45 svar
421 visningar
Qetsiyah är nöjd med hjälpen!
Qetsiyah 670
Postad: 7 jun 2019

Smygstarta med envariabelanalys, flervariabelanalys eller linjär algebra

Är lite rastlös, vill plugga matte. Ska börja universitetet i höst. Venne vad jag ska ta. Såhär tänker jag:

Flervariabelanalys är nog för svårt.

Linjär algebra ska nog vara nja typ ok, jag lärde mig lite om det på matte specialisering, men långt ifrån allt.

Envariabelanalys tror jag är jättelätt, lite nytt+fanns mycket av detta på matte specialisering.

Ordningen i vilken kurserna kommer i höst verkar även stämma överens med mina hum, flervariabelanalys kommer sist.

Dr. G 4457
Postad: 7 jun 2019

För att förstå flervariabeln så behöver du förstå envariabeln och linjär algebra, så ta den efter de andra två.

Albiki 4083
Postad: 7 jun 2019

Du har naturligtvis redan arbetat igenom och fullständigt förstått kompendiet Kort förberedande kurs i matematik för blivande teknologer av Rolf Pettersson? 

Qetsiyah 670
Postad: 7 jun 2019 Redigerad: 7 jun 2019

Dr. G är det så? Då håller jag mig borta så länge. 

Albiki: naturligtvis! Det var jag som skrev den. Nä nu skojar jag, men jag tog mig just en titt, den innehåller ingenting nytt... Fullständigt förstått innehållet tror jag att hag gjorde redan efter årskurs två (då jag hade matte4). (Dock utom "hyperbeln parabeln och ellipsen")

Men vilken av envariabelanalys och linjär algebra är bäst att ta först?

Dr. G 4457
Postad: 8 jun 2019

Jag läste linalg och och envariabel parallellt första terminen på KTH. Rent innehållsmässigt var det mesta i envariabeln repetition från gymnasiet, om  än mer fokuserat på bevis snarare än mekaniska uträkningar.  Linalgen var i princip var nya saker. Hur det är idag kan ju ha ändrats sedan 2002. 

ådal2 14
Postad: 8 jun 2019

Vilket program ska du börja på och var?

Qetsiyah 670
Postad: 8 jun 2019

Teknisk fysik i KTH. 

dr. G: okej... Jag tar nog envariabel först då

woozah 1216
Postad: 8 jun 2019 Redigerad: 8 jun 2019
Qetsiyah skrev:

Teknisk fysik i KTH. 

dr. G: okej... Jag tar nog envariabel först då

 

Läs linjär algebra. Envariabel är ju i princip gymnasiematte på bevisanabola. Inte särskilt mycket svårare. Linjär brukar ofta introducera mycket mer ny matematik för universitetsstudenten. Dessutom tycker jag det är väldigt intressant och rolig matematik. 

 

Eller, varför inte som på universitetet. Läs flera kurser samtidigt. Kurser samläses alltid (i alla fall på mitt universitet) och det är nog något du behöver lära dig att hantera. :)

Qetsiyah 670
Postad: 8 jun 2019 Redigerad: 8 jun 2019

På bevis anabola? Det är typ jag nu, brukar göra egna påståenden och bevisa de (eller motbevisa de). Jag gillar abstraktion och generalisering.

Men att läsa kurser samtidigt är ju det man gör i grundskolan och gymnasiet (fast ännu fler än bara två tre stycken), om något så är väl universitetet en omväxling åt andra hållet?

Jag tycker att just bevisen gjorde matten på Chalmers förfärligt mycket svårare (och tråkigare) än på gymnasiet. Det var inte någon som förklarade för oss hur man gör när man bevisar något, utan tekniken var att memorera satser och bevis ord för ord - om man förstod eller inte spelade ingen större roll. Vissa av mina kompisar klarade tentorna på rena minneskunskaper (plus några typuppgifter) - det passade inte mig alls. Förhoppningsvis har matteundervisningen på tekniska högskolor förbättrats på de senaste 35 åren.

ådal2 14
Postad: 14 jun 2019

Då har du en matig utbildning framför dig, kul! :)

Har själv gått första året på teknisk fysik på Chalmers och håller nu på att traggla mig igenom teknisk matematik istället.

Vad jag önskar att jag hade gjort är att kolla på kursplaneringen och smygstartat med kurserna.

Det är bra mycket svårare på F än andra utbildningar trots att kurserna heter samma sak. Har själv gått och skrivit mattekurser hos andra utbildningar när jag har behövt csnpoäng..

Gör inte misstaget att tro att det blir en lugn start!

Hos oss är alla kurshemsidor offentliga, verkar inte som KTH har samma upplägg dock.

Men maila lärarna i dem första ämnena och kolla ifall dem kan skicka kurs-pm till dig. Så du har rätt kursböcker och rekommenderade uppgifter etc. Kanske be om gamla tentor med lösningsförslag också?

Hos oss började första kursen (envariabel) med att halva klassen fick underkänt och då är det ändå motiverade elever som har legat i toppskiktet i gymnasiet, ganska brutal start..

Jättebra att du känner för att smygstarta. Nu när du skriver att du gillar bevis och leker med egna påståenden osv så låter det som du har valt helt rätt utbildning! Lycka till!

Qetsiyah 670
Postad: 14 jun 2019 Redigerad: 14 jun 2019

Av ren sukt har jag ju skaffat mig ganska bra koll på kurserna faktiskt, men skulle du inte kalla detta för en "kurshemsida"?: https://www.kth.se/student/kurser/kurs/kursplan/SF1672-20162.pdf?lang=sv

eller

https://www.kth.se/social/course/SF1672/ 

Vad betyder F i ditt tredje stycke?

c-c-c-c 4
Postad: 14 jun 2019 Redigerad: 14 jun 2019
Smaragdalena skrev:

Jag tycker att just bevisen gjorde matten på Chalmers förfärligt mycket svårare (och tråkigare) än på gymnasiet. Det var inte någon som förklarade för oss hur man gör när man bevisar något, utan tekniken var att memorera satser och bevis ord för ord - om man förstod eller inte spelade ingen större roll. Vissa av mina kompisar klarade tentorna på rena minneskunskaper (plus några typuppgifter) - det passade inte mig alls. Förhoppningsvis har matteundervisningen på tekniska högskolor förbättrats på de senaste 35 åren.

Det hoppas jag innerligen, själv räknar jag matematisk analys för ekonomer daterad 1987 och dessa eländiga bevis får mig börja ifrågasätta vad jag håller på med.

Kanske en modernare bok vore till nytta i mitt fall.

F betyder teknisk fysik.

ådal2 14
Postad: 14 jun 2019
Qetsiyah skrev:

Av ren sukt har jag ju skaffat mig ganska bra koll på kurserna faktiskt, men skulle du inte kalla detta för en "kurshemsida"?: https://www.kth.se/student/kurser/kurs/kursplan/SF1672-20162.pdf?lang=sv

eller

https://www.kth.se/social/course/SF1672/ 

Vad betyder F i ditt tredje stycke?

Den sidan missade jag när jag försökte hitta dem åt dig, jag fastnade på någon inloggningssida. Bra!

Qetsiyah 670
Postad: 14 jun 2019

Den senare av de två? (Vad snällt av dig förresten)

Jag har hittat flera gamla tentor, däremot bokmärkte jag inte hemsidan. Men jag vet i alla fall att det finns att hitta, nånstans.

Smaragdalena skrev:

F betyder teknisk fysik.

Med tanke på hur svårt TekFy ryktas vara misstänker jag att F betyder något helt annat för många av tekfy-studenterna. ;)

Qetsiyah 670
Postad: 14 jun 2019 Redigerad: 14 jun 2019

Jaså, du är insatt i modernt vokabulär ser jag. Jag tänkte faktiskt tanken men slog bort den nästan omedelbart. Hur gammal är du?!

Teraeagle 6937 – Moderator
Postad: 14 jun 2019
Qetsiyah skrev:

Jaså, du är insatt i modernt vokabulär ser jag. Jag tänkte faktiskt tanken men slog bort den nästan omedelbart. Hur gammal är du?!

Yngre än jag!

Qetsiyah 670
Postad: 14 jun 2019

Vilken ålder har Smutstvätt och Teraeagle?


D: Tillräcklig information erhålles ej genom de båda påståendena.

Smutstvätt 9433 – Moderator
Postad: 14 jun 2019 Redigerad: 14 jun 2019
Qetsiyah skrev:

Vilken ålder har Smutstvätt och Teraeagle?


D: Tillräcklig information erhålles ej genom de båda påståendena.

Först och främst: Höhöhöhöhö.

Därefter: Är det högskoleprovet du refererar till? I sådant fall är det "E, ej genom de båda påståendena" eller "D, informationen är otillräcklig", om skämtet ska vara korrekt. Här är vi pedanter. ;) 

Till sist: Var det mig du menade? Jag trodde att du menade ådal2. Min ålder borde du kunna räkna ut med hjälp av insiderinformation du fått från andra källor, tillsammans med Teraeagles påstående. :)

Qetsiyah 670
Postad: 14 jun 2019

ehhehehehehe

"D: informationen är otillräcklig" kommer från matte och fysik provet haha, men jo det va hp jag föröskte härma.

Nej dig menade jag, jag tror inte att ådal2 menade det så haha. 

Laguna 5323
Postad: 14 jun 2019
Qetsiyah skrev:

Vilken ålder har Smutstvätt och Teraeagle?

a. samma

b. olika

c. både a och b

d. varken a eller b

e. både c och d

f. varken c eller d

Smutstvätt 9433 – Moderator
Postad: 14 jun 2019 Redigerad: 14 jun 2019
Qetsiyah skrev:

ehhehehehehe

"D: informationen är otillräcklig" kommer från matte och fysik provet haha, men jo det va hp jag föröskte härma.

Ah, jag har aldrig skrivit MaFy, attans, jag har gjort bort mig!

Nej dig menade jag, jag tror inte att ådal2 menade det så haha. 

Oj haha, nu ser jag den tolkningen. Jag tänkte bara på ådal2 eftersom hen var en av de senaste som skrev i tråden som använt några "avancerade ord", tänkte jag. Man blir lite hemmablind kring sin egen sociolekt. :) Men för att ge ett politikersvar på frågan: Teraeagle är äldre än jag är. ;)

Qetsiyah 670
Postad: 15 jun 2019
Laguna skrev:
Qetsiyah skrev:

Vilken ålder har Smutstvätt och Teraeagle?

a. samma

b. olika

c. både a och b

d. varken a eller b

e. både c och d

f. varken c eller d

Glöm inte:

g. Varken a eller f

h. Varken c eller f

i. Varken g eller h

Qetsiyah 670
Postad: 15 jun 2019
Smutstvätt skrev:
Qetsiyah skrev:

ehhehehehehe

"D: informationen är otillräcklig" kommer från matte och fysik provet haha, men jo det va hp jag föröskte härma.

Ah, jag har aldrig skrivit MaFy, attans, jag har gjort bort mig!

Nej dig menade jag, jag tror inte att ådal2 menade det så haha. 

Oj haha, nu ser jag den tolkningen. Jag tänkte bara på ådal2 eftersom hen var en av de senaste som skrev i tråden som använt några "avancerade ord", tänkte jag. Man blir lite hemmablind kring sin egen sociolekt. :) Men för att ge ett politikersvar på frågan: Teraeagle är äldre än jag är. ;)

Men det vore rimligt att han känner till användingen av F, om han inte omskolar sig sent i livet (årskurs två i universitet...). Vill herr ådal2 berätta varför han förtkortade teknisk fysik "F"? Haha

Åtminstone på Chalmers har teknisk fysik förkortats F sedan "urminnes tider", E är elektro, K är kemiteknik, M är maskin, I är industriell ekonomi, V är väg och vatten, D är data och så finns det många fler nu som inte fanns på min tid.

Laguna 5323
Postad: 15 jun 2019
Smaragdalena skrev:

Åtminstone på Chalmers har teknisk fysik förkortats F sedan "urminnes tider", E är elektro, K är kemiteknik, M är maskin, I är industriell ekonomi, V är väg och vatten, D är data och så finns det många fler nu som inte fanns på min tid.

Samma på KTH. I känner jag inte igen från min tid. 

sinussjuk 38
Postad: 17 jun 2019

Kul att du ska läsa F Qetsiyah! Jag läser Y som står för teknisk fysik och elektroteknik, så jag har läst envarre, lin alg och flervarren iår. Jag tycker helt klart att du borde börja med lin algen, jag var inte så förtjust i den till en början eftersom att det tog så lång tid innan den kursen släppte för mig :) Så in och bekanta dig med alla skumma begrepp så att de har lagt sig lite innan kursstart. Kan rekommendera Björn Runows videos på youtube! 

Flervarren var underbar, 10/10 would do it again <3 Du kan dock kika på delar av kursen redan nu, Jonas Månsson på youtube har jättebra videogenomgångar. Börja titta lite på gränsvärden och kedjeregeln vetja!

Envarren var precis som flera har skrivit mycket repetition från gymnasiematten, men ändå är det många som kuggar den. Det är långa salstentor som suger mycket energi och man måste ha tungan rätt i mun under många timmar... Men Maclaurin- och Taylorutvecklingar, svårare integraler (ex: uppgift 4 i denna tentan) och serier berörs inte/inte så mycket i gymnasiematten så det kan du kika på.

Har inte skrivit så mycket här iår, men du kanske kommer ihåg mig som Turpin på gamla pluggakuten :)

Qetsiyah 670
Postad: 17 jun 2019

Är det sant gamle vän! Jag trodde att jag hade tappat bort dig! Vilken tur att en av oss behöll användarnamnet då. Wow

Jag gick ju mattespecialisering, så taylor/mclaurin och svåra integraler har vi lärt oss redan hihi. Även lite linjär algebra, så det går som smort här. Jag har börjat på linalg eftersom andra har rekomenderat det. Jag blev så stolt när jag utförde en matrismultiplikation utan slarvfel, det var trots allt under höstterminen som vi lärde oss linalg på mattespec.

sinussjuk 38
Postad: 17 jun 2019

Jaa, det var väldigt tur!! Ditt namn är ju så speciellt också, svårt att glömma! 😉

Åh vad kul och bra att läsa mattespec! Jag läste till Ma5 men upplevde att i princip alla i min klass också hade läst minst matte 5, väldigt många hade läst matteapec. Så var glad för det! 

Jag såg att du skulle läsa en grundkurs i programmering och det har jag precis gjort, så om du skulle vilja förbereda dig lite där så hade vi en väldigt bra kurshemsida som du skulle kunna lära dig mkt av! Googla på ”TDDE44 Liu” så borde den komma upp! Där finns uppgifter och föreläsningar och jag tror att kursen är väldigt lik den som du ska läsa. Så där kan du få ett rejält försprång! 😉

 

Annars kan du förbereda dig med att köpa glasmatlådor, kaffetermos och laga många matlådor! Insparken/nolle-p är väldigt intensiv så se till så att du inte behöver ägna så mycket tid åt matlagning då! :) 

Qetsiyah 670
Postad: 19 jun 2019

Ja, det är en grundkurs i programmering redan som en av de tre första kurserna man läser (de två andra är termodynamik och envar). Kan du länka? Jag googlade men fann inte rätt.

Jag ska bo hemma, jag bor ju i stockholm. Så matlådor är nog inga problem. Jag avskyr att festa, så perioden i början kommer vara lugn för mig. Jag gillar inte kaffe heller, hehe.

Hur kommer det sig att mina trådar alltid glider iväg på avvägar?

Tänk på att man kan festa utan alkohol, om man vill. Ha roligt under nollperioden!

Qetsiyah 670
Postad: 19 jun 2019

Det är just det som är problemet. Utan alkohol är jag tråkig men alkohol är äckligt.

Qetsiyah skrev:

Det är just det som är problemet. Utan alkohol är jag tråkig men alkohol är äckligt.

Viktig distinktion dock: Är det du som är tråkig utan alkohol, eller är det festande som är tråkigt utan alkohol? Det är okej att inte gilla att festa. :)

Qetsiyah 670
Postad: 19 jun 2019

Jo jag sa ju det att jag helt avskyr att festa. Musiken som spelas är aldrig i min smak och mina dansskills är obefintliga. Distinktionen är inte viktig eftersom båda påståenderna är sanna (eller snarare, att den ena orsakar den andra)!

Då kommer du troligtvis att ha en väldigt lugn nolleperiod. Jag gjorde samma sak under min nolletid. Jag gick på repetitionsmatten (och blev irriterad över att det var för lätt, och att de svåra sakerna från gymnasiematten inte var med), och på lunchaktiviteterna, sedan drog jag hem, fem timmar i plugget fick räcka. Schemat under nolleperioden var i mitt fall ofta tio timmar långt, och... Ain't nobody got time for that. Så, för att sammanfatta: Om du inte gillar att festa kommer du att ha en hel del tid att göra annat på. Samtidigt är det ändå värt att vara med på några av aktiviteterna, så att du lär känna lite folk. Eller ja, troligtvis kommer du att lära känna (lite mer än bara namn) tio olika personer under nollningen, och du kommer inte att hålla kontakten med mer än någon enstaka, när deras sanna ansikten börjar visas. Var inte rädd för att leta reda på andra människor, om du inte trivs tillsammans med de personer du träffar de första dagarna. :)

Qetsiyah 670
Postad: 19 jun 2019

Med lunchaktiviteter menas inte fester antar jag...? Vad för sorts aktiviteter till exempel? Men hur och varför skulle universitetet avsätta tid till icke-lärande aktiviteter?

woozah 1216
Postad: 19 jun 2019 Redigerad: 19 jun 2019
Qetsiyah skrev:

Jo jag sa ju det att jag helt avskyr att festa. Musiken som spelas är aldrig i min smak och mina dansskills är obefintliga. Distinktionen är inte viktig eftersom båda påståenderna är sanna (eller snarare, att den ena orsakar den andra)!

 

Fast, de två sakerna du tar upp är ju helt irrelevanta egentligen. Poängen med att fest är att vara social med sina kompisar. När vi festar har vi massvis med olika musik på i bakgrunden, men jag tror egentligen inte att någon lyssnar på det. Dansa har jag aldrig gjort, poängen med det är...?

 

Edit: Och med festa menar jag dricka det som personen känner för. Jag har kompisar som är nykterister men fortfarande festar, det är ju bara ta en cola. Du kanske bör arbeta lite på din självkänsla om du bara tycker du är tråkig?

Qetsiyah skrev:

Med lunchaktiviteter menas inte fester antar jag...? Vad för sorts aktiviteter till exempel? Men hur och varför skulle universitetet avsätta tid till icke-lärande aktiviteter?

Njae, inte riktigt. Eller tja, det var "lunchrave" en dag, vilket var mycket roligt och en surrealistisk upplevelse. Den miljö vi hade ätit i lunch i, varje dag i en vecka, var omgjord till ett disco, med självlysande neonfärg och technomusik. Det var den enda festen jag gick på under nollningen, men om du får chansen att gå på något liknande, kör! Det går alltid att gå hem, och eftersom det låg över lunchen var det inget långrandigt. Annars var lunchaktiviteterna mest företagsevent och liknande, men det var trevligt, och vem säger nej till gratis lunch med några trevliga människor? Universitetet avsätter tid till nollningen eftersom nollningen inte ligger under ordinarie undervisningstid, samt att universitet och högskolor gärna vill att deras studenter ska ha några kompisar under utbildningen. :)

Qetsiyah 670
Postad: 19 jun 2019
woozah skrev:
Qetsiyah skrev:

Jo jag sa ju det att jag helt avskyr att festa. Musiken som spelas är aldrig i min smak och mina dansskills är obefintliga. Distinktionen är inte viktig eftersom båda påståenderna är sanna (eller snarare, att den ena orsakar den andra)!

 

Fast, de två sakerna du tar upp är ju helt irrelevanta egentligen. Poängen med att fest är att vara social med sina kompisar. När vi festar har vi massvis med olika musik på i bakgrunden, men jag tror egentligen inte att någon lyssnar på det. Dansa har jag aldrig gjort, poängen med det är...?

 

Edit: Och med festa menar jag dricka det som personen känner för. Jag har kompisar som är nykterister men fortfarande festar, det är ju bara ta en cola. Du kanske bör arbeta lite på din självkänsla om du bara tycker du är tråkig?

Prata tycker jag väldigt mycket om annars men du blandar ihop mingel/festmiddag och fest. På fester är musiken så hög att man inte kan prata och sittplatser är det brist på. Det säljs inga drycker som inte innehåller alkohol. Det finns inget annat att göra än att dansa (till musiken, vilket förutsätter att man lyssnar på den).

Qetsiyah 670
Postad: 19 jun 2019
Smutstvätt skrev:
Qetsiyah skrev:

Med lunchaktiviteter menas inte fester antar jag...? Vad för sorts aktiviteter till exempel? Men hur och varför skulle universitetet avsätta tid till icke-lärande aktiviteter?

Njae, inte riktigt. Eller tja, det var "lunchrave" en dag, vilket var mycket roligt och en surrealistisk upplevelse. Den miljö vi hade ätit i lunch i, varje dag i en vecka, var omgjord till ett disco, med självlysande neonfärg och technomusik. Det var den enda festen jag gick på under nollningen, men om du får chansen att gå på något liknande, kör! Det går alltid att gå hem, och eftersom det låg över lunchen var det inget långrandigt. Annars var lunchaktiviteterna mest företagsevent och liknande, men det var trevligt, och vem säger nej till gratis lunch med några trevliga människor? Universitetet avsätter tid till nollningen eftersom nollningen inte ligger under ordinarie undervisningstid, samt att universitet och högskolor gärna vill att deras studenter ska ha några kompisar under utbildningen. :)

Okej okej, det låter intressant.

Teraeagle 6937 – Moderator
Postad: 19 jun 2019 Redigerad: 19 jun 2019

Jag tror att nollningen är extra viktig för de som kommer från andra orter. När man pluggar på sin hemort har man ändå tryggheten i sin familj och kompisar utanför skolan som gör att man inte blir lika beroende av att ”trycka sig in i ett socialt sammanhang”. Jag var bortrest i Italien under hela min nollning och var inte med en endaste dag. Skippade de flesta föreläsningar det första studieåret. Jag överlevde i alla fall och fick bra kontakt med alla kurskamrater. Under första året är det dessutom rätt vanligt att personer byter program och det brukar ta mer tid än 2-3 veckor att bygga ihop en hel grupp.

Qetsiyah 670
Postad: 19 jun 2019 Redigerad: 19 jun 2019
Teraeagle skrev:

Jag tror att nollningen är extra viktig för de som kommer från andra orter. När man pluggar på sin hemort har man ändå tryggheten i sin familj och kompisar utanför skolan som gör att man inte blir lika beroende av att ”trycka sig in i ett socialt sammanhang”. Jag var bortrest i Italien under hela min nollning och var inte med en endaste dag. Skippade de flesta föreläsningar det första studieåret. Jag överlevde i alla fall och fick bra kontakt med alla kurskamrater. Under första året är det dessutom rätt vanligt att personer byter program och det brukar ta mer tid än 2-3 veckor att bygga ihop en hel grupp.

Att du skippade de flesta föreläsningar, var det orsakat av att du inte va med på nollningen? Föreläsningar är väl inte en särskilt sociala tillställningar? 

2-3 veckor verkar ändå ganska kort, det tog längre i gymnasiet!

Teraeagle 6937 – Moderator
Postad: 19 jun 2019

Att jag skippade föreläsningarna berodde på att det mesta inom kemi, fysik och matte var repetition och att jag hade kassa föreläsare som gjorde det mer lönt med självstudier. 

Det var nollningen som pågick 2-3 veckor. Jag menade att de som deltog var ju inte direkt bästa kompisar efter det (eller ja, märkligt nog var nog vissa det...) så man blir inte ”utstött” bara för att man inte är med på allt som sker under nollningen,

Teraeagle skrev:

Jag menade att de som deltog var ju inte direkt bästa kompisar efter det (eller ja, märkligt nog var nog vissa det...) så man blir inte ”utstött” bara för att man inte är med på allt som sker under nollningen,

Åhh, de såkallade "Facebookbästisarna" - personer som träffats två gånger "men är så himla tajta tillsammans". Inget att oroa sig för, de är få och det brukar ändå aldrig hålla. Det går utmärkt att hitta vänner ändå. ^ ^

Svara Avbryt
Close