15 svar
116 visningar
Dumelev är nöjd med hjälpen
Dumelev 166
Postad: 23 maj 2023 19:25

Mönster

behöver hjälp med fråga 281.

Jonto 9247 – Moderator
Postad: 23 maj 2023 22:16 Redigerad: 23 maj 2023 22:17

Talföljder som inte bygger på att differensen är samma hela tiden och som man lär sig i årskurs 8 handlar oftast om "kvadrater".

Ett tal i kvadrat är talet multiplicerat med sig självt. Om vi kallar talet för n. Så är kvadraten  n·neller ofta skrivet n2.

Kanske har du jobbat med detta tidigare?

De första kvadraterna är

1·1=12·2=43·3=94·4=165·5=25

Talföljden n2skulle alltså se ut

1  4  9  16 25 ...

Din första talföljd på a liknar denna väldigt mycket. På vilket sätt? Vad kommer "formeln" för det n:te talet bli då?

Dumelev 166
Postad: 23 maj 2023 22:23
Jonto skrev:

Talföljder som inte bygger på att differensen är samma hela tiden och som man lär sig i årskurs 8 handlar oftast om "kvadrater".

Ett tal i kvadrat är talet multiplicerat med sig självt. Om vi kallar talet för n. Så är kvadraten  n·neller ofta skrivet n2.

Kanske har du jobbat med detta tidigare?

De första kvadraterna är

1·1=12·2=43·3=94·4=165·5=25

Talföljden n2skulle alltså se ut

1  4  9  16 25 ...

Din första talföljd på a liknar denna väldigt mycket. På vilket sätt? Vad kommer "formeln" för det n:te talet bli då?

Så det ska vara n^2-1?

Jonto 9247 – Moderator
Postad: 23 maj 2023 22:31
Dumelev skrev:
Jonto skrev:

Talföljder som inte bygger på att differensen är samma hela tiden och som man lär sig i årskurs 8 handlar oftast om "kvadrater".

Ett tal i kvadrat är talet multiplicerat med sig självt. Om vi kallar talet för n. Så är kvadraten  n·neller ofta skrivet n2.

Kanske har du jobbat med detta tidigare?

De första kvadraterna är

1·1=12·2=43·3=94·4=165·5=25

Talföljden n2skulle alltså se ut

1  4  9  16 25 ...

Din första talföljd på a liknar denna väldigt mycket. På vilket sätt? Vad kommer "formeln" för det n:te talet bli då?

Så det ska vara n^2-1?

Ja

Dumelev 166
Postad: 23 maj 2023 22:31
Jonto skrev:
Dumelev skrev:
Jonto skrev:

Talföljder som inte bygger på att differensen är samma hela tiden och som man lär sig i årskurs 8 handlar oftast om "kvadrater".

Ett tal i kvadrat är talet multiplicerat med sig självt. Om vi kallar talet för n. Så är kvadraten  n·neller ofta skrivet n2.

Kanske har du jobbat med detta tidigare?

De första kvadraterna är

1·1=12·2=43·3=94·4=165·5=25

Talföljden n2skulle alltså se ut

1  4  9  16 25 ...

Din första talföljd på a liknar denna väldigt mycket. På vilket sätt? Vad kommer "formeln" för det n:te talet bli då?

Så det ska vara n^2-1?

Ja

Men hur gör jag på b?

Jonto 9247 – Moderator
Postad: 23 maj 2023 22:35 Redigerad: 23 maj 2023 22:35

Om du jämför med n^2 talföljden.

Jämför:

n2:   149162536?     : 2612203041

Vad skiljer dem åt? Hur mycket större är talen i din talföljd jämfört med n^2?

Dumelev 166
Postad: 23 maj 2023 22:38
Jonto skrev:

Om du jämför med n^2 talföljden.

Jämför:

n2:   149162536?     : 2612203041

Vad skiljer dem åt? Hur mycket större är talen i din talföljd jämfört med n^2?

Ökningen mellan talen ökar med 1 varje gång? Så först är skillnaden 1, sedan 2, sedan 3 osv

Jonto 9247 – Moderator
Postad: 23 maj 2023 22:41

Ja.

Så för figur 1 så är talföjden 1 större än n^2

Så för figur 2 så är talföjden 2 större än n^2

Så för figur 3 så är talföjden 3 större än n^2

Så för figur 4 så är talföjden 4 större än n^2

o.s.v.

Hur kan vi då skriva för att få ihop formeln?

n2+?

Dumelev 166
Postad: 23 maj 2023 22:43
Jonto skrev:

Ja.

Så för figur 1 så är talföjden 1 större än n^2

Så för figur 2 så är talföjden 2 större än n^2

Så för figur 3 så är talföjden 3 större än n^2

Så för figur 4 så är talföjden 4 större än n^2

o.s.v.

Hur kan vi då skriva för att få ihop formeln?

n2+?

n2+ 1? men det blir ju fel. Hur ska jag skriva den?

Jonto 9247 – Moderator
Postad: 23 maj 2023 22:44

Om du skriver så, så gäller den ju bara för den första figuren

Om du skriver n2+2så gäller den för andra figuren

Om du skriver n2+3så gäller den för tredje figuren.

Du måste få talföljden att gälla oavsett figur.

Vad står n för?

Dumelev 166
Postad: 23 maj 2023 22:46
Jonto skrev:

Om du skriver så, så gäller den ju bara för den första figuren

Om du skriver n2+2så gäller den för andra figuren

Om du skriver n2+3så gäller den för tredje figuren.

Du måste få talföljden att gälla oavsett figur.

Vad står n för?

n står väll för förändringen, eller?

Jonto 9247 – Moderator
Postad: 23 maj 2023 22:49

Nja, kanske du menar rätt men n står ju för vilket figurnummer det är.

Så i första figuren så är n=1

I andra figuren så är n=2

i tredje figuren är n=3

i fjärde figuren är n=4

o.s.v.

Vi hade n2+?

Vi ville i första figuren lägga till 1, i andra figuren lägga till 2, i tredje figuren lägga till 3 o.s.v.

Hur kan vi göra det så att det blir rätt för alla figurer? Titta på de första raderna i detta inlägg

Dumelev 166
Postad: 23 maj 2023 22:51
Jonto skrev:

Nja, kanske du menar rätt men n står ju för vilket figurnummer det är.

Så i första figuren så är n=1

I andra figuren så är n=2

i tredje figuren är n=3

i fjärde figuren är n=4

o.s.v.

Vi hade n2+?

Vi ville i första figuren lägga till 1, i andra figuren lägga till 2, i tredje figuren lägga till 3 o.s.v.

Hur kan vi göra det så att det blir rätt för alla figurer? Titta på de första raderna i detta inlägg

n (n+1) ??

Jonto 9247 – Moderator
Postad: 23 maj 2023 23:01

Nej.

Vi ska ju lägga till något till n2

Så formeln ska ju se ut n2+?där vi ska komma på vad vi ska lägga till

Vi sa att vi inte vill lägga till samma tal dock varje gång. Först vill vi lägga till 1 för figur 1, sedan 2 för figur 2, sedan 3 för figur 3, sedan 4 för figur 4. Vi vill alltså lägga till lika mycket som figurnumret. Figurnumret är ju det som kallas n. 

Så vad ska vi addera med?

Dumelev 166
Postad: 23 maj 2023 23:07
Jonto skrev:

Nej.

Vi ska ju lägga till något till n2

Så formeln ska ju se ut n2+?där vi ska komma på vad vi ska lägga till

Vi sa att vi inte vill lägga till samma tal dock varje gång. Först vill vi lägga till 1 för figur 1, sedan 2 för figur 2, sedan 3 för figur 3, sedan 4 för figur 4. Vi vill alltså lägga till lika mycket som figurnumret. Figurnumret är ju det som kallas n. 

Så vad ska vi addera med?

Så n² + n

Jonto 9247 – Moderator
Postad: 23 maj 2023 23:40

Ja

Svara Avbryt
Close