5 svar
109 visningar
trynjes984 är nöjd med hjälpen
trynjes984 2
Postad: 21 mar 2023 13:13

KVA provpass 5 uppgift 22 från hp VT2012

Uppgiften lyder:

x < z
0 < w < y


Kvantitet I: x – y
Kvantitet II: z – w

 

A: I är större än II

B: II är större än I

C: I är lika med II

D: informationen är otillräcklig

 

Då rätt svar är alternativ B eftersom "z är större än x" och "y är större än w vilket innebär att vi drar bort mer från x (som också var mindre från början) än från z vilket innebär att kvantitet II är större än kvantitet I" upplever jag att svarsförklaringen är bristande för mig att förstå hur informationen inte är tillräcklig och alternativ D inte är rätt svar såsom jag först tänkte. Det som gör mig speciellt förvirrad är den första delen av svarsförklaringen som förklarar att vetskapen om att "z" är större än "x" är tillräcklig för att dra slutsatsen att B är rätt svar.

Förutsatt att "y" är positivt medan "x" kan vara både positivt eller negativt placerade jag ut talen "x" och "y" på en tallinje där både "x" och "y" har positiva värden, och där "y" är större än "x". Om man därefter placerar ut två nya tal, ett tal som är större än "x" (alltså "z") och ett som är mindre än "y" (alltså "w") så skulle de kunna hamna närmre varandra på tallinjen än vad "x" och "y" gör, och differensen mellan de två nya talen skulle bli mindre än differensen mellan "x" och "y", resulterande i att kvantitet I > kvantitet II görandes alternativ "A" ett potentiellt svar vid sidan av "B" och därmed informationen otillräcklig.

Var är det det går snett i mitt tänkande och hur är det möjligt att dra slutsatsen om det korrekta svaret från det som beskrivs i svarsförklaringen? Hur är det i synnerhet möjligt att veta svaret från vetskapen att "z är större än x"?

Mrpotatohead Online 4528 – Tillträdande Moderator
Postad: 21 mar 2023 13:34 Redigerad: 21 mar 2023 13:34

Du glömmer bort att man tar x-y och z-w, alltså, enligt din bild, det mindre talet minus det större talet, vilket gör att kvantitet I blir ett mindre tal eftersom det är ett högre negativt tal. Exempelvis: 2-6<3-4 => -4<-1.

Ja det blir precis som du syftar på i första stycket: "ett mindre tal - ett större tal kommer vara mindre än ett större tal - ett mindre" (om man får uttrycka sig slappt)

triceratops 46
Postad: 21 mar 2023 13:54

Man kan också tänka på det term för term.

Om man bara jämför första termerna i Kvantitet I & II så ser vi att Kvantitet II är större eftersom vi vet att x < z.

Om man bara jämför andra termerna med varandra så ser vi också att Kvantitet II är större eftersom (- w) > (- y)

Adderar vi två termer som är större än två andra termer, så kommer också summan av dem vara större än summan av de två mindre termerna.

Men man kan inte lösa uppgiften enbart med informationen att ”z är större än x”, vi behöver också använda infon ”0 < w < y”

SvanteR 2717
Postad: 21 mar 2023 14:07

Du tänker rätt som jobbar med en tallinje, men du skriver "placerade jag ut talen "x" och "y" på en tallinje där både "x" och "y" har positiva värden, och där "y" är större än "x""

Detta är fel, det står inte i uppgiften att y ska vara större än x. Det är z som är större än x. Jag tror det är här du har hamnat fel!

Smaragdalena 78455 – Lärare
Postad: 21 mar 2023 14:25
trynjes984 skrev:

Uppgiften lyder:

x < z
0 < w < y


Kvantitet I: x – y
Kvantitet II: z – w

 

A: I är större än II

B: II är större än I

C: I är lika med II

D: informationen är otillräcklig

 

Då rätt svar är alternativ B eftersom "z är större än x" och "y är större än w vilket innebär att vi drar bort mer från x (som också var mindre från början) än från z vilket innebär att kvantitet II är större än kvantitet I" upplever jag att svarsförklaringen är bristande för mig att förstå hur informationen inte är tillräcklig och alternativ D inte är rätt svar såsom jag först tänkte. Det som gör mig speciellt förvirrad är den första delen av svarsförklaringen som förklarar att vetskapen om att "z" är större än "x" är tillräcklig för att dra slutsatsen att B är rätt svar.

Var står det?

Förutsatt att "y" är positivt medan "x" kan vara både positivt eller negativt placerade jag ut talen "x" och "y" på en tallinje där både "x" och "y" har positiva värden, och där "y" är större än "x".

Varför tror du att x > y?

Om man därefter placerar ut två nya tal, ett tal som är större än "x" (alltså "z") och ett som är mindre än "y" (alltså "w") så skulle de kunna hamna närmre varandra på tallinjen än vad "x" och "y" gör, och differensen mellan de två nya talen skulle bli mindre än differensen mellan "x" och "y", resulterande i att kvantitet I > kvantitet II görandes alternativ "A" ett potentiellt svar vid sidan av "B" och därmed informationen otillräcklig.

Var är det det går snett i mitt tänkande och hur är det möjligt att dra slutsatsen om det korrekta svaret från det som beskrivs i svarsförklaringen? Hur är det i synnerhet möjligt att veta svaret från vetskapen att "z är större än x"?

Det går inte, och det behövs inte. Vi vet ju att y är positivt och större än 0.

trynjes984 2
Postad: 22 mar 2023 15:19

Anledningen till varför jag antog att y>x var bara för att ha något att utgå ifrån för att "testa" vad som hände när man subtraherade de olika talen med varandra, men som @mrpotatohead säger gjorde jag fel när jag därefter subtraherade x från y i stället för tvärtom. Med detta inser jag att z minus w blir större än x minus y oberoende av ifall x eller y är störst, tack för hjälpen alla!

Svara Avbryt
Close