Hybridisering av eten
Man ska rita och förklara hur eten är hybridiserad. Så jag vet att den ser ut:

Det är ju en sigma sp2 binding och jag tänker mig att det borde se ut såhär:? (edit)

Men då finns du ju två p-orbitaler som är oanvända så det här måste vara fel, hur ska det egentligen se ut?
Nja, det är en -bindning och en -bindning mellan kolatomerna.
Men du har rätt i att båda kolatomerna är sp2-hybridiserade.
naytte skrev:Nja, det är en -bindning och en -bindning mellan kolatomerna.
Åh nej jag råkade byta namn på dem. Men vad händer med de två oanvända p-orbitalerna?
Var skulle det finnas oanvända p-orbitaler?
Konfigurationen för en kolatom efter hybridisering blir
*C: [He](sp2)32p1
Varje kolatom har alltså en halvfull p-orbital kvar efter hybridisering och dessa överlappar med varandra för att ge -bindningen i etenet.
naytte skrev:Var skulle det finnas oanvända p-orbitaler?
Konfigurationen för en kolatom efter hybridisering blir
*C: [He](sp2)32p1
Varje kolatom har alltså en halvfull p-orbital kvar efter hybridisering och dessa överlappar med varandra för att ge -bindningen i etenet.
p-orbitalerna jag tänker på är kanske inte en del av hybridiseringen, ritar man ut de ohybridiserade orbitalerna? Det är dem oranga som jag ritat?
Jag hänger inte med. Det finns ju bara tre p-orbitaler i valensskalet på en kolatom, och två av dessa blandas bort till sp2-orbitaler, så att det bara finns en kvar.
Bilden är inte korrekt. -bindningarna finns mellan de hybridiserade orbitalerna.
Här är en bild ritad i paint:
