Nationella - matte2 slutbetyg
Hej, tänkte kolla om någon vet eller om det finns någon ”tum regel” för vilket slutbetyg man får och hur mycket NP påverkar betyget? Om man utgår hypotetiskt ifrån att man fått E på NP och haft 6st Kapitel prov där man fått 3st A och 3st B.
Nej det finns det inte. Det är en helhetsbedömning som läraren måste göra.
Det beror exempelvis mycket på hur det tidigare underlaget ser ut och hur kapitelproven varit uppbyggda.
Der beror också inte bara på vilket provbetyg som man får på nationella utan vad man klarat på nationella och vad det var som man missade på.
Jag kan dock utgå från hur jag som lärare skulle ha tänkt om det är en elev som legat på någonstans mellan A och B-nivå tidigare, alltså ibland uppe på A-nivå och ibland nära A-nivå men på ett B.
För att den eleven skulle få ett A i slutbetyg hade jag nog velat se ett NP som ligger på A-nivå för att känna mig säker på att sätta det. Om det istället varit en elev som stabilt tidigare legat på A i bedömning så kanske man mer hade låtit det tidigare underlaget väga över.
Om eleven på NP presterar ett B i provbetyg så motsvarar det ganska väl den tidigare nivån och då är det nog rimligt att eleven får ett B.
Om eleven på NP presterar på ett C så tycker jag det beror på. Är det ett ganska svagt C och långt ifrån ett B så är det kanske rimligt att låta NP väga tyngre och faktiskt bara låta eleven få ett C. Medan om eleven fick ett C i provbetyg på NP men som var ganska nära ett B, så kanske det är rimligt att låta det tidigare underlaget väga tyngre och ändå sätta ett B.
Om en elev som tidigare legat på A/B-nivå och på ett nationellt prov, presterar på E eller D. Då skulle jag nog stanna mig upp och fråga lite vad det beror på. Antingen har eleven haft en väldigt dålig dag på provet eller så har läraren i sin bedömning tidigare hamnat på helt fel nivå. Då borde finnas någon slags förklaring. Då hade jag känt mig väldigt osäker i lin bedömning och i samråd med eleven hitta förslag på något ytterligare underlag ex. ett kursprov eller något.
Men som sagt, man måste sitta med allt underlag för att kunna göra en bedömning.
Mitt tips är att först göra nationella och sedan prata med läraren vad denne tänker och inte bekymra mig så mycket för det inför. Du kan ändå bara gå in på provet och göra ditt bästa och sen blir det vad der blir. Sedan finns tid för att ha en diskussion med läraren och ofta även tod för kompletterande uppgifter om det skulle behövas.