2 svar
117 visningar
Majskaka är nöjd med hjälpen
Majskaka 20
Postad: 21 nov 2023 22:42

Matte NP tips

Hej! Jag ska snart ha nationella prov i matte, och skulle uppskatta lite tips!

Jag tror att det finns en tråd på detta redan, men kan inte hitta den? 

Det jag främst vill ha tips på är: 

  1. Hur är uppgifterna uppbyggda? Vad för typ av frågor kommer att ställas och hur ska man besvara dem på bästa sätt?
  2. Finns det någon bra hemsida, youtube kanal eller liknande där man kan få tips?
  3. Hur är rpovet upplagt? Får man ha papper, penna och miniräknare? Ska man komma fram till svaren tillsammans eller enskilt?

Skulle verkligen uppskatta hjälpen, tack på förhand! Jag kanske gör fler inlägg senare när jag grävt djupare i pluggandet, om något svårt dyker upp.

Yngve 37915 – Livehjälpare
Postad: 21 nov 2023 22:45 Redigerad: 21 nov 2023 23:27

Sök efter och räkna igenom tidigare nationella prov för din mattekurs.

T.ex. här.

Jonto 9223 – Moderator
Postad: 21 nov 2023 23:10

1. På muntliga nationella så är det uppgifter på olika nivå. Det börjar med ganska basala uppgifter och stegras därefter. Oftast får man en liten stund att tänka på sin fråga och eventuellt kladda ner någon beräkning om det behövs. Därefter svarar man muntligt på frågan och förklarar hur man kommit fram till svaret. Ibland kanske man ska peka ut något i en graf eller diagram.

2. Du har fått veta av din lärare vilket område som det ska handla om (annars lär du få veta det kort före provet). Då kan man eventuellt titta igenom lite genomgångar och uppgifter på det området. Att titta igenom hur gamla nationella muntliga prov, se länk från Yngve är nog bästa sättet för att förbereda sig på formen av provet.

3. Papper och penna får man ha. Jag vet inte/minns inte om det är miniräknare på årets prov. Om det inte finns miniräknare så är dock uppgifterna anpassade efter att det inte ska behövas.

Av frågorna så är en del av frågorna individuella uppgifter. Då får man en fråga var att själv redogöra för och svara på. En del av frågorna kallas gemensamma uppgifter. Då brukar det oftast gå till så att läraren ber en elev att börja eller att den som vill tar ordet och börja svara. Efter det kan de övriga eleverna fylla i svaren, hålla med, bygga vidare på resonemanget, ställa frågor eller invända och säga emot. Att det uppstår en gemensam diskussion där man tillsammans resonerar sig fram i gruppen. 

Svara Avbryt
Close