5 svar
287 visningar
Anneli_Aylin 4 – Fd. Medlem
Postad: 29 mar 2018 12:49 Redigerad: 29 mar 2018 13:07

Mot ett högre mål: Resonemang,problematisering och problemlösning

Heej!! 😊

Som rubriken säger vill jag nå ett högre mål eller betyg precis som flera tusentals elever där ute. Det som höjer kvalitén eller betyget är resonemang,problematisering och problemlösning, men resonemang och problematisering förekommer i nästan ALLA ämnen medans problemlösning finns mest i matte. 

Jag har verkligen försökt kolla på filmer som heter "förstå kunskapskraven" eller "orka plugga", men varför ljuga det hjälper inte på ett A nivå och jag har försökt dra ett bra resonemang samt problematisera, genom att förklara mer mig själv och kolla på olika perspektiv som för och nackdelar med andra världskriget eller kolla på miljö, natur och samhällsperspektiv när det gäller biogas eller diesel. Men jag får fortfarande ett C över havet! :( När det gäller matte så är jag mycket duktig i först och främst ekvationer! Allt som binds samman med ekvationer så förstår jag. Trots detta har jag svårt för problemlösning där jag vet inte vilken strategi jag ska använda mig av. 

Min fråga till er är att om ni klara av ett A nivå eller om du är en lärare själv, så skulle det vara snällt om ni förklara detta om hur man skriver ett A text när det gäller SO eller NO som exempel eller allmänt. Och detta med problemlösning skulle vart snällt om ni gav lite av eran egna tips och triks om hur ni vet eller gör för att fixa fram ett strategi. 

Flyttade tråden från Fler ämnen/övriga ämnen till övriga diskussioner/Studieteknik, där den verkar passa bättre. /Smaragdalena, moderator

Smaragdalena 78518 – Lärare
Postad: 29 mar 2018 13:09

För matte verkar det gälla att du skall träna på att hitta den ekvation som behöver lösas för att komma fram till svaret på frågan. Problemlösning (i matte) handlar nästan alltid om att översätta frågan till en ekvation, lös ekvationen, tolka svaret.

Anneli_Aylin 4 – Fd. Medlem
Postad: 29 mar 2018 13:33

Tack för svaret! Men hur ska jag ställa upp en ekvation som är passande för uppgiften? Ska det vara T.ex 2X eller X upphöjt till något, hur kan man förstå detta i texten?

Smaragdalena 78518 – Lärare
Postad: 29 mar 2018 13:40

Det brukar framgå mycket tydligt av texten, men det behövs träning på att översätta det - så gör många uppgifter! har du någon särskild uppgift du vill ha hjälp med, så starta en tråd om det.

Anneli_Aylin 4 – Fd. Medlem
Postad: 29 mar 2018 14:03

Tack tack! Förresten om du har tid, jag såg att du undervisar i kemi också. Hur kan man höja sig från ett C nivå till ett A nivå? Jag vet att det handlar om att resonera och problematisera. Trots att gör detta så får jag ett C, läraren sa att jag måste föra ett bättre resonemang och problematisera och dra komplexa samband. Kan du förklara dessa lite mer för mig och gärna med några exempel, om du har tid. 🌺😁

Smaragdalena 78518 – Lärare
Postad: 29 mar 2018 14:08

Har du några specifika frågor, så skapa en tråd om det.

Svara Avbryt
Close