10 svar
241 visningar
Joh_Sara 722 – Avstängd
Postad: 9 okt 2020 16:26 Redigerad: 9 okt 2020 20:11

intervall

Hej, Jag förstår inte riktigt vad som menas med frågan här nedanför?

Mängden M består av samtliga reella tal x som uppfyller olikheten −33>x. Mängden M kan således skrivas som intervallet:

 

 

(−∞,−33)
 

[−∞,−33)
 

(−∞,−33]
 

[−∞,−33]
 

(−33,∞)
 

(−33,∞]
 

[−33,∞)
 

[−33,∞]

Flyttar tråden från Matematik/åk 7 till Ma4. Smaragdalena, moderator

Korra 3729
Postad: 9 okt 2020 16:33
Joh_Sara skrev:

Hej, Jag förstår inte riktigt vad som menas med frågan här nedanför?

Mängden M består av samtliga reella tal x som uppfyller olikheten −33>x. Mängden M kan således skrivas som intervallet:

 

 

(−∞,−33)
 

[−∞,−33)
 

(−∞,−33]
 

[−∞,−33]
 

(−33,∞)
 

(−33,∞]
 

[−33,∞)
 

[−33,∞]

Ja om du har en låda som heter M med olika tal i. Då säger -33>x-33>x att alla talen i lådan M är mindre än -33. 

Vet du vad parenteser/hakparenteserna betyder i detta sammanhang? 
Om jag skriver I=[1,2]I=[1,2] vet du då vad jag menar ? 

Joh_Sara 722 – Avstängd
Postad: 9 okt 2020 16:35

nej ingen aning faktiskt "/

Korra 3729
Postad: 9 okt 2020 16:45 Redigerad: 9 okt 2020 16:46

Okej men om jag skriver [-1,1]menar jag ett intervall där minsta talet är -1 och största är 1. Wait, skickar en bild på mina anteckningar istället. Men kom ihåg att om det står ]5,5[ menar man egentligen (5,5). Hakparentes som pekar utåt har samma betydelse som en Traditionell parentes ( ). ;) 
Det kanske ser avancerat ut men I bromis, det är inte alls svårt att förstå. Har använt symboler som du nog inte är bekant med. Kan gärna förklara. 

Joh_Sara 722 – Avstängd
Postad: 9 okt 2020 16:50

oj ja detta såg svårt ut.. du får gärna förklara lite mer :)

Korra 3729
Postad: 9 okt 2020 16:52 Redigerad: 9 okt 2020 16:55
Joh_Sara skrev:

oj ja detta såg svårt ut.. du får gärna förklara lite mer :)

(1,2) Detta är ett intervall. Det är tal som är större än 1 men mindre än 2.
Talet 1 finns ej med i detta intervall. Talet 1,5 finns med!

[1,2] Detta är ett intervall. Det innehåller tal som är lika med 1 och större men mindre än 2 och lika med 2. 
Talet 0,9 finns ej med i detta intervall. Talet 1 finns med! 

Man kan tänka det som lådor med massa olika tal. 

(-,-33) Är ett intervall där -33 ej finns med men alla tal som är mindre än -33 finns med. 

Laguna Online 28611
Postad: 9 okt 2020 17:00

Var kommer uppgidten ifrån? Sjuan kan det inte vara. 

Joh_Sara 722 – Avstängd
Postad: 9 okt 2020 18:06

Hej, jag läser naturvetenskapligt basår. Vet inte vilken kategori jag ska välja för denna uppgift då vi läser matte 3 och 4. 

Korra 3729
Postad: 9 okt 2020 18:16 Redigerad: 9 okt 2020 18:17
Joh_Sara skrev:

Hej, jag läser naturvetenskapligt basår. Vet inte vilken kategori jag ska välja för denna uppgift då vi läser matte 3 och 4. 

Vilken skola ? Ska också läsa det då jag inte trivs på skolan jag går på nu. Ett basår ger mig en garantiplats på någon av civilingenjörsutbildningarna på Liu. 

Smaragdalena 78518 – Lärare
Postad: 9 okt 2020 19:55
Joh_Sara skrev:

Hej, jag läser naturvetenskapligt basår. Vet inte vilken kategori jag ska välja för denna uppgift då vi läser matte 3 och 4. 

Då flyttar jag dina trådar från åk 7 (varför vade du den nivån?) till Ma4, så slipper vi tänka på "Hmmm, det där läser man inte förrän i Ma4, och den hrä tråden ligger i Ma3, så då måsste det finnas ett annat sätt att läsa uppgiften..." Tänk på att lägga dina trådar på rätt nivå i fortsättningen! /moderator

Joh_Sara 722 – Avstängd
Postad: 10 okt 2020 19:01
Korra skrev:
Joh_Sara skrev:

Hej, jag läser naturvetenskapligt basår. Vet inte vilken kategori jag ska välja för denna uppgift då vi läser matte 3 och 4. 

Vilken skola ? Ska också läsa det då jag inte trivs på skolan jag går på nu. Ett basår ger mig en garantiplats på någon av civilingenjörsutbildningarna på Liu. 

Läser via Göteborgs universitet. 

Svara Avbryt
Close