6 svar
69 visningar
Yngve är nöjd med hjälpen
Yngve 37894 – Livehjälpare
Postad: 30 mar 2017 18:31

Pop-up innan en ny användare postar sitt första inlägg?

Pluggakuten har regler och riktlinjer som tydligt beskriver syftet med forumet och vad som gäller.

Det finns en bra beskrivning under "Läs detta innan du postar", men det är nog inte så många som verkligen läser det innan de skapar inlägg. Det är förståeligt, jag skulle nog själv inte göra det.

Men ibland blir frågare förvånade över vår ovilja att bara leverera svar utan egen ansträngning.

 

Vad sägs om följande "mjuka" sätt att tvinga fram insikt om regler och riktlinjer?

När en ny användare postar sitt första inlägg (endast innan det första), så får hen en dialogruta där det absolut viktigaste står, det som alla bör veta. Till exempel det som står under "Läs detta innan du postar".

Fast jag tycker att den sista gulmarkerade meningen egentligen är viktigast, den sammanfattar hela syftet med Pluggakuten. Den bör alltså stå först.

Affe Jkpg 6630
Postad: 30 mar 2017 19:14

Bra tanke om pop-up! 
Den borde dock innehålla mycket mindre text som t.ex.:

Visa hur du försökt lösa uppgiften själv!

Yngve 37894 – Livehjälpare
Postad: 30 mar 2017 20:27 Redigerad: 30 mar 2017 20:27
Affe Jkpg skrev :

Bra tanke om pop-up! 
Den borde dock innehålla mycket mindre text som t.ex.:

Visa hur du försökt lösa uppgiften själv!

Ja ju mindre text desto bättre.

Vem orkar läsa igenom en uppsats?

Det viktigaste tycker jag sammanfattas i det gulmarkerade, som nog kan komprimeras ytterligare och kombineras med uppmaningen att frågaren ska visa hur hen har försökt själv.

Palle Derkert 1340 – Admin
Postad: 30 mar 2017 23:56

En sådan text finns redan när man skapar en tråd, i direkt anslutning till editorn:

Visa alltid hur du har försökt lösa uppgiften och vad du har problem med, då är det mycket enklare att hjälpa

Formuleringen kan säkert vässas, men tyvärr är nog realiteten att många inte läser / inte bryr sig oavsett vad vi skriver eller var vi skriver det.

Yngve 37894 – Livehjälpare
Postad: 31 mar 2017 00:15
Palle Derkert skrev :

En sådan text finns redan när man skapar en tråd, i direkt anslutning till editorn:

Visa alltid hur du har försökt lösa uppgiften och vad du har problem med, då är det mycket enklare att hjälpa

Formuleringen kan säkert vässas, men tyvärr är nog realiteten att många inte läser / inte bryr sig oavsett vad vi skriver eller var vi skriver det.

Jag vet att det redan finns. Jag tror att många fler skulle läsa det om det dök upp i en dialogruta som användaren måste klicka bort innan hen skriver sitt första inlägg.

Palle Derkert 1340 – Admin
Postad: 31 mar 2017 00:24
Yngve skrev :
Palle Derkert skrev :

En sådan text finns redan när man skapar en tråd, i direkt anslutning till editorn:

Visa alltid hur du har försökt lösa uppgiften och vad du har problem med, då är det mycket enklare att hjälpa

Formuleringen kan säkert vässas, men tyvärr är nog realiteten att många inte läser / inte bryr sig oavsett vad vi skriver eller var vi skriver det.

Jag vet att det redan finns. Jag tror att många fler skulle läsa det om det dök upp i en dialogruta som användaren måste klicka bort innan hen skriver sitt första inlägg.

Jag tror det är fel slutsats, dialogrutor klickas bort per automatik av många användare, text i anslutning till själva interaktionen har större sannolikhet att bli läst. Dialogrutor har många tillgänglighetsproblem över lag så det finns en anledning till att de inte existerar på Pluggakuten.

Men kom gärna med förslag till en skarpare formulering, den slipar vi gärna på.

Yngve 37894 – Livehjälpare
Postad: 31 mar 2017 07:12
Palle Derkert skrev :
Yngve skrev :
Palle Derkert skrev :

En sådan text finns redan när man skapar en tråd, i direkt anslutning till editorn:

Visa alltid hur du har försökt lösa uppgiften och vad du har problem med, då är det mycket enklare att hjälpa

Formuleringen kan säkert vässas, men tyvärr är nog realiteten att många inte läser / inte bryr sig oavsett vad vi skriver eller var vi skriver det.

Jag vet att det redan finns. Jag tror att många fler skulle läsa det om det dök upp i en dialogruta som användaren måste klicka bort innan hen skriver sitt första inlägg.

Jag tror det är fel slutsats, dialogrutor klickas bort per automatik av många användare, text i anslutning till själva interaktionen har större sannolikhet att bli läst. Dialogrutor har många tillgänglighetsproblem över lag så det finns en anledning till att de inte existerar på Pluggakuten.

Men kom gärna med förslag till en skarpare formulering, den slipar vi gärna på.

Din gissning är nog bättre än min här.

I vilken grad en dialogruta blir läst eller direkt bortklickad borde iofs vara lätt att ta reda på.via A/B-test och Google Analytics eller motsvarande.

Men tillgänglighetsaspekten är en värre nöt att knäcka. Dialogrutan kanske ställer till värre problem än de den skulle.lösa.

Svara Avbryt
Close