1 svar
18 visningar
Plugg04 är nöjd med hjälpen!
Plugg04 75
Postad: 4 dec 2018 Redigerad: 4 dec 2018

Matcirkeln, Tallriksmodellen??

Hej! På hemkunskapen har vi i våra grupper lagat en soppa med något slags bröd till. Och man ska då tänka ur ett miljö-och hälsoperspektiv. Och min grupp valde att göra en röd linssoppa eftersom att linser är en baljväxt, och baljväxter innehåller mycket proteiner till ett lägre pris jämfört med kött, och det är mycket bättre för miljön och hälsan än kött. 

Men nu ska jag svara på tre frågor som lyder: Saknades livsmedel från någon av matcirkelns grupper?
Stämde proportionerna/fördelningen mellan livsmedlen med tallriksmodellen? Kunde ni valt andra råvaror, kanske av miljöskäl?

Jag förstår inte riktigt frågan, kan någon vara snäll och förklara? :/

Jag tänker att en linssoppa innehåller bra med proteiner och sen brödet som var till soppan innehåller kolhydrater och lite lök och krossad tomat & riven morot innehåller vitaminer, Vad saknas då? 

Jonto 851 – Gy-lärare (Ty)
Postad: 4 dec 2018 Redigerad: 4 dec 2018

Du verkar ju ha kollat upp tallriksmodellen. Om du hittat någonting från varje av de tre delarna i er rätt så är ju svaret på första frågan. Nej, inget saknades, alla delarna fanns med och så får du förklara vad från er rätt ni har från varje grupp i matcirkeln.

Matcirkeln har olika stora fält som du ser nedan som visar hur stor del av måltiden varje  grupp bör utgöra. Det gröna ska utgöra ungefär hälften av måltiden. Det gula ska utgöra cirka 30 %  av måltiden och det blåa ska utgöra cirka 20 % av måltiden. Så du får försöka uppskatta om denna fördelning stämmer ungefärligt på er måltid eller om ni kanske hade för mycket eller för lite av någon grupp om man ska följa detta. 

Svara Avbryt
Close