jowathan är nöjd med hjälpen
jowathan 51
Postad: 27 jul 2020 17:09

Hur skriver man en bra text?

Hej alltså jag har ältat på en sak väldigt väldigt länge. Ni vet när man har ett prov i tex, so och no. Och man får då frågan ”Beskriv hur ett kärnkraftverk fungerar och hur det påverkar klimatet” eller ”Hur såg Ludvig XVI situation ut under franska revolutionen?” 

Vad svarar man på detta? Jag vet att jag ska SVARA men hur mycket ska man egentligen och vad är det viktigaste att få med? Jag fattar inte när mina lärare ger mig ett C på en välförklarad text. Jag vet att det skulle va bäst om jag bara frågade dom men det kan jag inte nu när det är sommarlov. 

Jonto 9130 – Moderator
Postad: 27 jul 2020 17:25 Redigerad: 27 jul 2020 17:25

Jag tror nyckelordet är struktur. En struktur kan se lite olika ut. Man kan presentera något kronologiskt, att man exempelvis börjar förklara hur skeendet startade, hur det sedan fortlöpte och hur det slutade eller. Man kan presentera något tematiskt, att börja ta upp en positiv bild och sedan beskriva mer negativa konsekvenser, eller att börja med att ta upp ett perspektiv och sedan ta upp ett annat perspektiv.

Se till att varje stycke är en tanke och varje tanke är ett stycke. Jag skulle exempelvis rekommendera att innan man börjar skriva ett svar att göra en liten checklista på det man vill ha med i svaret och i vilken ordning som det bör komma. Annars är det lätt att svaret blir rörigt och att man upprepar sig.

Det kan också vara bra att tänka som en "tratt". Sådant som är brett och allmänt börjar man med, sen kan man gp in på mer och mer detaljer desto längre in i texten man kommer. 

Allmänna strukturer som man kan applicera på många frågor är exempelvis inom:

Historia: Här finns två strukturer som är bra att använda för att få till mer nyanserade svar

När man ska förklara orsaker eller konsekvenser eller hur ett samhälle ser ut, så kan det vara bra att få med de olika perspektiven EKONOMISKT / POLITISKT / SOCIALT / (RELIGIÖST). Då har man också en struktur där varje perspektiv kan bli ett stycke.

När man ska förklara hur människor levde eller hur förändringar påverkar människor så kan man använda perspektiven: ÖVERKLASSEN / ARBETARE / (MEDELKLASS)/ KVINNOR(/barn) och beskriva hur det såg ut för olika grupper.

Samhällskunskap: När man ska beskriva förändringar i samhället eller hur människor påverkas av samhället så kan modellen: INDIVID / GRUPP /SAMHÄLLE/(GLOBALT) där man beskriver hur individen påverkas, en grupp(ex. ungdomar, kvinnor, barn, arbetslösa), sedan beskriva hur det påverkar samhället som helhet och om det är aktuellt hur det påverkar världen globalt.

jowathan 51
Postad: 28 jul 2020 01:34
Jonto skrev:

Jag tror nyckelordet är struktur. En struktur kan se lite olika ut. Man kan presentera något kronologiskt, att man exempelvis börjar förklara hur skeendet startade, hur det sedan fortlöpte och hur det slutade eller. Man kan presentera något tematiskt, att börja ta upp en positiv bild och sedan beskriva mer negativa konsekvenser, eller att börja med att ta upp ett perspektiv och sedan ta upp ett annat perspektiv.

Se till att varje stycke är en tanke och varje tanke är ett stycke. Jag skulle exempelvis rekommendera att innan man börjar skriva ett svar att göra en liten checklista på det man vill ha med i svaret och i vilken ordning som det bör komma. Annars är det lätt att svaret blir rörigt och att man upprepar sig.

Det kan också vara bra att tänka som en "tratt". Sådant som är brett och allmänt börjar man med, sen kan man gp in på mer och mer detaljer desto längre in i texten man kommer. 

Allmänna strukturer som man kan applicera på många frågor är exempelvis inom:

Historia: Här finns två strukturer som är bra att använda för att få till mer nyanserade svar

När man ska förklara orsaker eller konsekvenser eller hur ett samhälle ser ut, så kan det vara bra att få med de olika perspektiven EKONOMISKT / POLITISKT / SOCIALT / (RELIGIÖST). Då har man också en struktur där varje perspektiv kan bli ett stycke.

När man ska förklara hur människor levde eller hur förändringar påverkar människor så kan man använda perspektiven: ÖVERKLASSEN / ARBETARE / (MEDELKLASS)/ KVINNOR(/barn) och beskriva hur det såg ut för olika grupper.

Samhällskunskap: När man ska beskriva förändringar i samhället eller hur människor påverkas av samhället så kan modellen: INDIVID / GRUPP /SAMHÄLLE/(GLOBALT) där man beskriver hur individen påverkas, en grupp(ex. ungdomar, kvinnor, barn, arbetslösa), sedan beskriva hur det påverkar samhället som helhet och om det är aktuellt hur det påverkar världen globalt.

Okej jag förstår. The key är alltså att vara organiserad med strukturerande stycken. Men I no då? Kan man säga att modellen kav vara: VAD/HUR/VARFÖR. Alltså vad det är som händer, hur det händer och varför det händer?

Svara Avbryt
Close