31 svar
1943 visningar
heymel 663
Postad: 7 jun 2017 17:00

Lös ekvationen

Ska lösa ekvationen 3x^3+x^2-6x-2=0.

 

Så en rot är den här p/q = +- 2/3

 

Men det gäller inte så hur kan man smartast hitta roten? ngn som vet?

statement 2574 – Fd. Medlem
Postad: 7 jun 2017 17:14 Redigerad: 7 jun 2017 17:18

Prova att gissa en rot och faktorisera mha. polynomdivision.

Annan metod:

3x3-6x+x2-2=0 3x^3 - 6x + x^2 - 2 = 0
3x(x2-2)+x2-2=0 3x(x^2-2) + x^2 - 2 = 0
(3x+1)(x2-2)=0 (3x+1)(x^2 - 2) = 0
(3x+1)(x+2)(x-2)=0 (3x+1)(x + \sqrt{2})(x-\sqrt{2}) = 0

heymel 663
Postad: 7 jun 2017 17:16
statement skrev :

Prova att gissa en rot och faktorisera mha. polynomdivision.

Annan metod:

Error converting from LaTeX to MathML

Okej, hur bäst/smartast att tänka när man faktoriserar sådär?

statement 2574 – Fd. Medlem
Postad: 7 jun 2017 17:17
heymel skrev :
statement skrev :

Prova att gissa en rot och faktorisera mha. polynomdivision.

Annan metod:

Error converting from LaTeX to MathML

Okej, hur bäst/smartast att tänka när man faktoriserar sådär?

Har redigerat inlägget då det blev fel i renderingen av LaTeX koden. Se mitt inlägg ovan.

Elin123 75 – Fd. Medlem
Postad: 7 jun 2017 17:22

Hej kompis! 

Så här kan man lösa! 

heymel 663
Postad: 7 jun 2017 17:24
Elin123 skrev :

Hej kompis! 

Så här kan man lösa! 

Vad gulligt :D 

men hur ska man tänka när man bryter ut sådär? Alltså hur ska man veta vilken grad som ska brytas ut??

Elin123 75 – Fd. Medlem
Postad: 7 jun 2017 17:27
heymel skrev : vad menar du med grad? :)
Elin123 skrev :

Hej kompis! 

Så här kan man lösa! 

Vad gulligt :D 

men hur ska man tänka när man bryter ut sådär? Alltså hur ska man veta vilken grad som ska brytas ut??

heymel 663
Postad: 7 jun 2017 17:29
Elin123 skrev :
heymel skrev : vad menar du med grad? :)
Elin123 skrev :

Hej kompis! 

Så här kan man lösa! 

Vad gulligt :D 

men hur ska man tänka när man bryter ut sådär? Alltså hur ska man veta vilken grad som ska brytas ut??

 

Alltså rent allmänt, hur ska man tänka för att veta vilken grad man ska bryta ut? Är det grad-1 always? eller??

Yngve 37894 – Livehjälpare
Postad: 7 jun 2017 17:43

Det finns ingen standardmetod för det såvitt jag vet, utan det är mer en fråga om att ha löst tillräckligt många problem av den arten så att man känner igen och kan hitta mönster och samband. 

Den här delen av matematiken är lite som ett hantverk, man får lära sig efter hand.

Jämförelse: Det finns ingen färdig ritning för hur man ska ta sig an arbetet med att platsbygga en bokhylla. 

heymel 663
Postad: 7 jun 2017 17:53
Yngve skrev :

Det finns ingen standardmetod för det såvitt jag vet, utan det är mer en fråga om att ha löst tillräckligt många problem av den arten så att man känner igen och kan hitta mönster och samband. 

Den här delen av matematiken är lite som ett hantverk, man får lära sig efter hand.

Jämförelse: Det finns ingen färdig ritning för hur man ska ta sig an arbetet med att platsbygga en bokhylla. 

Jo vet inte om jag riktigt håller med om det? eller menar du allmänt? för en andragradera (utan att veta pq) så går det ju) 

 

tex: x^2+8x+12=0 

 

brukar jag tänka: ngt+ngt =8.. samma ngt*ngt=12, vad finns det då för möjligheter å pröva mig framåt så. å då ser jag att det enda blir då (x-6)(x-2)..

 

Dessusom så kan man också använda p/q grejen, rationell rote? Så p  dela konstanttermen och q  dela högstagradskoefficienten och använda liggande stolen?

heymel 663
Postad: 7 jun 2017 17:57

För nu när jag läser en annan ex: så säger dom att ev rötter kan vara (då till denna) är :

+- 1, +- 1/3, +- 2, +- 2/3

 

hur har de fått ut 1, 1/3(ok det såg jag ju att Elin hade faktoriserat ut där i bilden hon bifogade) samt 2.  tyckte hon skrev sqrt(2).  

Guggle 1364
Postad: 7 jun 2017 18:08 Redigerad: 7 jun 2017 18:16

Ytterligare hantverksknep:

Man bör alltid se om det finns någon enkel rot att "gissa". T.ex. 0 eller 1.

Om x1,x2,x3 x_1, x_2, x_3 är rötter till x3+rx2+sx+t=0 x^3+rx^2+sx+t=0 gäller:

En snäll tredjegradsekvation har ofta två rötter som ligger symmetriskt, dvs x1=-x2 x_1=-x_2

Om detta gäller för ekvationen är x3=-r x_3=-r en lösning (enligt samband 1) och bör därför ingå i det första man "testar" tillsammans med de enkla rötterna.

I vårt fall är x3=-r=-13 x_3=-r=-\frac{1}{3} och är en lösning! Detta insatt i samband tre ger omedelbart x12±2 x_{12}\pm\sqrt{2}

heymel 663
Postad: 7 jun 2017 18:11
Guggle skrev :

Ytterligare hantverksknep:

Man bör alltid se om det finns någon enkel rot att "gissa". T.ex. 0 eller 1.

Om x1,x2,x3 x_1, x_2, x_3 är rötter till x3+rx2+sx+t=0 x^3+rx^2+sx+t=0 gäller:

Error converting from LaTeX to MathML

En snäll tredjegradsekvation har ofta två rötter som ligger symmetriskt, dvs x1=-x2 x_1=-x_2

Om detta gäller för ekvationen är $x_3=-r$$ en lösning (samband 1) och bör därför ingå i det första man "testar" tillsammans med de enkla rötterna.

I vårt fall är x1=-r=-13 x_1=-r=-\frac{1}{3} och är en lösning! Detta insatt i samband tre ger x12±2 x_{12}\pm\sqrt{2}

Error converting from LaTeX to MathML vad ska det stå där?

Yngve 37894 – Livehjälpare
Postad: 7 jun 2017 18:51

För tredjegradsekvationer finns det faktiskt en analytisk lösningsmetod, kallad Cardanos formel., fast den är så komplicerad att den inte används i praktiken.

heymel 663
Postad: 12 jun 2017 06:32

Jag har fortfarande inte riktigt förstått hur de kan gissa ut rötter? Är det ngn som kan förklara det? facit säger att de har gissat +-1 , +- 1/3 , -+ 2/3 , +- 2.

 

Hur ?????

Smaragdalena Online 78514 – Lärare
Postad: 12 jun 2017 08:22

1. Kolla om 0 är en lösning, d v s sätt in x = 0 i ekvationen och kolla om det stämmer.

2. Kolla om 1 är en lösning, d v s sätt in x = 1 i ekvationen och kolla om det stämmer.

3. Kolla om -1 är en lösning, d v s sätt in x = -1 i ekvationen och kolla om det stämmer.

4. Kolla om 2 är en lösning, d v s sätt in x = 2 i ekvationen och kolla om det stämmer.

5. Kolla om -2  är en lösning, d v s sätt in x = -2 i ekvationen och kolla om det stämmer.

Eftersom ekvationen i din uppgift har en trea framför kvadrattermen, verkar det inte alltför långsökt att kolla med tredjedelar också.

När (om!) du hittar en lösning, kan du dividera ursprungsekvationen med (x-roten) och få en enklare ekvation  - om det blir en andragradsekvation kan du ju lösa den med pq-formeln.

heymel 663
Postad: 12 jun 2017 13:26
smaragdalena skrev :

1. Kolla om 0 är en lösning, d v s sätt in x = 0 i ekvationen och kolla om det stämmer.

2. Kolla om 1 är en lösning, d v s sätt in x = 1 i ekvationen och kolla om det stämmer.

3. Kolla om -1 är en lösning, d v s sätt in x = -1 i ekvationen och kolla om det stämmer.

4. Kolla om 2 är en lösning, d v s sätt in x = 2 i ekvationen och kolla om det stämmer.

5. Kolla om -2  är en lösning, d v s sätt in x = -2 i ekvationen och kolla om det stämmer.

Eftersom ekvationen i din uppgift har en trea framför kvadrattermen, verkar det inte alltför långsökt att kolla med tredjedelar också.

När (om!) du hittar en lösning, kan du dividera ursprungsekvationen med (x-roten) och få en enklare ekvation  - om det blir en andragradsekvation kan du ju lösa den med pq-formeln.

Ja men det kan ju ta hur lång tid som helst? att pröva sig fram

Yngve 37894 – Livehjälpare
Postad: 12 jun 2017 13:40 Redigerad: 12 jun 2017 13:40

 

Inte om du begränsar dig till till exempel 0, +/-1, +/-2 och +/- 3.

Om det ska finnas en rot långt bort från origo så måste antingen koefficienten framför x^3.termen vara väldigt liten eller koefficienterna framför x^2/x^1/konstanttermen vara väldigt stora.

Varför är det så tror du?

heymel 663
Postad: 12 jun 2017 13:42 Redigerad: 12 jun 2017 13:43
Yngve skrev :

 

Inte om du begränsar dig till till exempel 0, +/-1, +/-2 och +/- 3.

Om det ska finnas en rot långt bort från origo så måste antingen koefficienten framför x^3.termen vara väldigt liten eller koefficienterna framför x^2/x^1/konstanttermen vara väldigt stora.

Varför är det så tror du?

spännande : jag vet inte.

 

jag kan ju tycka att det kanske känns himla långsökt att sitta å leta efter bråktal och irrationella tal

woozah 1414 – Fd. Medlem
Postad: 12 jun 2017 13:48

Ärligt talat: Finns det en rot som inte är ett reellt tal så bör du använda "The Rational Root Theorem". d.v.s., OM det finns en rot som är ett rationellt tal så kommer du hitta den med rationella rotteoremet.

Då slipper du som ovan "gissa" första rötterna (vem gissar -2/3?). Du får i alla fall fram ett par rötter och en är just 2/3.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Rational_root_theorem

heymel 663
Postad: 12 jun 2017 13:55
woozah skrev :

Ärligt talat: Finns det en rot som inte är ett reellt tal så bör du använda "The Rational Root Theorem". d.v.s., OM det finns en rot som är ett rationellt tal så kommer du hitta den med rationella rotteoremet.

Då slipper du som ovan "gissa" första rötterna (vem gissar -2/3?). Du får i alla fall fram ett par rötter och en är just 2/3.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Rational_root_theorem

Men den roten stämmer ju inte? så då fungerar inte alltid den beviset?

Yngve 37894 – Livehjälpare
Postad: 12 jun 2017 13:56 Redigerad: 12 jun 2017 13:59

Jag håller med om att det kan vara lite långsökt att leta rötter utanför heltalen, men om du läser Guggles tips ovan så ger det lite ledtrådar kring vilka bråktal man skulle kunna pröva.


 Angående varför koefficienterna måste vara beskaffade just på det sättet för att det ska finnas rötter långt från origo så kan man fundera på hur tredjegradspolynomets värde beror på avståndet från origo.

Eftersom det finns en x^3-term så kommer den att dominera hela polynomets värde om man kommer tillräckligt långt från origo.

I fallet positiv koefficient på x^3-termen så kommer ju grafen "nerifrån" vid stora negativa värden på x, passerar x-axeln på 1 eller 3 ställen innan den sticker iväg "uppåt" vid stora positiva värden på x.

I fallet negativ koefficient på x^3-termen så är det tvärtom, grafen kommer "uppifrån" vid stora negativa värden på x, passerar x-axeln på 1 eller 3 ställen innan den sticker iväg "nedåt" vid stora positiva värden på x.

Dessa x-axelpassager (nollställena) sker ju alltid där x^2, x^1 och konstanttermen i polynomet är precis lika stora men med motsatt tecken, som x^3-termen.

Eftersom x^3-termen till beloppet blir väldigt stor långt från origo så krävs alltså antingen en väldigt liten koefficient framför den eller stora koefficienter framför x^2, x^1 och konstanttermen för att dessa ska balansera x^3-termen och summan ska bli 0 (nollställe).

Ser du det framför dig?

woozah 1414 – Fd. Medlem
Postad: 12 jun 2017 14:06 Redigerad: 12 jun 2017 14:07
heymel skrev :
woozah skrev :

Ärligt talat: Finns det en rot som inte är ett reellt tal så bör du använda "The Rational Root Theorem". d.v.s., OM det finns en rot som är ett rationellt tal så kommer du hitta den med rationella rotteoremet.

Då slipper du som ovan "gissa" första rötterna (vem gissar -2/3?). Du får i alla fall fram ett par rötter och en är just 2/3.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Rational_root_theorem

Men den roten stämmer ju inte? så då fungerar inte alltid den beviset?

 

Jo, det stämmer alltid. Du hade hittat -1/3 och sedan kunnat förenkla ditt polynom. Det var bara jag som fick för mig 2/3 och inte 1/3.

 

Man kan också försöka läsa länken jag gav dig så hade du själv kunnat utföra processen för att se vilka rationella rötter som är rimlig. :)

Yngve 37894 – Livehjälpare
Postad: 12 jun 2017 14:18

Här är två exempel på tredjegradskurvor.

Koefficienter nära 1 -> nollställen nära origo.

Stora koefficienter -> nollställen långt ifrån origo (i detta fallet vid -5, 6 och 10). 

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 12 jun 2017 16:50

Hej!

Frågan som Heymel ställde var: Hur kan man smartast hitta roten till tredjegradspolynomet 3x3+x2-6x-2 3x^3+x^2-6x-2 ?

Svaret på frågan är: Det finns inget svar på den frågan; det finns ingen metod som är smartast av alla tänkbara metoder.

Av de här föreslagna metoderna är det den som Elin123 föreslår som är smartast (enligt min mening); den utnyttjar polynomets struktur till fullo.

  • Om du vill ha en metod som fungerar för alla tredjegradspolynom så är det Cardanos formel som gäller (denna är P-Q-formelns komplicerade motsvarighet för tredjegradspolynom).
  • Om du vill ha en metod som söker efter rationella rötter till tredjegradspolynom med heltalskoefficienter så är det Rational Root Theorem som gäller. Om polynomet saknar rationella rötter så fungerar inte denna metod; du måste alltså veta på förhand att polynomet har en rationell rot.
  • Om du vill ha en metod som fungerar för just detta polynom så är det Elin123:s metod som gäller.

Albiki

Yngve 37894 – Livehjälpare
Postad: 13 jun 2017 00:11

... eller den metod som statement beskrev i första svaret.

heymel 663
Postad: 13 jun 2017 22:53
woozah skrev :

Ärligt talat: Finns det en rot som inte är ett reellt tal så bör du använda "The Rational Root Theorem". d.v.s., OM det finns en rot som är ett rationellt tal så kommer du hitta den med rationella rotteoremet.

Då slipper du som ovan "gissa" första rötterna (vem gissar -2/3?). Du får i alla fall fram ett par rötter och en är just 2/3.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Rational_root_theorem

vi tar ett annat ex. https://www.pixeltopic.com/image/vgvprypphugmri/

 


jag är helt med på att man använder rational_root_theorem. Men då får vi ju bara +- 1(eftersom 5/5=1)?

Hur har man förstått att de ska bli 1/5 eller 5? vad motsvarar dom? P/Q

Yngve 37894 – Livehjälpare
Postad: 14 jun 2017 00:07 Redigerad: 14 jun 2017 00:14
heymel skrev :

vi tar ett annat ex. https://www.pixeltopic.com/image/vgvprypphugmri/

 
jag är helt med på att man använder rational_root_theorem. Men då får vi ju bara +- 1(eftersom 5/5=1)?

Hur har man förstått att de ska bli 1/5 eller 5? vad motsvarar dom? P/Q

Teoremet säger att om det finns en rationell rot a/b så måste a dela konstanttermen (5) och b dela tredjegradskoefficienten (5). Eftersom de enda heltal som delar 5 är 1 och 5 så gäller det att:

  • Om a delar 5 så måste a vara lika med 1 eller 5.
  • Om b delar 5 så måste b vara lika med 1 eller 5.

Det ger endast 4 möjliga kombinationer av a och b, nämligen 1/1, 1/5, 5/1 och 5/5.

Två av dessa fyra är identiska så det finns endast tre olika möjliga rationella rötter, nämligen 1/5, 1 eller 5.

Var det svar på frågan?

Guggle 1364
Postad: 14 jun 2017 07:41 Redigerad: 14 jun 2017 07:41

Återigen använd sambanden mellan rötterna, -r=1/5 visar sig vara en rot, alltså är de andra rötterna:

15x232=t=1 \frac{1}{5}x_{23}^2=t=1

x23=±5 x_{23}=\pm\sqrt{5}

heymel 663
Postad: 14 jun 2017 09:15
Yngve skrev :
heymel skrev :

vi tar ett annat ex. https://www.pixeltopic.com/image/vgvprypphugmri/

 
jag är helt med på att man använder rational_root_theorem. Men då får vi ju bara +- 1(eftersom 5/5=1)?

Hur har man förstått att de ska bli 1/5 eller 5? vad motsvarar dom? P/Q

Teoremet säger att om det finns en rationell rot a/b så måste a dela konstanttermen (5) och b dela tredjegradskoefficienten (5). Eftersom de enda heltal som delar 5 är 1 och 5 så gäller det att:

  • Om a delar 5 så måste a vara lika med 1 eller 5.
  • Om b delar 5 så måste b vara lika med 1 eller 5.

Det ger endast 4 möjliga kombinationer av a och b, nämligen 1/1, 1/5, 5/1 och 5/5.

Två av dessa fyra är identiska så det finns endast tre olika möjliga rationella rötter, nämligen 1/5, 1 eller 5.

Var det svar på frågan?

Kan testa med ett annat tal? denna: 2x^3-x^2-10x+5=0

p/q =5/2?? och de enda som kan dela dom är.. 1?? 1/2 och 5? 

Yngve 37894 – Livehjälpare
Postad: 14 jun 2017 11:58 Redigerad: 14 jun 2017 12:00
heymel skrev :

Kan testa med ett annat tal? denna: 2x^3-x^2-10x+5=0

p/q =5/2?? och de enda som kan dela dom är.. 1?? 1/2 och 5? 

Nej p/q är inte lika med 5/2.

Teoremet säger att OM det finns en rationell rot x = p/q till ekvationen så har den roten egenskapen att p delar konstanttermen 5 och q delar tredjegradskoefficienten 2.

  • Endast talen 1 och 5 delar 5, alltså måste p i så fall vara 1 eller 5.
  • Endast talen 1 och 2 delar 2, alltså måste q i så fall vara 1 eller 2.

Det ger följande möjliga rationella rötter p/q:

1/1, 1/2, 5/1, 5/2

Pröva dessa möjliga rötter i tur och ordning. Om ingen av den löser ekvationen så saknar ekvationen alltså rationella rötter.

Guggle 1364
Postad: 14 jun 2017 12:40 Redigerad: 14 jun 2017 12:42

Och den här gången är -r=1/2 varför de andra rötterna är 12x2=t=5/2    x=±5 \frac{1}{2}x^2=t=5/2\qquad x=\pm\sqrt{5}

Vilket sammanträffande att alla tre ekvationerna löses så enkelt direkt, nästan så man tror att de är specialanpassade...

Svara Avbryt
Close