66 svar
140 visningar
Laura70 är nöjd med hjälpen!
Laura70 141
Postad: 18 apr 2019

Procent extrauppgift repetition

Tjabba, kan jag få hjälp med 7an?

 

Egocarpo 531
Postad: 18 apr 2019

Var uppstår problemet? Vad har du försökt göra?

Laura70 141
Postad: 18 apr 2019
Egocarpo skrev:

Var uppstår problemet? Vad har du försökt göra?

0,75 x 23? = 17,25 ungefär 17 elever innan ökningen?

Egocarpo 531
Postad: 18 apr 2019

Var kommer 0.75 och 23 ifrån?

Laura70 141
Postad: 18 apr 2019
Egocarpo skrev:

Var kommer 0.75 och 23 ifrån?

23 elever ökning

0,75 minskning

Egocarpo 531
Postad: 18 apr 2019

Du kan testa svaret du har fått genom att ta talet du fick gånger 1.4 för 40% ökning sen det talet gånger 0.75 för 25% minskning. Och se om du får ditt start tal +23. Precis som uppgiften säger.

Laura70 141
Postad: 18 apr 2019
Egocarpo skrev:

Du kan testa svaret du har fått genom att ta talet du fick gånger 1.4 för 40% ökning sen det talet gånger 0.75 för 25% minskning. Och se om du får ditt start tal +23. Precis som uppgiften säger.

1,4 x 0,75 x 23 = 24,15

24,15 + 23 = 47,15 så 47 ungefär då?

Egocarpo 531
Postad: 18 apr 2019

Talet du fick var väl 17 elever så testa att stoppa in det och se om du får ut svaret 17+23 =40.

Laura70 141
Postad: 18 apr 2019
Egocarpo skrev:

Talet du fick var väl 17 elever så testa att stoppa in det och se om du får ut svaret 17+23 =40.

Aha ja men är det rätt då?

Egocarpo 531
Postad: 18 apr 2019

Då har du inte stoppat in det rätt, visa vad du gjorde.

Laura70 141
Postad: 18 apr 2019
Egocarpo skrev:

Då har du inte stoppat in det rätt, visa vad du gjorde.

Asså ja förstår inte då

Egocarpo 531
Postad: 18 apr 2019

Vad gjorde du när du frågade om du hade fått rätt efter det att jag försökte förklara hur du kunde kontrollera svaret.

Hur tolkade du det som jag skrev?

Laura70 141
Postad: 18 apr 2019
Egocarpo skrev:

Vad gjorde du när du frågade om du hade fått rätt efter det att jag försökte förklara hur du kunde kontrollera svaret.

Hur tolkade du det som jag skrev?

Multiplicerade ökningen + minskningen + elevantalet

Egocarpo 531
Postad: 18 apr 2019

hmm förstår inte vad du menar med plus emellan det du skulle göra.

Men jag kan visa hur du kan kontrollera om du har rätt svar. Detta var det jag menade. 

Du undrar om 17 elever från början är korrekt.
År 1:
17*1.4 för 40% ökning 
17*1.4=23.8 elever.
År 2:
(17*1.4)*0.75=23.8*0.75 detta är en minskning med 25% år 2 efter en ökning med 40% år 1.
23.8*0.75=17.85

Så detta resultat skall nu vara lika med start antalet + 23 Eftersom totala ökningen skall vara 23.
17.85 är inte lika med 17 (start värdet) + 23 (så många elever som det skulle öka)

Alltså är 17 fel.




Laura70 141
Postad: 18 apr 2019
Egocarpo skrev:

hmm förstår inte vad du menar med plus emellan det du skulle göra.

Men jag kan visa hur du kan kontrollera om du har rätt svar. Detta var det jag menade. 

Du undrar om 17 elever från början är korrekt.
År 1:
17*1.4 för 40% ökning 
17*1.4=23.8 elever.
År 2:
(17*1.4)*0.75=23.8*0.75 detta är en minskning med 25% år 2 efter en ökning med 40% år 1.
23.8*0.75=17.85

Så detta resultat skall nu vara lika med start antalet + 23 Eftersom totala ökningen skall vara 23.
17.85 är inte lika med 17 (start värdet) + 23 (så många elever som det skulle öka)

Alltså är 17 fel.




Men förstår inte då!

Egocarpo 531
Postad: 18 apr 2019

Om du byter ut 17 i det jag skrev mot x, och sedan löser ut vad x blir i den likheten du får så har du svaret.

Laura70 141
Postad: 18 apr 2019
Egocarpo skrev:

Om du byter ut 17 i det jag skrev mot x, och sedan löser ut vad x blir i den likheten du får så har du svaret.

Vilken likhet?

Egocarpo 531
Postad: 18 apr 2019
Laura70 skrev:
Egocarpo skrev:

hmm förstår inte vad du menar med plus emellan det du skulle göra.

Men jag kan visa hur du kan kontrollera om du har rätt svar. Detta var det jag menade. 

Du undrar om 17 elever från början är korrekt.
År 1:
17*1.4 för 40% ökning 
17*1.4=23.8 elever.
År 2:
(17*1.4)*0.75=23.8*0.75 detta är en minskning med 25% år 2 efter en ökning med 40% år 1.
23.8*0.75=17.85

Så detta resultat skall nu vara lika med start antalet + 23 Eftersom totala ökningen skall vara 23.
17.85 är inte lika med 17 (start värdet) + 23 (så många elever som det skulle öka)

Alltså är 17 fel.




Men förstår inte då!

x är start antalet

antal elever första året :x*1.4                     40% ökning år 1.
antal elever andra året: (x*1.4)*0.75            minskning 25% år 2.
Totala antalet har ökat med 23 elever => x+23 antal elever år 2.


Sätt upp (antalet elever andra året) = (antal elever år 2)

lös ut x. :)

Laura70 141
Postad: 18 apr 2019
Egocarpo skrev:
Laura70 skrev:
Egocarpo skrev:

hmm förstår inte vad du menar med plus emellan det du skulle göra.

Men jag kan visa hur du kan kontrollera om du har rätt svar. Detta var det jag menade. 

Du undrar om 17 elever från början är korrekt.
År 1:
17*1.4 för 40% ökning 
17*1.4=23.8 elever.
År 2:
(17*1.4)*0.75=23.8*0.75 detta är en minskning med 25% år 2 efter en ökning med 40% år 1.
23.8*0.75=17.85

Så detta resultat skall nu vara lika med start antalet + 23 Eftersom totala ökningen skall vara 23.
17.85 är inte lika med 17 (start värdet) + 23 (så många elever som det skulle öka)

Alltså är 17 fel.




Men förstår inte då!

x är start antalet

antal elever första året :x*1.4                     40% ökning år 1.
antal elever andra året: (x*1.4)*0.75            minskning 25% år 2.
Totala antalet har ökat med 23 elever => x+23 antal elever år 2.


Sätt upp (antalet elever andra året) = (antal elever år 2)

lös ut x. :)

1.4 x 0,75 = 1,05 eller?

Den här uppgiften handlar om upprepade procentuella förändringar.

Då är det ofta lämpligt att använda begreppet förändringsfaktor, som Egocarpo tipsade om.

  1. Kalla ursprungsantalet för x
  2. Efter första året är antalet elever 1,4*x
  3. Efter andra året är antalet elever 0,8*1,4*x
  4. Vi vet att antalet elever efter andra året är 23 fler än ursprungsantalet, dvs vi vet att antalet elever efter andra året är x+23.
  5. Det ger dig sambandet 0,8*1,4*x = x+23

Visa hur du löser den ekvationen.

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Yngve skrev:

Den här uppgiften handlar om upprepade procentuella förändringar.

Då är det ofta lämpligt att använda begreppet förändringsfaktor, som Egocarpo tipsade om.

  1. Kalla ursprungsantalet för x
  2. Efter första året är antalet elever 1,4*x
  3. Efter andra året är antalet elever 0,8*1,4*x
  4. Vi vet att antalet elever efter andra året är 23 fler än ursprungsantalet, dvs vi vet att antalet elever efter andra året är x+23.
  5. Det ger dig sambandet 0,8*1,4*x = x+23

Visa hur du löser den ekvationen.

0,8 x 1,4 x 23 = ca 25?

Laura70 skrev:
Yngve skrev:

Den här uppgiften handlar om upprepade procentuella förändringar.

Då är det ofta lämpligt att använda begreppet förändringsfaktor, som Egocarpo tipsade om.

  1. Kalla ursprungsantalet för x
  2. Efter första året är antalet elever 1,4*x
  3. Efter andra året är antalet elever 0,8*1,4*x
  4. Vi vet att antalet elever efter andra året är 23 fler än ursprungsantalet, dvs vi vet att antalet elever efter andra året är x+23.
  5. Det ger dig sambandet 0,8*1,4*x = x+23

Visa hur du löser den ekvationen.

0,8 x 1,4 x 23 = ca 25?

Nej. Har du lärt dig hur man löser ekvationer?

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Smaragdalena skrev:
Laura70 skrev:
Yngve skrev:

Den här uppgiften handlar om upprepade procentuella förändringar.

Då är det ofta lämpligt att använda begreppet förändringsfaktor, som Egocarpo tipsade om.

  1. Kalla ursprungsantalet för x
  2. Efter första året är antalet elever 1,4*x
  3. Efter andra året är antalet elever 0,8*1,4*x
  4. Vi vet att antalet elever efter andra året är 23 fler än ursprungsantalet, dvs vi vet att antalet elever efter andra året är x+23.
  5. Det ger dig sambandet 0,8*1,4*x = x+23

Visa hur du löser den ekvationen.

0,8 x 1,4 x 23 = ca 25?

Nej. Har du lärt dig hur man löser ekvationer?

Ja men denna va konstig

ska man inte få x ensam då? Så +23-23 

Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:
Laura70 skrev:
Yngve skrev:

Den här uppgiften handlar om upprepade procentuella förändringar.

Då är det ofta lämpligt att använda begreppet förändringsfaktor, som Egocarpo tipsade om.

  1. Kalla ursprungsantalet för x
  2. Efter första året är antalet elever 1,4*x
  3. Efter andra året är antalet elever 0,8*1,4*x
  4. Vi vet att antalet elever efter andra året är 23 fler än ursprungsantalet, dvs vi vet att antalet elever efter andra året är x+23.
  5. Det ger dig sambandet 0,8*1,4*x = x+23

Visa hur du löser den ekvationen.

0,8 x 1,4 x 23 = ca 25?

Nej. Har du lärt dig hur man löser ekvationer?

Ja men denna va konstig

ska man inte få x ensam då? Så +23-23 

Börja med att förenkla 0,8·1,40,8\cdot1,4. Sedan subtraherar de ett x från vardera sidan. Resten fixar du nog själv - och gör du inte det, så visa hur långt du har kommit och fråga igen!

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Smaragdalena skrev:
Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:
Laura70 skrev:
Yngve skrev:

Den här uppgiften handlar om upprepade procentuella förändringar.

Då är det ofta lämpligt att använda begreppet förändringsfaktor, som Egocarpo tipsade om.

  1. Kalla ursprungsantalet för x
  2. Efter första året är antalet elever 1,4*x
  3. Efter andra året är antalet elever 0,8*1,4*x
  4. Vi vet att antalet elever efter andra året är 23 fler än ursprungsantalet, dvs vi vet att antalet elever efter andra året är x+23.
  5. Det ger dig sambandet 0,8*1,4*x = x+23

Visa hur du löser den ekvationen.

0,8 x 1,4 x 23 = ca 25?

Nej. Har du lärt dig hur man löser ekvationer?

Ja men denna va konstig

ska man inte få x ensam då? Så +23-23 

Börja med att förenkla 0,8·1,40,8\cdot1,4. Sedan subtraherar de ett x från vardera sidan. Resten fixar du nog själv - och gör du inte det, så visa hur långt du har kommit och fråga igen!

0,8 x 1,4 = 1,12 sen 1,12 - 1,12 = 0

23 - 1,12 = 21,88 

Glöm inte x-et på vänstersidan!

Du får alltså fram den enklare ekvationen 1,12x=x+23. Se nu till att städa undan x-termen i högerledet, så att du bara har x på ett ställe.

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019 Redigerad: 19 apr 2019
Smaragdalena skrev:

Glöm inte x-et på vänstersidan!

Du får alltså fram den enklare ekvationen 1,12x=x+23. Se nu till att städa undan x-termen i högerledet, så att du bara har x på ett ställe.

Tar man inte då 1,12x - 1,12 sen 23 - 1,12?

Smaragdalena 26546 – Moderator
Postad: 19 apr 2019 Redigerad: 19 apr 2019

Nej. Eftersom du inte vst vad x har för värde kan du inte beräkna värdet av 1,2x och därför inte heller värdet av 1,2x-1,2-

För tredje gången: Du har ekvationen 1,12x=x+23. Subtrahera x från båda sidor. Vad blir den nya ekvationen, när du har förenklat?

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019 Redigerad: 19 apr 2019
Smaragdalena skrev:

Nej. Eftersom du inte vst vad x har för värde kan du inte beräkna värdet av 1,2x och därför inte heller värdet av 1,2x-1,2-

För tredje gången: Du har ekvationen 1,12x=x+23. Subtrahera x från båda sidor. Vad blir den nya ekvationen, när du har förenklat?

Subtrahera båda x från båda sidor, 1,12x = 23?

Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej. Eftersom du inte vst vad x har för värde kan du inte beräkna värdet av 1,2x och därför inte heller värdet av 1,2x-1,2-

För tredje gången: Du har ekvationen 1,12x=x+23. Subtrahera x från båda sidor. Vad blir den nya ekvationen, när du har förenklat?

Subtrahera båda x från båda sidor, 1,12x = 23?

Nu har du bara subtraherat x från högerledet. Vänsterledet blir 1,12x-x=...

Egocarpo 531
Postad: 19 apr 2019

Du saknar minus x i vänsterledet.

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Smaragdalena skrev:
Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej. Eftersom du inte vst vad x har för värde kan du inte beräkna värdet av 1,2x och därför inte heller värdet av 1,2x-1,2-

För tredje gången: Du har ekvationen 1,12x=x+23. Subtrahera x från båda sidor. Vad blir den nya ekvationen, när du har förenklat?

Subtrahera båda x från båda sidor, 1,12x = 23?

Nu har du bara subtraherat x från högerledet. Vänsterledet blir 1,12x-x=...

1,12x?

Nej. Om du har t ex 1,12 kg godis och äter upp 1 kg godis, hur mycket har du kvar efteråt?

Är det enklare om man skriver vänsterledet som 1,12x -1x=...?

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Smaragdalena skrev:

Nej. Om du har t ex 1,12 kg godis och äter upp 1 kg godis, hur mycket har du kvar efteråt?

Är det enklare om man skriver vänsterledet som 1,12x -1x=...?

0,12

Egocarpo 531
Postad: 19 apr 2019
Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej. Om du har t ex 1,12 kg godis och äter upp 1 kg godis, hur mycket har du kvar efteråt?

Är det enklare om man skriver vänsterledet som 1,12x -1x=...?

0,12

ett x med. 0.12x :)

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Egocarpo skrev:
Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej. Om du har t ex 1,12 kg godis och äter upp 1 kg godis, hur mycket har du kvar efteråt?

Är det enklare om man skriver vänsterledet som 1,12x -1x=...?

0,12

ett x med. 0.12x :)

0,12x aha ok och sen?

Egocarpo 531
Postad: 19 apr 2019
Laura70 skrev:
Egocarpo skrev:
Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej. Om du har t ex 1,12 kg godis och äter upp 1 kg godis, hur mycket har du kvar efteråt?

Är det enklare om man skriver vänsterledet som 1,12x -1x=...?

0,12

ett x med. 0.12x :)

0,12x aha ok och sen?

Detta står i vänsterledet vad fanns kvar i högerledet? 

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Egocarpo skrev:
Laura70 skrev:
Egocarpo skrev:
Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej. Om du har t ex 1,12 kg godis och äter upp 1 kg godis, hur mycket har du kvar efteråt?

Är det enklare om man skriver vänsterledet som 1,12x -1x=...?

0,12

ett x med. 0.12x :)

0,12x aha ok och sen?

Detta står i vänsterledet vad fanns kvar i högerledet? 

1,12x?

Du hade ekvationen 1,12x=x+23 från början. Nu har du tagit bort ett x från högerledet och ett x från vänsterledet. Hur ser ekvationen ut då?

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Smaragdalena skrev:

Du hade ekvationen 1,12x=x+23 från början. Nu har du tagit bort ett x från högerledet och ett x från vänsterledet. Hur ser ekvationen ut då?

1,12 = 23?

Smaragdalena 26546 – Moderator
Postad: 19 apr 2019 Redigerad: 19 apr 2019

Nej.

1,12x=x+23

1,12x-x=x-x+23

förenkla

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Smaragdalena skrev:

Nej.

0,12x = 23

Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej.

0,12x = 23

Ja. Hur löser du den ekvationen?

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Smaragdalena skrev:
Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej.

0,12x = 23

Ja. Hur löser du den ekvationen?

Högerleden ; 0,12x - 0,12x = 0

Vänsterleden; 23 - 0,12 = 22,88 ca 22 elever före ökningen då

Egocarpo 531
Postad: 19 apr 2019

Det är x du ska lösa ut, förstår inte riktigt vad du gör där.

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Egocarpo skrev:

Det är x du ska lösa ut, förstår inte riktigt vad du gör där.

0,12x/0,12 = 23/0,12?

x = 23/0,12 = 191,67

Egocarpo 531
Postad: 19 apr 2019

Så ja. 

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Egocarpo skrev:

Så ja. 

Så om man avrundar ca 192 elever gick på det skolan innan ökningen?

Egocarpo 531
Postad: 19 apr 2019 Redigerad: 19 apr 2019

Jag tror dock 1.12*x =x+23 är lite fel 

1.12 är nog 1.4*0.8

 

Det ska vara 1.4*0.75 det blev fel en bit längre upp.

 

Om du har 1.4*0.75*x=1.05x , 40% ökning och sedan 25% minskning.

Som skulle vara lika med x+23. Lös denna så får du ett fint heltal.

1.05*x=x+23.

 

Jag får 460 st exakt.

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Egocarpo skrev:

Jag tror dock 1.12*x =x+23 är lite fel 

1.12 är nog 1.4*0.8

 

Det ska vara 1.4*0.75 det blev fel en bit längre upp.

 

Om du har 1.4*0.75*x=1.05x , 40% ökning och sedan 25% minskning.

Som skulle vara lika med x+23. Lös denna så får du ett fint heltal.

1.05*x=x+23.

 

Jag får 460 st exakt.

Så minus x på båda ledarna då

1,05x/1,05 = 23/1,05 

x = 21,9?

Egocarpo 531
Postad: 19 apr 2019

Du glömde ta minus x först.

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Egocarpo skrev:

Du glömde ta minus x först.

1,05x-x = x-x + 23?

Egocarpo 531
Postad: 19 apr 2019

Yes hur många x på vänster sidan och hur många x på högersidan?

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Egocarpo skrev:

Yes hur många x på vänster sidan och hur många x på högersidan?

1 på högersidan och 0 på vänster väl?

Egocarpo 531
Postad: 19 apr 2019 Redigerad: 19 apr 2019

1.05-1 tycker du att detta är lika med 1?

Edit: Vänster sidan: 1.05x-x=?

Höger sidan: x-x=?

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Egocarpo skrev:

1.05-1 tycker du att detta är lika med 1?

0,05?

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Egocarpo skrev:

1.05-1 tycker du att detta är lika med 1?

Vänster sidan: 1.05x-x=?

Höger sidan: x-x=?

Höger sidan 0?

vänster 0 oxå väl?

Egocarpo 531
Postad: 19 apr 2019
Laura70 skrev:
Egocarpo skrev:

1.05-1 tycker du att detta är lika med 1?

0,05?

Ja!

0.05x=23.

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019 Redigerad: 19 apr 2019
Egocarpo skrev:
Laura70 skrev:
Egocarpo skrev:

1.05-1 tycker du att detta är lika med 1?

0,05?

Ja!

0.05x=23.

Yess! 460 elever innan ökningen på skolan?

 

Så hur skriver jag uträkningen på bästa sättet från början till slut?

Egocarpo 531
Postad: 19 apr 2019
Laura70 skrev:
Egocarpo skrev:

1.05-1 tycker du att detta är lika med 1?

Vänster sidan: 1.05x-x=?

Höger sidan: x-x=?

Höger sidan 0?

vänster 0 oxå väl?

Nej. Höger sidan har noll x.

Vänster sidan har 0.05x.

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Egocarpo skrev:
Laura70 skrev:
Egocarpo skrev:

1.05-1 tycker du att detta är lika med 1?

Vänster sidan: 1.05x-x=?

Höger sidan: x-x=?

Höger sidan 0?

vänster 0 oxå väl?

Nej. Höger sidan har noll x.

Vänster sidan har 0.05x.

Så 490 elever innan ökningen på skolan?

och hur ska jag skriva uträkningen på bästa sättet från början till slut?

Egocarpo 531
Postad: 19 apr 2019

Vad får du det till när du löser ekvationen. Känns inte som att du har försökt.

Laura70 skrev:
Så hur skriver jag uträkningen på bästa sättet från början till slut?

Förlåt, det var jag som skrev 0,8 istället för 0,75 en bit upp.

---------

Jag skriver här mitt förslag på lösning.

Se till att du verkligen förstår varje steg i denna lösning. Fråga här om det är något steg du inte förstår.

Kalla ursprungsantalet för x

Efter första året är antalet elever 1,4*x

Efter andra året är antalet elever 0,75*1,4*x

Vi vet att antalet elever efter andra året är 23 fler än ursprungsantalet, dvs vi vet att antalet elever efter andra året är x+23.

Det ger dig sambandet 0,75*1,4*x = x+23.

Nu löser vi den ekvationen steg för steg:

0,75*1,4*x = x + 23

Multiplicera ihop faktorerna i vänsterledet:

1,05*x = x + 23

Subtrahera x från bägge sidor:

1,05*x - x = x + 23 - x

Förenkla både vänster- och högerled:

0,05*x = 23

Dividera bägge sidor med 0,05:

0,05*x/0,05 = 23/0,05

Förenkla vänsterledet och utför divisionen i högerledet:

x = 460

Svar: Det gick 460 elever innan ökningen.

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019 Redigerad: 19 apr 2019
Egocarpo skrev:

Vad får du det till när du löser ekvationen. Känns inte som att du har försökt.

0,05x/0,05 = 23/0,05

x är då 460

Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Yngve skrev:
Laura70 skrev:
Så hur skriver jag uträkningen på bästa sättet från början till slut?

Förlåt, det var jag som skrev 0,8 istället för 0,75 en bit upp.

---------

Jag skriver här mitt förslag på lösning.

Se till att du verkligen förstår varje steg i denna lösning. Fråga här om det är något steg du inte förstår.

Kalla ursprungsantalet för x

Efter första året är antalet elever 1,4*x

Efter andra året är antalet elever 0,75*1,4*x

Vi vet att antalet elever efter andra året är 23 fler än ursprungsantalet, dvs vi vet att antalet elever efter andra året är x+23.

Det ger dig sambandet 0,75*1,4*x = x+23.

Nu löser vi den ekvationen steg för steg:

0,75*1,4*x = x + 23

Multiplicera ihop faktorerna i vänsterledet:

1,05*x = x + 23

Subtrahera x från bägge sidor:

1,05*x - x = x + 23 - x

Förenkla både vänster- och högerled:

0,05*x = 23

Dividera bägge sidor med 0,05:

0,05*x/0,05 = 23/0,05

Förenkla vänsterledet och utför divisionen i högerledet:

x = 460

Svar: Det gick 460 elever innan ökningen.

Ja precis, förstod!

Yngve 11699 – Mattecentrum-volontär
Postad: 19 apr 2019 Redigerad: 19 apr 2019
Laura70 skrev:
Ja precis, förstod!

Bra. Försök att skriva dina ekvationslösningar på det sättet, dvs steg för steg.

Fördelar:

  1. Du minskar risken för slarvfel
  2. Du kan lättare gå tillbaka och hitta fel
  3. Det är lättare för oss/din lärare att se hur du tänker och varför det går fel (om det gör det).
Laura70 141
Postad: 19 apr 2019
Yngve skrev:
Laura70 skrev:
Ja precis, förstod!

Bra. Försök att skriva dina ekvationslösningar på det sättet, dvs steg för steg.

Fördelar:

  1. Du minskar risken för slarvfel
  2. Du kan lättare gå tillbaka och hitta fel
  3. Det är lättare för oss/din lärare att se hur du tänker och varför det går fel (om det gör det).

Japp tack!

Svara Avbryt
Close