Matte 5 på ett halvår?
Hej!, jag ska läsa matte 5 och 4 parallellt nu i 3:an efter sommarn och undrar ifall det är möjligt att läsa matte 5 på ett halvår. Detta gör jag främst för att ha mer tid andra terminen att plugga mer avancerad matte . Är ma5 kursen svår?. Hittills har jag haft lätt för matten genom 1c 2c och 3c och tycker allmänt att matte är kul.
Det tror jag absolut är rimligt och möjligt. Ma5 kanske egentligen är rätt passande för det eftersom (enligt min uppfattning, det kanske inte stämmer) den verkar lite kortare på innehåll än de andra kurserna. Det är lite kombinatorik, talteori och diffekvationer.
Däremot, till skillnad från ma 1, 2, 3, 4, bygger ma5 inte särskilt mycket på de tidigare kurserna. Så var beredd på lite som är helt nytt.
AlexMu skrev:Det tror jag absolut är rimligt och möjligt. Ma5 kanske egentligen är rätt passande för det eftersom (enligt min uppfattning, det kanske inte stämmer) den verkar lite kortare på innehåll än de andra kurserna. Det är lite kombinatorik, talteori och diffekvationer.
Däremot, till skillnad från ma 1, 2, 3, 4, bygger ma5 inte särskilt mycket på de tidigare kurserna. Så var beredd på lite som är helt nytt.
Thanks man : ). Skönt att höra. Det är ändå en ganksa hög chans att läraren tillåter detta med tanke på att matte 5 inte har något NP och vi är ganska få i kursen
Hannibal skrev:Hej!, jag ska läsa matte 5 och 4 parallellt nu i 3:an efter sommarn och undrar ifall det är möjligt att läsa matte 5 på ett halvår. Detta gör jag främst för att ha mer tid andra terminen att plugga mer avancerad matte . Är ma5 kursen svår?. Hittills har jag haft lätt för matten genom 1c 2c och 3c och tycker allmänt att matte är kul.
Om du tänkt gå vidare till *TH så hade jag nog lagt energin på kapitel 1-8 i Månsson/Norbeck istället. Ma5 tillför inget speciellt IMO.
Trinity2 skrev:
Om du tänkt gå vidare till *TH så hade jag nog lagt energin på kapitel 1-8 i Månsson/Norbeck istället. Ma5 tillför inget speciellt IMO.
Vad menar du med att Matematik 5 inte tillför något speciellt? Jag tycker tvärtom att talteori och kombinatorik är kul, användbar och allmänbildande matematik som är väldigt underrepresenterat i resten av gymnasiematematiken (och även många tekniska och matematiska universitetsprogram).
Så om man gillar matematik och det fungerar logistiskt med ens schema tycker jag absolut att man ska testa att läsa Matte 5.
Och för att svara på ursprungsfrågan: Det är absolut görbart att läsa Matte 5 med högre hastighet. Som redan har påpekats är det mycket nya koncept, men de är ganska konkreta och intuitiva, så de flesta brukar komma in tänket snabbt, utan att behöva ett helt läsår för att smälta innehållet.
Vi läste matte5 på drygt 3 månader, vi började i slutet av februari och hade kursprov i slutet av maj. Det var absolut kämpigt, men det var görbart - hade däremot aldrig kunnat läsa tex matte4 i samma takt.
Jag hade personligen mest svårigheter med kombinatoriken, men resten (differentialekvationer, bevis osv) var relativt enkla områden.
aaaa1111 skrev:Vi läste matte5 på drygt 3 månader, vi började i slutet av februari och hade kursprov i slutet av maj. Det var absolut kämpigt, men det var görbart - hade däremot aldrig kunnat läsa tex matte4 i samma takt.
Jag hade personligen mest svårigheter med kombinatoriken, men resten (differentialekvationer, bevis osv) var relativt enkla områden.
WOW. 3 månader !!. Riktigt smart klass :). Tack för responsen
En liten anmärkning som jag brukar bistå med i alla trådar av detta slag är att Matematik 5 antingen kan vara ganska enkel eller extremt svår, beroende på vilken lärare du har. Detta beror såvitt jag förstår på att det inte finns en lika strikt kursplan i Matematik 5 som i de andra matematikkurserna.
Jag gillade matematik på gymnasiet och hade A i Matematik 1-4, men det var med nöd och näppe jag lyckades få C i Matematik 5, främst på grund av kombinatoriken. Vi hade en lärare som var väldigt "engagerad", eller vad man nu ska säga, och han tyckte att det andra skolor gjorde var "för lätt", så hela kursen baserades istället på hans eget material. Det var bra för lärandet men betyget led kraftigt.
Typ 3/5 av klassen hoppade av efter första provet och bytte till något annat 😂
Jag skriver inte detta inlägg för att skrämmas utan för att förbereda dig på att lärarna har "fria tyglar" i den kursen, så var försiktig och hoppa av i tid om du vill det. Kunskap är inte värt ett dåligt betyg; hellre mindre kunskap och ett bra (gymnasie)betyg.
naytte skrev:Kunskap är inte värt ett dåligt betyg; hellre mindre kunskap och ett bra (gymnasie)betyg.
Jag skulle säga precis tvärtom. Men det beror så klart på vad man har för planer för tiden efter gymnasiet. Vill man läsa en utbildning med hög konkurrens om platserna kan det absolut vara värt att vara lite taktisk.
Ja men precis, jag menade just på gymnasiet. På universitetet kan väl betygen kvitta för det mesta.
Men även om man inte planerar på att läsa något med hög konkurrens kan man ändra sig i framtiden, och då är det skönt att ha bra betyg att stå på.
naytte skrev:En liten anmärkning som jag brukar bistå med i alla trådar av detta slag är att Matematik 5 antingen kan vara ganska enkel eller extremt svår, beroende på vilken lärare du har. Detta beror såvitt jag förstår på att det inte finns en lika strikt kursplan i Matematik 5 som i de andra matematikkurserna.
Jag gillade matematik på gymnasiet och hade A i Matematik 1-4, men det var med nöd och näppe jag lyckades få C i Matematik 5, främst på grund av kombinatoriken. Vi hade en lärare som var väldigt "engagerad", eller vad man nu ska säga, och han tyckte att det andra skolor gjorde var "för lätt", så hela kursen baserades istället på hans eget material. Det var bra för lärandet men betyget led kraftigt.
Typ 3/5 av klassen hoppade av efter första provet och bytte till något annat 😂
Jag skriver inte detta inlägg för att skrämmas utan för att förbereda dig på att lärarna har "fria tyglar" i den kursen, så var försiktig och hoppa av i tid om du vill det. Kunskap är inte värt ett dåligt betyg; hellre mindre kunskap och ett bra (gymnasie)betyg.
Svenska skolans betygskriterier slutar aldrig att förvåna en. Det är tur man inte är elev idag.