39 svar
155 visningar
Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 12:33

röstning

I en tävling sker röstningen via meddelande på mobilen. Sambandet nedan beskriver det antal inkommande röster via sms per sekund, då x sekunder efter att registreringen startat 

r(x)=200-0,003x^2

 

röstningen är öppen i fyra minuter. Man ska nu bestämma hur många sms röster som registrerades under den sista minuten

 

jag har problem med att börja

Ture 9882 – Livehjälpare
Postad: 21 jun 2017 12:42

En bra början brukar vara (läs: är alltid!!) att rita en figur.

Rita den givna funktionen i ett koordinatsystem.

Markera det tidsintervall du är intresserad av och fundera lite.

Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 12:49
Ture skrev :

En bra början brukar vara (läs: är alltid!!) att rita en figur.

Rita den givna funktionen i ett koordinatsystem.

Markera det tidsintervall du är intresserad av och fundera lite.

Kan du hjälpa mig med att rita den, är jättedålig på att sätta in värden

Ture 9882 – Livehjälpare
Postad: 21 jun 2017 12:52 Redigerad: 21 jun 2017 12:53
Taggasommaren skrev :
Ture skrev :

En bra början brukar vara (läs: är alltid!!) att rita en figur.

Rita den givna funktionen i ett koordinatsystem.

Markera det tidsintervall du är intresserad av och fundera lite.

Kan du hjälpa mig med att rita den, är jättedålig på att sätta in värden

Du får försöka själv. Visa hur du gör så kan jag hjälpa dig om du gör fel.

Gör det inte allt för detaljerat, välj exvis x = 0, 1, 2, 3 och 4

Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 13:02
Ture skrev :
Taggasommaren skrev :
Ture skrev :

En bra början brukar vara (läs: är alltid!!) att rita en figur.

Rita den givna funktionen i ett koordinatsystem.

Markera det tidsintervall du är intresserad av och fundera lite.

Kan du hjälpa mig med att rita den, är jättedålig på att sätta in värden

Du får försöka själv. Visa hur du gör så kan jag hjälpa dig om du gör fel.

Gör det inte allt för detaljerat, välj exvis x = 0, 1, 2, 3 och 4

Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 13:03
Ture skrev :
Taggasommaren skrev :
Ture skrev :

En bra början brukar vara (läs: är alltid!!) att rita en figur.

Rita den givna funktionen i ett koordinatsystem.

Markera det tidsintervall du är intresserad av och fundera lite.

Kan du hjälpa mig med att rita den, är jättedålig på att sätta in värden

Du får försöka själv. Visa hur du gör så kan jag hjälpa dig om du gör fel.

Gör det inte allt för detaljerat, välj exvis x = 0, 1, 2, 3 och 4s

Ture 9882 – Livehjälpare
Postad: 21 jun 2017 13:07

Det var koordinatsystemet, nu ska du räkna ut vilka värden som y har för de olika värdena på x, och markera dom i diagrammet.

Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 13:16
Ture skrev :

Det var koordinatsystemet, nu ska du räkna ut vilka värden som y har för de olika värdena på x, och markera dom i diagrammet.

Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 13:17

Menar du något sånt?

Ture 9882 – Livehjälpare
Postad: 21 jun 2017 13:26
Taggasommaren skrev :

Menar du något sånt?

*Ja ngt sånt

du har funktionen  r(x)=200-0,003x^2

vad är r(x) för x = 0?

vad är r(x) för x = 1?

vad är r(x) för x = 2?

vad är r(x) för x = 3?

vad är r(x) för x = 4?

Det är dom värdena du ska markera i diagrammet

Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 13:30
Ture skrev :
Taggasommaren skrev :

Menar du något sånt?

*Ja ngt sånt

du har funktionen  r(x)=200-0,003x^2

vad är r(x) för x = 0?

vad är r(x) för x = 1?

vad är r(x) för x = 2?

vad är r(x) för x = 3?

vad är r(x) för x = 4?

Det är dom värdena du ska markera i diagrammet

Alltså vad y är då x är noll tex?? Är det det du menar

Ture 9882 – Livehjälpare
Postad: 21 jun 2017 13:34

ja

Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 14:34

Ser ju jättekonstigt ut

Smaragdalena Online 78503 – Lärare
Postad: 21 jun 2017 17:39

Vilka y-värden får du för x = 1, 2, 3, 4 respektive 5?

Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 17:44
smaragdalena skrev :

Vilka y-värden får du för x = 1, 2, 3, 4 respektive 5?

X=1 för y värde 2

x 2 får y värde 3

x 3 får y 4

x4 får y 5

Smaragdalena Online 78503 – Lärare
Postad: 21 jun 2017 18:24
Taggasommaren skrev :
smaragdalena skrev :

Vilka y-värden får du för x = 1, 2, 3, 4 respektive 5?

X=1 för y värde 2

x 2 får y värde 3

x 3 får y 4

x4 får y 5

Det är meningen att du skall använda dig av funktionen r(x)=200-0,003x2 r(x) = 200 - 0,003 x^2 .  Funktionen räknar per sekund, så det är bättre att stoppa in x = 0, 60, 120, 180 och 240.  Vilka värden på r får du?

Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 18:31

Om jag stoppar in x=0 får jag 200

om jag stoppar in 60 får jag 189,2 

ska jag köra på alla?

Smaragdalena Online 78503 – Lärare
Postad: 21 jun 2017 18:58

Ja, räkna ut alla och rita upp grafen.

Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 19:05

Om jag stoppar in 120 får jag 156,8

om jag gör dsm med 180 får jag 102,8

oxh  240 får jag 27,2

Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 19:05

Men varifrån fick du de värdens 180,240 etc??

Smaragdalena Online 78503 – Lärare
Postad: 21 jun 2017 19:45

60 sekunder = 1 minut o s v

Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 19:51

Jaha oj 

och sen?

Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 19:52

Du sa innan att jah skulle sätta in i graden jag gjort men finns det inte ett sätt stt lösa den utan?

Smaragdalena Online 78503 – Lärare
Postad: 21 jun 2017 19:58

Har du ritat upp grafen? Kan du lägga in en bild?

Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 20:29

Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 20:29

Vet dock inte hur jag ska dra sträcken

Smaragdalena Online 78503 – Lärare
Postad: 21 jun 2017 21:34

Du skall markera de 5 punkter du har räknat fram, sedan kan du försöka dra en kurva genom allihop. Vet du hur man sätter ut en punkt i ett koordinatsystem? Vilken gradering har du valt på y-axeln?

Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 21:44
smaragdalena skrev :

Du skall markera de 5 punkter du har räknat fram, sedan kan du försöka dra en kurva genom allihop. Vet du hur man sätter ut en punkt i ett koordinatsystem? Vilken gradering har du valt på y-axeln?

Snälllllaaaa lägg ut en bild för vet inte hur jag ska göra, och nej, du ska inte göra uppg åt mig, men bara för att förtydliga allt

Smaragdalena Online 78503 – Lärare
Postad: 21 jun 2017 21:54

Nej, det tänker jag inte göra. Du lägger upp en fråga som du säger är på Ma5-nivå och sedan verkar du inte ha minsta aning om det som du borde ha lärt dig i Ma1 eller Ma2 - det är svårt att svara på rtätt nivå då!

Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 22:07

Jag har gjort en uträkning ovan vet flock inte om det är rätt

Smaragdalena Online 78503 – Lärare
Postad: 21 jun 2017 22:17

Kan du rita upp grafen så att vi får se hur den ser ut! Vi kommer att kun na se om det blir fel. Jag tänker inte kontrollräkna alla dina siffror.

Taggasommaren 60
Postad: 21 jun 2017 22:57

Smaragdalena Online 78503 – Lärare
Postad: 21 jun 2017 23:29

Nej, det är fel. Det skall inte bli en rät linje, det skall bli en parabel (andragradskurva). Låt varje linje på pappret vara värt 25 röster.

Taggasommaren 60
Postad: 22 jun 2017 08:04

Men hallå,, finns det inte ett sätt stt lösa utan stt rita?? För man har ju en formel och ingel bild finns med i uppg, vilket innebär att den kan lösas utan stt rita en graf,, har någon ett förslag?

Taggasommaren 60
Postad: 22 jun 2017 08:08

Under den sista minuten alltså på min 4 kommer det väll ha kommit in .. är det inte ungefär 27 röster då?

Smaragdalena Online 78503 – Lärare
Postad: 22 jun 2017 08:48

Ja, man skulle kunna integrera funktionen från x=180 till x = 240. Men det är alltid bra att rita en bild först, så att mam vet vad det är man håller på med.

Taggasommaren 60
Postad: 22 jun 2017 08:51
smaragdalena skrev :

Ja, man skulle kunna integrera funktionen från x=180 till x = 240. Men det är alltid bra att rita en bild först, så att mam vet vad det är man håller på med.

Hur integrerar jag funktionen? 

Från två x värden? Ska jag sätta in ex. 180 istället för x i funktionen  r(x) = 200-0,003x^2

Smaragdalena Online 78503 – Lärare
Postad: 22 jun 2017 09:28

Du skall ta reda på en primitiv funktion till f(x) och sedan sätta in de båda x-värdena. Om du inte kan rita en andragradskurva, är det osannolikt att du vet vad jag pratar om (men du borde kunna alltihop om du håller på med Ma5).

Taggasommaren 60
Postad: 22 jun 2017 09:49 Redigerad: 22 jun 2017 09:50
smaragdalena skrev :

Du skall ta reda på en primitiv funktion till f(x) och sedan sätta in de båda x-värdena. Om du inte kan rita en andragradskurva, är det osannolikt att du vet vad jag pratar om (men du borde kunna alltihop om du håller på med Ma5).

Förklara för mig vet jag! 

Smaragdalena Online 78503 – Lärare
Postad: 22 jun 2017 10:09

Repetera Ma2 och Ma3 först, så att du vet vad det är du behöver fråga om. https://www.matteboken.se/

Svara Avbryt
Close