38 svar
497 visningar
Zixusen är nöjd med hjälpen
Zixusen 84
Postad: 15 maj 2021 19:47

Lyckas inte skriva in funktionen i grafräknaren.

Hej alla,

Jag har precis börjat läsa Matematik 2c och har ej läst denna sorts matematik tidigare samt att jag gick ut gymnasiet 2012.

Grafräknare, det är ingenting jag fick lära mig att använda i skolan så jag har nu suttit timvis för att lära mig via Youtube. 
Får erkänna att det inte går superbra men framåt.

Jag skulle verkligen behöva ha hjälp med hur jag skriver in en viss funktion i min räknare för att sedan kunna bestämma x antal kronor.

Uppgiften lyder,

Vincent säljer almanackor. Resultatet (i kr)
för försäljningen beskrivs av funktionen

V(x)=26,5x−1 050

där x är antalet sålda almanackor.

Rita grafen till funktionen.

Bestäm resultatet då antalet sålda almanackor uppgår till 50.

-Jag vet att svaret är 275 kr. Efter drygt 2,5h försök att rita denna graf i räknaren så valde jag att få se lösningen och gå miste om poängen för att kunna förstå. Jag lyckas ändå inte.

 

Kan någon snälla, förklara stegvis för mig hur jag skriver in denna ekvation så att det blir en graf i min räknare?

Jag använder en Texas Instruments TI-82 STATS.

Tacksam för svar så att jag kan gå vidare till dem andra uppgifterna imorgon och förstå vad jag gör och varför jag gör så. :)

Jag blir tokig på det och tappar hoppet.. 

Smaragdalena Online 78415 – Lärare
Postad: 15 maj 2021 19:51

Finns det någon anledning till att du vill rita grafen på räknaren, inte för hand?

ConnyN 2578
Postad: 15 maj 2021 20:22

Hej Zixusen!
Det är lite trixigt att lära sig, men det är värt varenda minut du lägger ner på det kommer du att upptäcka.
På skrivningar där du får använda räknare finns det så mycket hjälp att få, framförallt att bekräfta dina svar.
Här kommer en bra länk som hjälper dig en hel del.

I ditt fall ovan så är tricket att hitta inställningarna.
1) Du skriver in funktionen. (Vilket jag antar att du kan)
2) En slags nollställning är ofta bra att börja med. Välj ZOOM och sedan 6:ZStandard                 
3) Om du inte ser kurvan nu måste du gå in på WINDOW  
4) Xmin=40; Xmax=50; Ymin=0; Ymax=300

Nu var det ju lätt för mig att hitta inställningarna, då du givit förutsättningarna, men det går ofta att tänka fram värdena med lite funderingar. Prova lite olika värden på X och se vad det ger för Y-värde. I det här fallet är noll intressant och det får vi när X*26,5 = 1050 eller hur?

Vill du leta ett bestämt x-värde eller y-värde så får du återkomma så kan vi berätta det.

Zixusen 84
Postad: 15 maj 2021 23:13

Smaragdalena, nja inte av personliga skäl.

Fick höra av en kollega som läst 2b nyligen att jag kommer behöva en grafräknare efter en bit in i kursen och då tänkte jag att det är lika väl att jag lär mig använda den så gott det går.

Men även för att i matematikboken jag köpt och löser uppgifterna i skriver dem att det är enklare att rita graferna i ett program än för hand. Då jag ej har något program så testade jag först Geogebra vid chrome sen min grafräknare.

 

ConnyN, tack så hjärtligt för ditt utförliga svar.

Jag skall absolut kolla in länken du delat med dig av och även prova olika värden.

Problemet var faktiskt den biten du antog att jag kunde..  Att skriva in funktionen.

Jag har kollat youtube i som sagt nästan 3h och lärt mig hur jag skriver in olika ekvationer till och med matriser.(vilket visade sig vara väldigt användbart)

Och allt det gör jag via "y="knappen uppe till vänster men hur jag än skriver in ovanstående funktion så säger räknaren: 1:Quit eller 2: Go To.

Jag får liksom inte funktionen till en graf..

Så om jag bara får veta hur jag skall skriva in den för att räkna ut det jag redan vet svaret på, kan jag gå vidare till följdfrågorna på samma funktion. 

Tack på förhand :)

Z

ConnyN 2578
Postad: 16 maj 2021 06:09

Hmmm...  det var knepigt, men vi får väl försöka klura ut vad det kan bero på.
Vi börjar med y-knappen som du skriver.

När du har tryckt på den så har du många rader som börjar med Y1 = osv.
Då skriver du in 26.5X - 1050 där.
Vad kan gå fel? Du använder inte punkt? (Kommatecknet kommer du inte att behöva ännu på ett tag)

Kanske det är så enkelt? Vi hoppas det annars letar vi vidare.

Zixusen 84
Postad: 16 maj 2021 10:10

Jag använder punkten som är under 2an på räknaren. Vad jag kan se finns där inget kommatecken på min räknare..

 

Jag bifogar 2 bilder.

Den första är hur jag skrivit in funktionen i "Y="

Den andra bilden är över grafen som en visar någon funktion efter att jag tryckt på "Enter"

ConnyN 2578
Postad: 16 maj 2021 10:18 Redigerad: 16 maj 2021 10:18

Ja nu är du klar med steg 1. Du fick inget felmeddelande.
Steg 2 behövs inte eftersom axlarna visas i standardläge.
Steg 3 och 4 ska du göra nu. 

Yngve 37878 – Livehjälpare
Postad: 16 maj 2021 10:19 Redigerad: 16 maj 2021 10:26

Hej och välkommen till Pluggakuten!

Troligtvis visar räknaren inte ett tillräckligt stort område av koordinatsystemet, vilket betydet att grafen ligger helt utanför fönstret.

Pröva att skriva in en enklare funktion vars graf går genom origo, typ y = 2x.

Syns den när du plottar?

Om ja, har du prövat de 4 tipsen du fick av ConnyN i detta svar?

Smaragdalena Online 78415 – Lärare
Postad: 16 maj 2021 10:21

Skriv in formeln y=x+3 istället. Syns det i grafen då?

Zixusen 84
Postad: 16 maj 2021 12:02

Hej igen,

Absolut fungerar det när jag skriver; y=x+3 & 2x.

Jag bifogar ännu en bild.

Jag följde de 4 stegen ConnyN delade med sig under första meddelandet.

Såhär ser min graf ut när jag skrivit in dem nämnde värdena i WINDOW;

Zixusen 84
Postad: 16 maj 2021 12:02

Och så här visar facit att det skall se ut i deras datorprogram.🤯

Smaragdalena Online 78415 – Lärare
Postad: 16 maj 2021 12:07 Redigerad: 16 maj 2021 12:08

Titta på siffrorna i uppgiften: Antalet almanackor kan inte vara mindre än 0, och det behöver gå upp åtminstone till 50. Vi lägger till lite extra, och låter xmin vara -5 och xmax 100.

Om x = 0 så är y = -1050, eller hur? Låt ymin vara -1100 och ymax 1100 (detta är en ren chansning - man kan justera det om det behövs).

Syns grafen då?

Zixusen 84
Postad: 16 maj 2021 12:19

Jag förstår precis vad du menar men det går ej ihop i min räknare.

Se här, vad gör jag för fel? Följer dina instruktioner men någonstans blir det fel.. Där visas ingen rak linje/funktion i grafen även om jag ändrar x&y-värdena i window..

Någonting är ju knasigt i min räknare eller mitt huvud.

 

I facit säger dem x = -50 - 300 & y = -1500 - 2000.

Ändå syns inte linjen, så vad gör jag för fel?

Löser jag inte detta så kommer jag inte vidare

Smaragdalena Online 78415 – Lärare
Postad: 16 maj 2021 12:28

Kolla vad som händer om du ändrar Xscl till 20 och Yscl till 100.

Yngve 37878 – Livehjälpare
Postad: 16 maj 2021 13:20

Visa en bild där du har skrivit in alla tre funktionerna.

Det kan ge oss en känsla av hur visningen är skalad.

Zixusen 84
Postad: 16 maj 2021 13:26

Får fortfarande inte fram någon linje, så jag ändras skalorna till 20 respektive 100.. :/

Yngve, alla 3 funktionerna? menar du dem som Du & Smaragdalena gav mig?

I så fall ser det ut så här; (då era två funktioner är med men inte den jag behöver..)

Yngve 37878 – Livehjälpare
Postad: 16 maj 2021 13:44

Ja.

Behåll alla tre och ändra din funktion till y = 26x - 1050

Zixusen 84
Postad: 16 maj 2021 14:01 Redigerad: 16 maj 2021 14:16

Hur menar du med att ändra min funktion? Hur kan jag ändra den? (mer än att den står inskriven i "Y="
Jag känner mig helt och hållet fast här.. 

Jag skrev in 26.5X-1050 på rad fyra nu (Y4=) och linjen dök upp i grafen.. Varför gjorde den det nu?? 

ÄNTLIGEN!

Smaragdalena Online 78415 – Lärare
Postad: 16 maj 2021 14:19

Ändra din funktion från y=26,5x-1050 till y=26x-1050.

Yngve 37878 – Livehjälpare
Postad: 16 maj 2021 14:20

Ja, ändra det som står inskrivet från y = 26.5x - 1050 till y = 26x - 1050.

Så ser vi om det är decimalpunkten som ställer till det.

Lägg även till funktionen y = -50x + 50 som jämförelse

Yngve 37878 – Livehjälpare
Postad: 16 maj 2021 14:20 Redigerad: 16 maj 2021 14:21
Zixusen skrev:

Hur menar du med att ändra min funktion? Hur kan jag ändra den? (mer än att den står inskriven i "Y="
Jag känner mig helt och hållet fast här.. 

Jag skrev in 26.5X-1050 på rad fyra nu (Y4=) och linjen dök upp i grafen.. Varför gjorde den det nu?? 

ÄNTLIGEN!

Visa en bild på räknaren där den visar alla fyra rader

Y1 = ...

Y2 = ...

Y3 = ...

Y4 = ...

Zixusen 84
Postad: 16 maj 2021 14:28

Zixusen 84
Postad: 16 maj 2021 14:29
Yngve skrev:

Ja, ändra det som står inskrivet från y = 26.5x - 1050 till y = 26x - 1050.

Så ser vi om det är decimalpunkten som ställer till det.

Lägg även till funktionen y = -50x + 50 som jämförelse

När jag lägger till dessa två får jag denna skärm

Yngve 37878 – Livehjälpare
Postad: 16 maj 2021 14:39

Då har du nog skrivit in något fel.

Tänk på att det finns två "minustecken" på räknaren. Ett för negation (-) och ett för operationen subtraktion -.

Ändra så att du skriver Y5 = 50 - 50x istället.

Zixusen 84
Postad: 16 maj 2021 14:44
Yngve skrev:

Då har du nog skrivit in något fel.

Tänk på att det finns två "minustecken" på räknaren. Ett för negation (-) och ett för operationen subtraktion -.

Ändra så att du skriver Y5 = 50 - 50x istället.

Är jag rätt på det nu? Inte för att jag riktigt förstår varför 50-50x skall vara med, men nu finns den med på grafen.

ConnyN 2578
Postad: 16 maj 2021 15:22

Jag ser felet nu. När du knappade in formeln så hade du använt minustecknet inom parentesen. Hade du haft rätt minustecken där så hade inställningarna jag rekommenderade från början fungerat bra.
Tråkigt att det blev så här krångligt.

Yngve 37878 – Livehjälpare
Postad: 16 maj 2021 15:24

OK bra.

Det vi kan se när vi tittar på den här bilden är att vi endast ser en inzoomad bild av koordinatsystemet.

Detta eftersom de två linjerna med positiv lutning, dvs y = 2x och y = 3+x, skär varandra i punkten (3,3).

Linjen y = 50 - 50x skär x-axeln i x = 1.

Linjen y = 26x - 1050 skär x-axeln vid x \approx 40, så det är långt utanför bild.

Använd ZOOM-funktionen för att zooma ut och visa en större del av xy-planet.

Välj "ZOOM", sedan "3: Zoom Out".

Upprepa tills grafen syns.

Det ska se ut ungefär så här. Den röda grafen är din ursprungliga funktion.

Yngve 37878 – Livehjälpare
Postad: 16 maj 2021 15:29
ConnyN skrev:

Jag ser felet nu. När du knappade in formeln så hade du använt minustecknet inom parentesen. Hade du haft rätt minustecken där så hade inställningarna jag rekommenderade från början fungerat bra.
Tråkigt att det blev så här krångligt.

Ja det stämmer.

Negationstecknet är lite kortare och ligger lite hlgre upp än subtraktionsoperatorn.

 Bra fångat ConnyN!

ConnyN 2578
Postad: 16 maj 2021 15:36
Yngve skrev:
ConnyN skrev:

Jag ser felet nu. När du knappade in formeln så hade du använt minustecknet inom parentesen. Hade du haft rätt minustecken där så hade inställningarna jag rekommenderade från början fungerat bra.
Tråkigt att det blev så här krångligt.

Ja det stämmer.

Negationstecknet är lite kortare och ligger lite hlgre upp än subtraktionsoperatorn.

 Bra fångat ConnyN!

Tack, men du var den som ledde in mig på spåret 😊

Zixusen 84
Postad: 16 maj 2021 16:05

TACK!  NU ser min räknare likadan ut som bilden du bifogade.

Så om jag har förstått det hela rätt här nu..

Anledning till att jag lade till funktionerna y=2x, y=3+x & y=50-50x var endast för att jag skulle få perspektiv på hur långt ut min ursprungliga funktion låg? För att få använda ZOOM-funktionerna?  

För sen är ju egentligen nästa fråga, varför ser min matematikboks facit så mycket annorlunda ut än min graf?

Jag kan väl inte få fram svaret 275kr via min graf? Är så förvirrad..

Men jag är er evigt tacksamma för hjälpen och tiden ni lagt på att få mitt huvud att förstå så här långt.

ConnyN 2578
Postad: 16 maj 2021 16:30

Om du skalar om axlarna nu lika deras så får du den grafen. Det är en bra övning.

Nästa steg kan vara att vi går igenom hur du lätt finner ett y-värde till ett visst x-värde.
Det finns två sätt. Det ena är 2nd CALC och det andra är 2nd TABLE.

Zixusen 84
Postad: 16 maj 2021 16:41
ConnyN skrev:

Om du skalar om axlarna nu lika deras så får du den grafen. Det är en bra övning.

Nästa steg kan vara att vi går igenom hur du lätt finner ett y-värde till ett visst x-värde.
Det finns två sätt. Det ena är 2nd CALC och det andra är 2nd TABLE.

Nu ser den ut som deras graf, super!
Så vad som behövs är att jag testar mig fram med olika x/y-axlar för att få fram rätt sorts graf?

Kanon, tack för nästa steg. Det funkade ju väldigt bra.
Dock så visar både 2nd CALC & 2nc TABLE 50x=250y. Hur fick dem få svaret 275kr? 

För om jag skulle gjort detta med papper och penna hade jag aldrig kommit i mål.. 

Smaragdalena Online 78415 – Lärare
Postad: 16 maj 2021 16:46

För om jag skulle gjort detta med papper och penna hade jag aldrig kommit i mål.. 

Jag tror att om du hade gjort det här med papper och penna hade du varit klar för länge sedan (men det är bra att kunna använda sin räknare också).

Zixusen 84
Postad: 16 maj 2021 16:51
Smaragdalena skrev:

För om jag skulle gjort detta med papper och penna hade jag aldrig kommit i mål.. 

Jag tror att om du hade gjort det här med papper och penna hade du varit klar för länge sedan (men det är bra att kunna använda sin räknare också).

Så här såg det ut på papper när jag testade innan jag gav mig på räknaren. Ingen av linjerna blev rätt och förstod ej vart jag skulle börja för att få rätt svar..

Yngve 37878 – Livehjälpare
Postad: 16 maj 2021 16:57 Redigerad: 16 maj 2021 16:59

En enkel metod att lita linjen y = 26,5x−1 050 i ett koordinatsystem är att först markera linjens skärningspunkter med koordinataxlarna och sedan rita en rät linje genom de båda punkterna.

  • Linjen skär y-axeln då x = 0, dvs då y = 26,5*0 - 1050, dvs då y = -1050. Markera punkten (0: -1050).
  • Linjen skär x-axeln då y = 0, dvs då 0 = 26,5x - 1050, dvs då x \approx 39,6. Markera punkten (39,6: 0).
  • Rita en rät linje genom punkterna.
Smaragdalena Online 78415 – Lärare
Postad: 16 maj 2021 17:00

Hör de linjerna till den här uppgiften? Det verkar som om du behöver gå tillbaka och repetera hur man ritar en rät linje om man vet linjens formel. 

Det krångliga i det här fallet (precis som på räknaren) är att välja skalan rätt på x-och y-axeln. Jo, och så ditt dumma minustecken, förstås - men nu gör du nog aldrig mer just det felet! 

ConnyN 2578
Postad: 16 maj 2021 17:07
Zixusen skrev:

Kanon, tack för nästa steg. Det funkade ju väldigt bra.
Dock så visar både 2nd CALC & 2nc TABLE 50x=250y. Hur fick dem få svaret 275kr? 

 

Du har nog inte med 26.5X utan bara 26X i din formel. Då får du det felet.

Zixusen 84
Postad: 16 maj 2021 17:19

Yngve; tack för en utförlig förklaring angående hur jag ritar en graf i ett koordinatsystem.

Jag förstår inte hur 26,5x-1050 skulle bli 39,6 och därför låta linjen skära x-axeln på 39,4. Det är nog där det största problemet ligget. Jag får repetera mera som Smaragdalena påstår.

Smaragdalena; Du har nog rätt, jag behöver gå tillbaka några steg och repetera hur jag ritar efter formler.

Ja de linjerna hör till denna uppgiften, jag har ritat utifrån min förmåga att tolka formeln men det blev ju väldigt fel därför försökte jag mig på grafräknaren istället. 

ConnyN; Du har rätt igen, jag hade den förkortade funktionen.

 

Tusen tack för er hjälp och ert tålamod så här långt. Jag kommer att återbesöka denna tråden i dagar nu för att få rätt på mina koordinater och grafer. 

Z

Yngve 37878 – Livehjälpare
Postad: 16 maj 2021 20:01 Redigerad: 16 maj 2021 20:01
Zixusen skrev:

Jag förstår inte hur 26,5x-1050 skulle bli 39,6 och därför låta linjen skära x-axeln på 39,4.

Sambandet y = 26,5x - 1050 gäller för alla punkter som ligger på linjen.

Den punkt som ligger på x-axeln har y-koordinaten 0. Eftersom sambandet gäller även för den punkten så har vi att 0 = 26,5x - 1050.

Om vi adderar 1050 till båda sidor så får vi 1050 = 26,5x.

Om vi nu dividerar båda sidor med 26,5 så får vi att x = 1050/26,5 dvs x \approx 39,6.

Tusen tack för er hjälp och ert tålamod så här långt. Jag kommer att återbesöka denna tråden i dagar nu för att få rätt på mina koordinater och grafer. 

Varsågod och bra att du är envis! Den egenskapen kommer att hjälpa dig mycket framöver.

Svara Avbryt
Close