Multiplikationstabellen och AD(H)D
Jag försöker att lära mig multiplikationstabellen igen som vuxen. 1, 2, 3, 4, 5, 10 sitter, men inte 7, 8, 9, 11, 12.
Problemet är att jag glömmer nästan på en gång även om jag övar varje dag.
9:ans multiplikationstabell följer ett mönster. 11:ans likaså.
9:ans multiplikationstabell har mönstret att summan av siffrorna i talet blir 9.
9*1 = 9
9*2 = 18; 1+8=9
9*3 = 27; 2+7=9
9*4 = 36; 3+6=9
9*5 = 45; 4+5=9
9*6 = 54; 5+4=9
9*7 = 63; 6+3=9
9*8 = 72; 7+2=9
9*9 = 81; 8+1=9
9*10 = 90; 9+0=9
Så om du vill ta 9 gånger ett tal, låt säga n, så får du svaret genom att ta (n-1) som tiotal och 9-(n-1) som ental.
Att multiplicera med 11 är att multiplicera med 1 för både tiotal och ental. Så:
11*1 = 11
11*2 = 22
11*3 = 33
11*4 = 44
11*5 = 55
11*6 = 66
11*7 = 77
11*8 = 88
11*9 = 99
Tiotalen blir i tur och ordning 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9; entalen blir också 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
Bedinsis skrev:9:ans multiplikationstabell följer ett mönster. 11:ans likaså.
9:ans multiplikationstabell har mönstret att summan av siffrorna i talet blir 9.
9*1 = 9
9*2 = 18; 1+8=9
9*3 = 27; 2+7=9
9*4 = 36; 3+6=9
9*5 = 45; 4+5=9
9*6 = 54; 5+4=9
9*7 = 63; 6+3=9
9*8 = 72; 7+2=9
9*9 = 81; 8+1=9
9*10 = 90; 9+0=9
Så om du vill ta 9 gånger ett tal, låt säga n, så får du svaret genom att ta (n-1) som tiotal och 9-(n-1) som ental.
Att multiplicera med 11 är att multiplicera med 1 för både tiotal och ental. Så:
11*1 = 11
11*2 = 22
11*3 = 33
11*4 = 44
11*5 = 55
11*6 = 66
11*7 = 77
11*8 = 88
11*9 = 99
Tiotalen blir i tur och ordning 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9; entalen blir också 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
Tack! Ja, jag upptäckte det mönstret på 9:ans tabell.
Vad gäller de andra: du är långt i från ensam att inte kunna hur man multiplicerar dem. 6, 7, 8 och 9 var de som min gamla lärobok kallade de mer knepiga talen.
Orsaken till att det är vettigt att kunna multiplikationstabellen utantill att är att om man kan multiplicera individuella siffror så kan man även multiplicera tal som består av flera siffror dvs. hundratal, tiotal, ental och de andra; det är bara en fråga om att multiplicera de individuella talen för sig och sedan addera. Därför tänker jag inte på 10, 11 och 12 som en del av multiplikationstabellen, eftersom de är tal där man skall upprepa multiplikation från andra delar i multiplikationstabellen.
Annat knep man kan ta till: 6 är samma sak som 5 fast att man lagt till 1. Så om du kunde 5:ans multiplikationstabell så kan du hitta motsvarande värde i 6:ans tabell genom att lägga till talet man multiplicerar med.
Ta t.ex. 6*8. Man kan se det som 6+6+6+6+6+6+6+6 eller som 8+8+8+8+8+8, men om man istället betraktar 5*8 så är det 8+8+8+8+8, dvs. åtta mindre än 6*8. Så om du nötat in att 5*8= 40 får du 6*8 genom att ta 5*8+8 = 40+8 = 48.
Jag försöker att lära mig division och det blir ju lättare om man kan multiplikationstabellen utantill.
Jag vill bara inflika med att jag studerar matematik på universitet och jag kan fortfarande inte gångertabellerna helt utantill. Någonstans är de bara lite av ett "partytrick", inte jätteviktiga egentligen.
Sedan kan man förstås ha andra skäl att vilja kunna dem. Det kan ju aldrig skada att kunna göra aritmetik fort.
FabulousSloth skrev:Jag försöker att lära mig multiplikationstabellen igen som vuxen. 1, 2, 3, 4, 5, 10 sitter, men inte 7, 8, 9, 11, 12.
Problemet är att jag glömmer nästan på en gång även om jag övar varje dag.
Glömde att nämna att jag läser Grundvux delkurs 1-2, med hjälp av kompisar.
naytte skrev:Jag vill bara inflika med att jag studerar matematik på universitet och jag kan fortfarande inte gångertabellerna helt utantill. Någonstans är de bara lite av ett "partytrick", inte jätteviktiga egentligen.
Bra inflikande. Glömde nämna det, men: jag kommer heller inte ihåg multiplikationstabellen. Jag brukar räkna ut de jag är osäker på, som jag visade i inlägg #4. Och jag har studerat matematik på universitetsnivå.