternativt inte anser att resultat i skolan är lika viktiga som jag anser dem vara. (Jag inser det här låter lite tveksamt, men kan inte förklara det mer PK.)
Ska kika på länken, men har inte klickat ännu.
Ordet du letar efter är nog (på engelska) confounding variable.
Tillägg: 29 jun 2025 20:04
Verkar som att confounder funkar på svenska
Tack! Det kändes som att det fanns någon term för den typen av samband, som jag inte kunde komma på. :)
Smutstvätt skrev:Hondel skrev:sictransit skrev:Smutstvätt skrev:@sictransit: Det finns viss statistik som talar för att ju fler böcker som finns deras hem, desto bättre går det för barnet i skolan.
Jag säger "viss statistik" då jag inte kan tillräckligt mycket för att bedöma om det är ett genuint samband (såsom väder/ temperatur och drunkningsolyckor), ett mer indirekt samband (såsom glassförsäljning och drunkningsolyckor) eller bara en slump. Men att ha ett hem där böcker har en framstående position kanske kan vara ett effektivt sätt att förmedla att läsning är viktigt, gissar jag.
Det går bra i skolan för mina tjejer (åk8 + Na1), men böckerna har nog spelat en marginell roll.
Däremot kanske deras föräldrar (som samlat böckerna) spelat en roll i deras skolgång. Alltså det uppenbara: föräldrar som inte finner böcker viktiga kanske inte har samma förmåga, intresse, alternativt inte anser att resultat i skolan är lika viktiga som jag anser dem vara. (Jag inser det här låter lite tveksamt, men kan inte förklara det mer PK.)
Ska kika på länken, men har inte klickat ännu.
Ordet du letar efter är nog (på engelska) confounding variable.
Tillägg: 29 jun 2025 20:04
Verkar som att confounder funkar på svenska
Tack! Det kändes som att det fanns någon term för den typen av samband, som jag inte kunde komma på. :)
Och då är det kausalt samband som ska in på vågrätt 7 :)
Lite sent, men jag har några få, säkert under 10, men trots att idén att ha en liten egen bokhylla verkar väldigt frestande, då jag älskar att läsa, men när man har läst ut en bok vill man ju sällan läsa den igen för att man redan vet vad som händer i boken ( i skönlitteratur) och det förstör ju läsupplevelsen om man redan vet vad boken handlar om och man kan ploten. Är det inte lite slöseri med pengar då? Eller är det mer att man samlar på böcker indirekt? Då är ju biblioteket ett billigare alternativ? Men återigen är det ändå frestande att köpa böcker…
Jag tycker det är helt rätt att köpa böcker man vill ha; halva njutningen av en bok ligger ju i att ha den i bokhyllan!
Nu kommer jag låta som en hoarder, men att äga saker är en av de bästa känslorna som vardagen har att erbjuda. Faktum är att jag hade läst typ en tredjedel av böckerna jag har hemma innan jag köpte dem.
Sedan är det ju också så att om du bygger upp ett bibliotek kommer detta komma till nytta igen senast när du får egna barn. Det är ju nice att ärva ett gigantiskt bibliotek snarare än att behöva bygga upp ett eget själv. Detta gäller för övrigt i en bredare bemärkelse också; även om man själv inte behöver särskilt mycket pengar skulle ens barn få en riktigt trevlig fördel i livet om de får ett stort arv...
Ja det är ju i o för sig sant!