28 svar
4669 visningar
migge83 är nöjd med hjälpen
migge83 106
Postad: 21 jun 2020 22:38 Redigerad: 21 jun 2020 22:43

Lös ekvationen 2x2–6x–20 = 0

Är jag ute och cyklar eller har jag förstått uppgiften och löst den? Blackout...

migge83 106
Postad: 21 jun 2020 22:40 Redigerad: 21 jun 2020 22:44

Det saknades en bit av bilden så infogade den på nytt.

Yngve 37889 – Livehjälpare
Postad: 21 jun 2020 22:44

Jag förstår inte alls vad du gör.

2x22x^2 är samma sak som 2·x·x2\cdot x\cdot x.

JohanF Online 4457 – Moderator
Postad: 21 jun 2020 22:45

Sätt in ditt uträknade x-värde i den ursprungliga ekvationen så ser du att du är ute och cyklar (första steget att kunna rätta till sina fel är att se dem). Du försöker trolla bort x2.

Du har en andragradsekvation som du kan lösa med tex pq-formeln.

Abbe77 20
Postad: 21 jun 2020 22:47

2x^2 betyder inte 2x . 2 vännen

 

2x^2 - 6x - 20 = 0 

Du ska börja med att faktorisera:

(2x - 10) (x + 2) = 0 

2x - 10 = 0,               x + 2 = 0

2x = 10                      x = -2

x = 5

så x = 5 eller x = -2 

migge83 106
Postad: 21 jun 2020 22:50
Yngve skrev:

Jag förstår inte alls vad du gör.

2x22x^2 är samma sak som 2·x·x2\cdot x\cdot x.

Yngve: Nej precis. Jag kände att nåt felade, Jag har inte stenkoll.

migge83 106
Postad: 21 jun 2020 23:25 Redigerad: 21 jun 2020 23:26

Först nu upptäckte jag att jag skrev/räknade -2 istället för -20.

Jag håller på och klurar nu och återkommer med en ny uträkning.

Jag har förstått att jag missförstått innebörden av 2χ2 pch att jag glömt bort faktoriseringen.

Snarare att jag gjorde något helt annat än vad som var uppgiften.

Yngve 37889 – Livehjälpare
Postad: 21 jun 2020 23:29 Redigerad: 21 jun 2020 23:32

Du måste inte faktorisera.

Du kan istället kvadratkomplettera eller använda pq-formeln.

Känner du till de metoderna?

migge83 106
Postad: 21 jun 2020 23:32

Jag kollar just nu båda metoderna och påbörjar en ny uträkning när jag förstår de bättre.

migge83 106
Postad: 21 jun 2020 23:44 Redigerad: 21 jun 2020 23:45

Måste jag inte kvadratskomplettera FÖR att kunna använda mig av pq-formeln?

Min uppfattning är att i denna specifika uppgift kan jag inte välja...?

Smaragdalena Online 78457 – Lärare
Postad: 22 jun 2020 00:03
migge83 skrev:

Måste jag inte kvadratskomplettera FÖR att kunna använda mig av pq-formeln?

Min uppfattning är att i denna specifika uppgift kan jag inte välja...?

Antingen kvadratkompletterar du, ELLER så använder du pq-formeln, där man har "kvadratkompletterat en gång för alla".

Laguna Online 28602
Postad: 22 jun 2020 08:17
migge83 skrev:

Först nu upptäckte jag att jag skrev/räknade -2 istället för -20.

Jag håller på och klurar nu och återkommer med en ny uträkning.

Jag har förstått att jag missförstått innebörden av 2χ2 pch att jag glömt bort faktoriseringen.

Snarare att jag gjorde något helt annat än vad som var uppgiften.

Du kan skriva ett vanligt x. Det du har skrivit där heter chi (uttalas tji) och är en grekisk bokstav (som dyker upp i statistik på universitetet, så den används). Om du vill ha x:et kursivt kan du använda LaTeX. Det finns en symbol för lutande stil uppe till vänster, men den gör bara att det lutar. Den borde göra texten kursiv.

Yngve 37889 – Livehjälpare
Postad: 22 jun 2020 14:59

Ett annat sätt att skriva "upphöjt till" med ett vanligt tangentbord är att använda symbolen ^.

Exempel: x2x^2 kan du skriva som x^2.

Då kan du skriva ekvationen så här:

2x^2 - 6x - 20 = 0

ConnyN 2578
Postad: 22 jun 2020 15:48

Annars går det bra att använda dessa två tecken för höj och sänk som finns tillgängliga när man svarar:

Kom ihåg att avmarkera efter inskrift och gör sedan ett mellanslag.

Då kan man skriva så här 2x2 - 6x - 20 = 0

eller med formelskrivaren under rottecknet näst sist till höger i bilden  2x2-6x-20=0  

Synd att inte använda våra fina inbyggda verktyg.

Smaragdalena Online 78457 – Lärare
Postad: 22 jun 2020 16:51

Tyvärr finns inte de båda knapparna som Conny nämnde när man skriver från mobilen, bara från datorn.

migge83 106
Postad: 22 jun 2020 22:16

Tack för tipsen men jag använder bara dator i det här fallet och jag är helt ny på pluggakuten och har därför inte hunnit lära mig verktygssystemet.

Yngve 37889 – Livehjälpare
Postad: 22 jun 2020 23:15

Du behöver inte använda de verktyge.

Det går lika bra att skriva symbolen ^ för att indikera exponent.

migge83 106
Postad: 24 jun 2020 21:26

Jag har fortfarande inte kommit fram till hur jag ska få x ensamt.

Kommer ingen vart :(

Laguna Online 28602
Postad: 24 jun 2020 21:34

Dela allting med 2. Använd sedan pq-formeln.

migge83 106
Postad: 24 jun 2020 23:40 Redigerad: 24 jun 2020 23:43

Tar stopp här. När jag dividerar med 2 längst upp; Skulle jag ha skrivit -6/2 också?

Jag får ju svaren på X i Desmos men kommer ej fram till samma hur jag än vrider och vänder på pq-formeln.

Laguna Online 28602
Postad: 24 jun 2020 23:50

Dela 6 med 2 också, ja, naturligtvis. 

Ja allt måste delas med 2 så 6x måste delas med 2. Du delar även 0 med 2 men det är ändå 0. Om du bara delar vissa med 2 så stämmer inte ekvationen längre. 

migge83 106
Postad: 24 jun 2020 23:54

Tack så mycket för svar. Gud vad jag lagt ner tid på att öva på pq-formeln. Har aldrig använt den förut men det är kul när det börjar släppa lite.

Lägger upp en färdig uträkning så snart jag tycker att jag är klar.

migge83 106
Postad: 25 jun 2020 01:05

Svaren överensstämmer med grafen :)

Yngve 37889 – Livehjälpare
Postad: 25 jun 2020 06:16

Bra jobbat! Du har använt pq-formeln rätt.

Har du även kontrollerat ditt svar med ursprungsekvationen?

Dvs har du kontrollerat att 2x1-6x1-202x_1-6x_1-20 verkligen är lika med 0 och att 2x2-6x2-202x_2-6x_2-20 verkligen är lika med 0?

Om inte, gör det, det är bra träning.

migge83 106
Postad: 25 jun 2020 10:18 Redigerad: 25 jun 2020 10:43

Tack! Jag kontrollerade i desmos med den ursprungliga. Det kanske inte gills? Jag la iaf ner många timmar på att träna på formeln.

Tunnisen 143
Postad: 25 jun 2020 11:29

Bra att kunna flera metoder att kolla på. Desmos är ett sätt och att som Yngve föreslår sätta in lösningen i ursprungsekvationen är en annat sätt. 

Yngve 37889 – Livehjälpare
Postad: 25 jun 2020 12:46
migge83 skrev:

Tack! Jag kontrollerade i desmos med den ursprungliga. Det kanske inte gills? Jag la iaf ner många timmar på att träna på formeln.

Anledningen till att träna på att kontrollera dina svar är att du i en provsituation ska kunna veta om ditt svar är rätt eller inte. Om svaret ät rätt så kan du tryggt gå vidare till nästa fråga. Om svaret är fel så kanske du väljer att lägga tid på att gå tillbaka och leta efter feltänk/felräkningar för att undvika poängavdrag.

Har du tillgång till Desmos på ett prov?

migge83 106
Postad: 25 jun 2020 12:48

Vi har inte jobbat så mycket med desmos. Tveksamt men jag har en gravräknare.

Jag förstår vad du säger och jag ska absolut träna på att kontroller svaren.

Svara Avbryt
Close