19 svar
655 visningar
Ludzz är nöjd med hjälpen
Ludzz 27
Postad: 25 maj 2021 18:17

MAFY 2021 fråga 30

 

hur ska denna beräknas? har testat men får aldrig svaret 315/ 8  eller får aldrig det svaret som är lika exakt som det här.... får bara på ett ungefär.

Dr. G Online 9349
Postad: 25 maj 2021 18:50

Om man kan Herons formel så kan man enkelt beräkna arean, och sedan höjden mot valfri sida. 

MrPillow01 14
Postad: 25 maj 2021 18:53 Redigerad: 25 maj 2021 18:54

Om höjden är h vet du att trianglens area är (4h)/2. Om du kan räkna ut arean på ett anant sätt kan du sätta de två areorna lika med varandra och lösa ut h. 

Svårigheten med denna fråga är att det är väldigt svårt (läs: omöjligt) att under provet komma fram till en formel för trianglens area som bara använder trianglens sidlängder. Så jag tror att de flesta som fick rätt på den frågan använde sig av Herons formel.

Dr. G Online 9349
Postad: 25 maj 2021 18:55

Det går med areasatsen och cosinussatsen, vilket i princip blir en härledning av Herons formel. Jobbigt under tidspress. 

Arian02 520
Postad: 25 maj 2021 18:57

Hur är det möjligt med area och cossinussats, de på provet vill ha ett exakt svar och med cosinussatsen får man en vinkel (tror 104 grader) som ej går att skriva i exakt form.

henrikus 649 – Livehjälpare
Postad: 25 maj 2021 19:09

Tänk att höjden delar sidan 4 i x och 4-x. Då kan man använda pythagoras sats två gånger.  Kalla höjden h.

x^2+h^2=4 och (4-x)^2+4^2=9

Två ekvationer två obekanta ...

joculator 5284 – F.d. Moderator
Postad: 25 maj 2021 19:26

Alternativ lösning:
1. cosinussatsen ger dig ett utryck för cos(A)     där A är den längsta sidans motstående vinkel
   Jag fick cos(A)=1/4
2. Triginometriska ettan ger dig då ett uttryck för sin(A)
   Jag fick sin(A)=154  
3. Areasatsen ger dig ett uttryck för arean
  Jag fick A=3·154

4. Arean för en triangel   A=b*h/2   ->   h=2A/b
Okej, dåliga variabelnamn men b är den längsta sidan 4
Jag fick  h=2Ab=3158

henrikus 649 – Livehjälpare
Postad: 2 aug 2021 09:54
henrikus skrev:

Tänk att höjden delar sidan 4 i x och 4-x. Då kan man använda pythagoras sats två gånger.  Kalla höjden h.

x^2+h^2=4 och (4-x)^2+4^2=9

Två ekvationer två obekanta ...

x^2+h^2=4 och (4-x)^2+h^2=9 ska det vara

Om man subtraherar ekvationerna från varandra får man

(4-x)^2-x^2=9-4 =>

8x=16-9+4=11 =>

x=11/8=>

h^2=4-121/64=(256-121)/64=135/64=>

h=13564=3158

Ludzz 27
Postad: 16 maj 2022 14:34

Har försökt med Herons formel och kommer till att jag får 3*roten ur 15 hur blir det delat på 8?

destiny99 6965
Postad: 16 maj 2022 15:13
Ludzz skrev:

Har försökt med Herons formel och kommer till att jag får 3*roten ur 15 hur blir det delat på 8?

roten ur 64 är 8.

Ludzz 27
Postad: 16 maj 2022 15:15

men vart kommer 64 ifrån?

destiny99 6965
Postad: 16 maj 2022 15:47
Ludzz skrev:

men vart kommer 64 ifrån?

du kan rita en triangel med sidlangderna 4,3 och 2. Använd cosinus satsen för att få största vinkeln till längsta sidan, sen trig ettan och därefter areasatsen för att få ut höjden. då kommer du första varför 64 finns med :)

Ludzz 27
Postad: 17 maj 2022 07:11
Dr. G skrev:

Om man kan Herons formel så kan man enkelt beräkna arean, och sedan höjden mot valfri sida. 

kan du visa? får aldrig /8

Dr. G Online 9349
Postad: 17 maj 2022 07:29 Redigerad: 17 maj 2022 07:30

A=p(p-a)(p-b)(p-c)A=\sqrt{p(p-a)(p-b)(p-c)}

Med a = 2, b = 3, c = 4, så blir p = (a + b + c)/2 =9/2.

A=92·9-2·22·9-2·32·9-2·42=9·5·3·124=3154A=\sqrt{\dfrac{9}{2}\cdot\dfrac{9-2\cdot 2}{2}\cdot\dfrac{9-2\cdot 3}{2}\cdot\dfrac{9-2\cdot 4}{2}}= \sqrt{\dfrac{9\cdot 5\cdot 3\cdot 1}{2^4}}=\dfrac{3\sqrt{15}}{4}

Höjden h mot sidan c ges av 

A=ch2A = \dfrac{ch}{2}

så 

h=2Ac=2·31544=3158h = \dfrac{2A}{c}=\dfrac{2\cdot\dfrac{3\sqrt{15}}{4}}{4}=\dfrac{3\sqrt{15}}{8}

Trinity2 1358
Postad: 17 maj 2022 09:38
Dr. G skrev:

A=p(p-a)(p-b)(p-c)A=\sqrt{p(p-a)(p-b)(p-c)}

Med a = 2, b = 3, c = 4, så blir p = (a + b + c)/2 =9/2.

A=92·9-2·22·9-2·32·9-2·42=9·5·3·124=3154A=\sqrt{\dfrac{9}{2}\cdot\dfrac{9-2\cdot 2}{2}\cdot\dfrac{9-2\cdot 3}{2}\cdot\dfrac{9-2\cdot 4}{2}}= \sqrt{\dfrac{9\cdot 5\cdot 3\cdot 1}{2^4}}=\dfrac{3\sqrt{15}}{4}

Höjden h mot sidan c ges av 

A=ch2A = \dfrac{ch}{2}

så 

h=2Ac=2·31544=3158h = \dfrac{2A}{c}=\dfrac{2\cdot\dfrac{3\sqrt{15}}{4}}{4}=\dfrac{3\sqrt{15}}{8}

Är Heron tillbaka i skolan? Sist jag såg den var på skrivningar från 1940 (ca).

Dr. G Online 9349
Postad: 17 maj 2022 09:46

Den är nog inte tillbaka mer än att den nämns som kuriosa någon gång. Kanske inte ens det. 

osmin_oz 37
Postad: 18 maj 2022 12:32
Trinity2 skrev:
Dr. G skrev:

A=p(p-a)(p-b)(p-c)A=\sqrt{p(p-a)(p-b)(p-c)}

Med a = 2, b = 3, c = 4, så blir p = (a + b + c)/2 =9/2.

A=92·9-2·22·9-2·32·9-2·42=9·5·3·124=3154A=\sqrt{\dfrac{9}{2}\cdot\dfrac{9-2\cdot 2}{2}\cdot\dfrac{9-2\cdot 3}{2}\cdot\dfrac{9-2\cdot 4}{2}}= \sqrt{\dfrac{9\cdot 5\cdot 3\cdot 1}{2^4}}=\dfrac{3\sqrt{15}}{4}

Höjden h mot sidan c ges av 

A=ch2A = \dfrac{ch}{2}

så 

h=2Ac=2·31544=3158h = \dfrac{2A}{c}=\dfrac{2\cdot\dfrac{3\sqrt{15}}{4}}{4}=\dfrac{3\sqrt{15}}{8}

Är Heron tillbaka i skolan? Sist jag såg den var på skrivningar från 1940 (ca).

Den förekommer lite lätt i Matematik 5 när man jobbar med omfångsrika problem. För dem som har 5000-serien finns den på sidan 234. Obs, problemet är valfritt och inte ett krav att man MÅSTE göra problemet (med vissa undantag). Det jag vill säga är att av alla 5 mattekurser man kan läsa på gymnasiet förekommer den enbart på en sida i en uppgift...

Normandens 12
Postad: 1 apr 2023 23:19
joculator skrev:

Alternativ lösning:
1. cosinussatsen ger dig ett utryck för cos(A)     där A är den längsta sidans motstående vinkel
   Jag fick cos(A)=1/4
2. Triginometriska ettan ger dig då ett uttryck för sin(A)
   Jag fick sin(A)=154  
3. Areasatsen ger dig ett uttryck för arean
  Jag fick A=3·154

4. Arean för en triangel   A=b*h/2   ->   h=2A/b
Okej, dåliga variabelnamn men b är den längsta sidan 4
Jag fick  h=2Ab=3158

hur fick du att cos(A) = 1/4 utan ett minus tecken??

ConnyN 2578
Postad: 2 apr 2023 12:06 Redigerad: 2 apr 2023 12:21

Visst är det så, men det har inte så stor betydelse eftersom vi kvadrerar i nästa steg när vi använder trigonometriska ettan.

 

ConnyN 2578
Postad: 3 apr 2023 09:35

Om det kan vara till någon hjälp så gjorde jag så här för att förstå joculators lösning som är väldigt lärorik. Den innehåller ju många enskilda delar.
Det här gjorde jag på min whiteboard. Något jag rekommenderar till alla som har svårt att studera andras exempel. Kanske som i mitt fall lite bristande tålamod att inte få räkna själv. Att långsamt försöka förstå och samtidigt skriva ned det man förstår är för mig ett fantastiskt hjälpmedel. Whiteboarden inköpt på Biltema för en tusenlapp har varit till stor hjälp för mig. Det är också en bra övning om man behöver stå och berätta för andra. Då är man van vid situationen.

Svara Avbryt
Close