4 svar
99 visningar
KlmJan behöver inte mer hjälp
KlmJan 1557
Postad: 12 maj 09:59

NaCl löst i vatten

Hej!

på följande fråga tänker jag att eftersom att de frågar om koncentrationen för saltet NaCli lösningen borde det väl vara 0 eftersom att det är upplöst i joner, men i facit finns faktiskt en koncentration, så har jag tänkt fel eller är det facit det är fel på?

matstnilsson 172
Postad: 12 maj 10:12

I princip har du rätt att det finns inget NaCl (s) i lösningen utan bara en massa joner o H2O.
Men i detta fall får man se genom fingrarna ;)

KlmJan 1557
Postad: 12 maj 10:13

Oki, tack :)

naytte Online 8081 – Moderator
Postad: 12 maj 16:41 Redigerad: 12 maj 16:43

Man skriver ju just NaCl(aq) för att visa att det är bordssalt löst i vatten.

Man tar ju sig sådana friheter ganska ofta när man skriver sina reaktionsformler. Exempelvis finns det ju inga fria vätejoner som reagerar med baser i en syra-bas-reaktion, men ändå skriver vi H+ i reaktionsformlerna.

KlmJan 1557
Postad: 12 maj 16:43

Jo, förstår det oxå, men blev bara osäker :) 

Svara
Close