4 svar
111 visningar
imim är nöjd med hjälpen
imim 2
Postad: 23 maj 22:15

Orimligt resultat på NP - Felrättning?

Hej! (mitt första inlägg, hoppas allt ser bra ut)

Har nyss haft NP i Sv3 och fick ett orimligt resultat.

Jag har alltid fått A på alla kriterier i alla skrivuppgifter i alla tre svenskakurser på gymnasiet, oavsett vilken lärare jag haft. Överlag känner jag mig ganska säker på min nivå och hur man skriver en bra text.

Resultatet från skrivdelen i NP var mycket konstigt, jag hade fått E på kriterierna Innehåll respektive Språk och Stil. Både jag och min lärare var lika förvånade och jag undrade stark vad resultatet berodde på, min lärare berättade dock att provet hade anonymiserats och rättats av en annan lärare. 

Finns det något jag kan göra åt situationen?

ingenviktig 52
Postad: 23 maj 22:20
imim skrev:

Hej! (mitt första inlägg, hoppas allt ser bra ut)

Har nyss haft NP i Sv3 och fick ett orimligt resultat.

Jag har alltid fått A på alla kriterier i alla skrivuppgifter i alla tre svenskakurser på gymnasiet, oavsett vilken lärare jag haft. Överlag känner jag mig ganska säker på min nivå och hur man skriver en bra text.

Resultatet från skrivdelen i NP var mycket konstigt, jag hade fått E på kriterierna Innehåll respektive Språk och Stil. Både jag och min lärare var lika förvånade och jag undrade stark vad resultatet berodde på, min lärare berättade dock att provet hade anonymiserats och rättats av en annan lärare. 

Finns det något jag kan göra åt situationen?

Känns orimligt att det inte skulle gå att fråga läraren som rättade ditt prov om resonemang kring varför den gav dig det den gjorde. Låter faktiskt konstigt att du skulle ha skrivit på E-nivå om det är som du säger. Försök vara artig och trevlig när du pratar med läraren så att hen inte blir defensiv kring sin rättning och vägrar ändra sig. 

Sen vet jag inte regler som skolverket har satt kring detta, men skulle anta att det inte spelar så stor roll i enskilda fall.

Det är alltid bättre att försöka än att inte göra det.

Det är din lärare som är betygsättare och ska sätta ditt slutbetyg och har full makt över det. Givetvis ska din lärare ta extra hänsyn till nationella provet men om din lärare inte håller med om bedömningen från den läraren som bedömde, så kan det vara en skäl att inte ta lika stor hänsyn.

Jag förstod dock inte riktigt om din lärare tittat på din skrivuppgift. Tyckte din lärare bara det var konstigt att du fick lägre än vad du presterat tidigare eller hade den tittat på texten som du skrivit och tyckt att det var konstigt hur den bedömdes.

Även om proven anonymiserats så går de ju att avanonymisera(Annars är det ju inte ens möjligt att sätta betyg). Din lärare måste kunna (om denne inte redan fått det) kunna titta på provet.

Det går givetvis varken att säga att din lärare eller läraren som bedömt uppsatsen skulle ha rätt. Om dock bedömningen av samma text, skulle vara så vitt skilt som E och A mellan två lärare på samma skola. Då skulle jag som lärare be fler lärare eller att skolans svenskalärare tillsammans tittar på texten för att kunna nå en samsyn. 

Sen är det såklart inte orimligt att läraren tidigare i kursen bedömt på ett "snällare sätt" än vad nationella provet gjort och att du tidigare fått för höga bedömningar gentemot nivån som förväntas på nationella.

Skolverket är tydlig i sina instruktioner till nationella provet om att du har rätt att se ditt prov och hur det är bedömt. Du har inte rätt att ta med dig det men att kunna titta på det tillsammans med din lärare. Din lärare har definitivt rätt att se provet även om inte denne rättat det. Om jag som lärare tidigare haft en elev på A-nivå och en annan lärare bedömer dennes text på E-nivå skulle jag vara väldigt mån om att se texten och reda ut varför det blev på detta sätt. 

Så stegen du bör ta:

1. Be om att själv få se provet och hur det är bedömt. (Det har du rätt till)

2. Fråga din lärare hur denne ser på texten du skrivit. Fråga om din lärare med om den andre lärarens rättning?

3. Fråga din lärare om det är möjligt att denne kan låta någon eller några ytterligare lärare titta på texten och bedöma den. Även om det inte gör en bedömning mer rätt så är det ändå lättare att komma till en välavvägd bedömning om man är fler som tittat på och sambedömt samma text. 

imim 2
Postad: 23 maj 23:14

Tusen tack för svaren!

Det är två olika lärare jag haft under gymnasiet, och båda har bedömt mig på en A-nivå. Visst kan det vara så att deras bedömning är snällare än NP, men det är ändå så stor skillnad. 

Min lärare kommer ändå sätta A på mig i slutbetyg i kursen, och vi har kikat lite på provet tillsammans och hur det är rättat. Dock skedde allt i förbifarten och min lärare hade inte möjlighet att sätta sig in i hela texten till fullo, så jag fick inte super tydliga svar utan bara spekulationer. Det fanns någon kommentar i texten och några kommentarer i bedömningsmatrisen. Alla kommentarerer pekar på att läraren som rättade inte förstod min text verkar det som.

Egentligen spelar det alltså ingen roll för betyget ifall provresultatet ändras eller inte. Dock vill jag gärna veta hur läraren som rättade tänkte och ifall det ändå var något större misstag jag gjorde som jag kan lära av. Det hade varit bra att få prata med denne.

Jag prata med min lärare till att börja med.

ingenviktig 52
Postad: 23 maj 23:16
imim skrev:

Tusen tack för svaren!

Det är två olika lärare jag haft under gymnasiet, och båda har bedömt mig på en A-nivå. Visst kan det vara så att deras bedömning är snällare än NP, men det är ändå så stor skillnad. 

Min lärare kommer ändå sätta A på mig i slutbetyg i kursen, och vi har kikat lite på provet tillsammans och hur det är rättat. Dock skedde allt i förbifarten och min lärare hade inte möjlighet att sätta sig in i hela texten till fullo, så jag fick inte super tydliga svar utan bara spekulationer. Det fanns någon kommentar i texten och några kommentarer i bedömningsmatrisen. Alla kommentarerer pekar på att läraren som rättade inte förstod min text verkar det som.

Egentligen spelar det alltså ingen roll för betyget ifall provresultatet ändras eller inte. Dock vill jag gärna veta hur läraren som rättade tänkte och ifall det ändå var något större misstag jag gjorde som jag kan lära av. Det hade varit bra att få prata med denne.

Jag prata med min lärare till att börja med.

Låter som att du gjorde rätt sak. 

Svara Avbryt
Close