6 svar
379 visningar
Dkcre behöver inte mer hjälp
Dkcre 2708
Postad: 25 apr 23:17

Polynomdivision

Hej,

Jag förstår inte exempel 2.. dom hoppar över för många så kallade självklarheter så jag grejar det inte.

Tänkte om någon kunde förklara.

Här finns en tråd jag skapade för några år sedan om vad som verkar vara samma fråga:

https://www.pluggakuten.se/trad/varfor-fungerar-polynomdivision/

Kan den vara till hjälp?

Dkcre 2708
Postad: 26 apr 08:40 Redigerad: 26 apr 08:40

Det också, men mer basic..

Först dividerar man 74 med 3 och skriver ut 24 ovanför stolen.

Sen har man gjort någonting så att det står -6/14 istället. Vad har hänt däremellan? Vad gör man för någonting?

Man vill hitta faktorer för att bryta ner det som ligger till vänster i stolen (dvs täljaren i kvoten). Man går från vänster till höger. Det röda talet multipliceras med det svarta till höger för att komma så nära tiotalet i täljaren man kan. Jag visar istället:

Vi har 74/3.

Vad man man multiplicera med 3 för att komma så nära 7 som möjligt? Jo, 2. 2*3=6. Detta drar vi bort:

74-60=14

Vi upprepar detta tills det inte går längre.

Vad ska man multiplicera med 3 för att komma så nära 1 som möjligt? Det finns inget. Därför kollar vi på hela talet, alltså 14. Då kan vi ta 3*4=12. Det är det närmaste vi kan komma utan att gå över. 3*5=15>12. Vi drar bort igen:

14-12=2.

Nu finns det inget heltal kvar vi kan multiplicera med 3 för att få 2. Alltså blir 2 vår rest. Och talet vi bildat med de faktorerna vi kunde multiplicera med blir kvoten. 

Jag föreslår att du kollar på Youtube. Det borde vara extremt mycket tydligare.

Dkcre 2708
Postad: 26 apr 09:41

Nejdå, jag förstår. Tack för det.

Men wow, vilket totalt uruselt exempel i boken. Är det liksom inte bättre att anstränga sig lite så att alla kan förstå istället för att medvetet vara kryptisk så att den som läser själv måste logiskt härleda alla steg och fylla i mellan raderna. Om man nu inte kan det hjälper exemplet ingenting. Kommer aldrig förstå tanken.

Bokförfattaren fick förmodligen lära sig detta i 3:an i grundskolan. Saker som verkligen sitter i ryggmärgen kan vara svårt att förklara på den lägsta nivån, tyvärr.

Dkcre 2708
Postad: 26 apr 13:19

Jo, minns att man använde det då. Det hade räckt med två extra förklarande meningar eller någonting, istället för bara använda sig av siffror. Aja.

Svara
Close