PISAs dilemma...
Nedan ges ett exempel på vad jag tror är gymnasiematematik från Korea
https://www.instagram.com/reel/DSfMDjyCbvU/?igsh=MWhoYXRsd2djbDhneA%3D%3D
Fin tavelteknik. Jag tänker på vissa svenska YouTube-matematikfiler och börja undra om vi inte har ett grundläggande problem på lärarsidan i Sverige... Men det går nog lite väl snabbt här. Kanske de hänger med, vem vet.
Problemet/Teorin i sig är intressant. Hade kunnat platsa på ett NP för gymnasiet.
På tal om tavlor. State of the art i Sverige verkar vara White Board från 1997. Här är en kinesisk lärare som använder någon form av digital tavla som imponerar
https://www.instagram.com/reel/DNKpfEGSVOb/?igsh=bjRsdnMxdjN3b2Zy
Finns det skolor som har denna typ av tavlor i Sverige?
(Jag kan inte tänka mig detta är gymnasiematte, man man vet aldrig med Kina... Det verkar vara problem från något prov.)
Nackdelen med dessa tavlor och välförberedda anteckningar är att allt går i en rasande takt. Inte alltid bra kanske.
När jag gick på Nannaskolan Uppsala så hade de både whiteboards och activeboards i ungefär varje klassrum, och själv tyckte jag om det väldigt mycket. Det var dock en lärare som råkade använda bläckpenna på skärmen för han trodde det var en whiteboard. Ingen aning om de finns kvar på skolan.
Men sen vad som lärs ut i högstadiet och gymnasiet skiljer sig runt om i hela världen. Från mina upplevelser på internationella hjälpforum brukar elever från Kina och Japan ha svårare matte jämfört med samma årskurs i Sverige. Vissa elever i gymnasiet läser då saker som man själv inte lärde sig förrän på universitetet. I början kändes det lite skämmigt, men så kan det vara ibland.
Trinity2 skrev:På tal om tavlor. State of the art i Sverige verkar vara White Board från 1997. Här är en kinesisk lärare som använder någon form av digital tavla som imponerar
https://www.instagram.com/reel/DNKpfEGSVOb/?igsh=bjRsdnMxdjN3b2Zy
Finns det skolor som har denna typ av tavlor i Sverige?
Jag ville ha en liknande tavla. IT-enheten i kommunen hade en upphandling, vi fick en tavla och gick en utbildning. Flera lärare och jag ställde en fråga om tavlan hade funktioner X och Y. Nej, det hade den inte. Kan man göra A och B med den? Nej, det kunde man inte. Bortslösade pengar i en upphandling och inget vi använde mer än en projektor. Programvaran var skriven av någon som gjorde sitt examensarbete på en högskola. Klart att den inte hade alla funktioner och fungerade som den ska.
Trinity2 skrev:
Nedan ges ett exempel på vad jag tror är gymnasiematematik från Korea
https://www.instagram.com/reel/DSfMDjyCbvU/?igsh=MWhoYXRsd2djbDhneA%3D%3D
Fin tavelteknik. Jag tänker på vissa svenska YouTube-matematikfiler och börja undra om vi inte har ett
Det är typ andra året på högskolan/universitetet i Sverige. Det är inte fel på lärare i Sverige, det är fel på för lågt ställda krav på eleverna i den svenska skolan. Se till exempel exempel på examina i USA och England när det gäller matte. Du kan även titta på Ryssland. Det man ska kunna i Sverige i åk 9 är typ de lägsta kraven i åk 6 i andra länder.
MaKe skrev:Trinity2 skrev:På tal om tavlor. State of the art i Sverige verkar vara White Board från 1997. Här är en kinesisk lärare som använder någon form av digital tavla som imponerar
https://www.instagram.com/reel/DNKpfEGSVOb/?igsh=bjRsdnMxdjN3b2Zy
Finns det skolor som har denna typ av tavlor i Sverige?
Jag ville ha en liknande tavla. IT-enheten i kommunen hade en upphandling, vi fick en tavla och gick en utbildning. Flera lärare och jag ställde en fråga om tavlan hade funktioner X och Y. Nej, det hade den inte. Kan man göra A och B med den? Nej, det kunde man inte. Bortslösade pengar i en upphandling och inget vi använde mer än en projektor. Programvaran var skriven av någon som gjorde sitt examensarbete på en högskola. Klart att den inte hade alla funktioner och fungerade som den ska.
Trinity2 skrev:
Nedan ges ett exempel på vad jag tror är gymnasiematematik från Korea
https://www.instagram.com/reel/DSfMDjyCbvU/?igsh=MWhoYXRsd2djbDhneA%3D%3D
Fin tavelteknik. Jag tänker på vissa svenska YouTube-matematikfiler och börja undra om vi inte har ett
Det är typ andra året på högskolan/universitetet i Sverige. Det är inte fel på lärare i Sverige, det är fel på för lågt ställda krav på eleverna i den svenska skolan. Se till exempel exempel på examina i USA och England när det gäller matte. Du kan även titta på Ryssland. Det man ska kunna i Sverige i åk 9 är typ de lägsta kraven i åk 6 i andra länder.
Kommuner verkar ha svårt för många saker. Fanns det ingen kravspec.?
Det var så länge sedan jag träffade någon lärare från grundskolan. Tror du man hade kunnat 'skruva upp temperaturen' i skolan eller skulle det bli totalhaveri?
Jag stod och smyglyssnade på två lärare i kön på ICA för ett tag sedan... De var inte nöjda alls med yrkeslivet :) "Det är inget fel på eleverna. Det är föräldrarna som är galna. Jag funderar på att säga upp mig". :) Skolan bör kanske inte vara en demokrati…
Det är föräldrarna som är galna
Jag har hört historier om föräldrar som tar med sig advokater till betygssamtal... :)