NaCl löst i vatten
Hej!
på följande fråga tänker jag att eftersom att de frågar om koncentrationen för saltet NaCli lösningen borde det väl vara 0 eftersom att det är upplöst i joner, men i facit finns faktiskt en koncentration, så har jag tänkt fel eller är det facit det är fel på?

I princip har du rätt att det finns inget NaCl (s) i lösningen utan bara en massa joner o H2O.
Men i detta fall får man se genom fingrarna ;)
Oki, tack :)
Man skriver ju just NaCl(aq) för att visa att det är bordssalt löst i vatten.
Man tar ju sig sådana friheter ganska ofta när man skriver sina reaktionsformler. Exempelvis finns det ju inga fria vätejoner som reagerar med baser i en syra-bas-reaktion, men ändå skriver vi H+ i reaktionsformlerna.
Jo, förstår det oxå, men blev bara osäker :)