6 svar
31 visningar
Axiom 1079
Postad: Igår 20:04 Redigerad: Igår 20:10

Hybridisering av eten

Man ska rita och förklara hur eten är hybridiserad. Så jag vet att den ser ut: 

Det är ju en sigma sp2 binding och jag tänker mig att det borde se ut såhär:? (edit)

Men då finns du ju två p-orbitaler som är oanvända så det här måste vara fel, hur ska det egentligen se ut?

naytte 8066 – Moderator
Postad: Igår 20:05 Redigerad: Igår 20:06

Nja, det är en σ\sigma-bindning och en π\pi-bindning mellan kolatomerna.

Men du har rätt i att båda kolatomerna är sp2-hybridiserade.

Axiom 1079
Postad: Igår 20:06
naytte skrev:

Nja, det är en σ\sigma-bindning och en π\pi-bindning mellan kolatomerna.

Åh nej jag råkade byta namn på dem. Men vad händer med de två oanvända p-orbitalerna?

naytte 8066 – Moderator
Postad: Igår 20:17

Var skulle det finnas oanvända p-orbitaler?

Konfigurationen för en kolatom efter hybridisering blir

*C: [He](sp2)32p1

Varje kolatom har alltså en halvfull p-orbital kvar efter hybridisering och dessa överlappar med varandra för att ge π\pi-bindningen i etenet.

Axiom 1079
Postad: Igår 20:21
naytte skrev:

Var skulle det finnas oanvända p-orbitaler?

Konfigurationen för en kolatom efter hybridisering blir

*C: [He](sp2)32p1

Varje kolatom har alltså en halvfull p-orbital kvar efter hybridisering och dessa överlappar med varandra för att ge π\pi-bindningen i etenet.

p-orbitalerna jag tänker på är kanske inte en del av hybridiseringen, ritar man ut de ohybridiserade orbitalerna? Det är dem oranga som jag ritat?

naytte 8066 – Moderator
Postad: Igår 20:22 Redigerad: Igår 20:24

Jag hänger inte med. Det finns ju bara tre p-orbitaler i valensskalet på en kolatom, och två av dessa blandas bort till sp2-orbitaler, så att det bara finns en kvar.

Bilden är inte korrekt. σ\sigma-bindningarna finns mellan de hybridiserade orbitalerna. 

naytte 8066 – Moderator
Postad: Igår 20:29

Här är en bild ritad i paint:

Svara
Close