2 svar
45 visningar
elefantcat3 är nöjd med hjälpen
elefantcat3 Online 193
Postad: 24 feb 14:23

Kristendom

Hur har kristendom spridits och/eller förts vidare via eskatologi?

Vet att eskatologi är tanken om att världen kmr gå under/jesus återuppstår, men hur har detta med spridning av religionen att göra?

Jonto 9214 – Moderator
Postad: 24 feb 22:18

Flera kristna sekter ex. Jehovas Vittnen använder sig ju av jordens undergång som ett sätt att föra fram sin religion. att när jorden går under så finns bara ett visst antal platser till himmelen, som endast de troende vittnena kommer att få. Detta är ett sätt att föra fram sin lära och att få anhängare. Andra kristna sekter har liknande inslag såsom ex. pingströrelsen och mormonkyrkan.

Eskatologin kan dock också handla om Guds hämnd och vedermödor mot människor som har syndat eller om kampen mellan Gud och Satan. Om man går tillbaka till medeltiden så var detta en viktig del i den katolska kyrkans "skrämselpropaganda" för att knyta människor till kyrkan och att sprida sitt budskap. Man talade om skärselden, helvetet och djävulen som kan drabba människor som har syndat, för att få människorna med sig i religionens namn. I bibeln finns också berättelser som används om Guds hämnd mot människorna för att de syndat såsom syndafloden i första mosebok(Genesis) och Egyptens tio plågor från Gud i andra mosebok(exodus). Även i Daniels bok talas om former av vedermödor från Gud. Skrifter är också ett sätt att sprida religion.

Eskatologin handlar dock också om Jesus återkomst som domare över liv och död. Det hittar man ganska mycket i kristendomen. Ett exempel är till och med i trosbekännelsen där man bekänner om Jesus Kristus,  "korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket, på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen, sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida, därifrån igenkommande till att döma levande och döda." Det går också att hitta flera bibelverser som utgår från Kristus och Gud som en rättfärdig domare som kan straffa för eller förlåta synder.

Det eskatologiska framför allt vad gäller jordens undergång och Gud som bestraffare skulle jag dock personligen säga är någonting som kyrkan (framför allt den protestantiska) försökt tona ned på senare år. 

elefantcat3 Online 193
Postad: 2 mar 14:06

tack så mycket 

Svara Avbryt
Close