6 svar
3881 visningar
HELP_ASAP 8
Postad: 25 maj 2021 18:56 Redigerad: 25 maj 2021 18:59

SVA 3 Argumentation

3. Argumentation

Kommer du ihåg den första argumenterande texten du gjorde i uppdrag 1? Att argumentera för fördelarna med kursen. Vi återkommer till den här.

Studieledaren som läste din argumentation, blev mycket intresserad av ditt bidrag och vill att du framför en längre argumentation om kursen framför en rad studerande som vill komma in på universitetet, men ifrågasätter varför de ska läsa kursen SVA 3. Den här gången vill studieledaren att du främst kopplar argumentationen mot ett av följande mål:

Språklig variation och språkanvändning.
Tonvikt på hur kön, social bakgrund och kulturell tillhörighet påverkar människors sätt att tala och skriva.
Skillnader mellan majoritetssamhällets och minoriteternas språkbruk.
Varför är dessa mål viktiga för elever som ska läsa på universitet eller högskola?

Varför är dessa mål viktiga för elever som ska läsa på universitet eller högskola?

Har inte förstått den uppgiften riktig, blir jätte tacksam om någon förklara lite tydligare vad ska jag göra eller om någon kan dela liknande uppgift så jag kan läsa lite och se hur man gör. 

Tack!

Jonto 9204 – Moderator
Postad: 25 maj 2021 19:09

Vi har nog lite också svårt att förstå då den kopplas till en text som ni skrivit tidigare(uppdrag 1).

 

Du ska i alla fall välja ett av de tre målen (som jag gissar är mål från kursen Svenska 3) och sen ska du argumentera varför detta är ett viktigt mål utifrån att man ska läsa vidare på universitetet. Varför är det målet du valt viktigt för en universitetsstudent att känna till?

Är det någon av de tre målen 

  • Språklig variation och språkanvändning.
  • Tonvikt på hur kön, social bakgrund och kulturell tillhörighet påverkar människors sätt att tala och skriva.
  • Skillnader mellan majoritetssamhällets och minoriteternas språkbruk.

 

Det första målet om språklig variation handlar bland annat om dialekter, olika gruppers språk ex. ungdomsspråk/äldres språk och hur vi använder språk för att kommunicera och uttrycka oss m.m.

Mål 2 om kön m.m. handlar om hur könet, var vi kommer ifrån och vilken utbildning/bakgrund som vi har, påverkar hur vi använder språket och talar och skriver. 

Mål 3 om skillnader mellan majoritetssamhällets och minoriteternas språkbruk, handlar exempelvis om de svenska minoritetsspråken och deras ställning och användning.

HELP_ASAP 8
Postad: 25 maj 2021 19:16

Hej. 

Tack för att ni svarade så snabbt!

Har ni kanske ett exempel på vad kan det vara som är viktigt för elever som ska läsa på universitet eller högskolan? 

Jonto 9204 – Moderator
Postad: 25 maj 2021 19:30

Vilket mål har du valt?

HELP_ASAP 8
Postad: 25 maj 2021 19:56

Jag  har valt mål 2.

wayu 2 – Fd. Medlem
Postad: 5 sep 2021 15:16

Jag kommer lämna in samma uppdrag före 12 sep och muntligt prov den 13sep. vad kan jag läsa mer om de 3olika punkterna att jag kommer bli mer förstå rätt i kursen.

förstår jag rät?

  • Språklig variation och språkanvändning. typ hur svenska språket har ändrat sig typ som språkhistoria grammatik dialekt många låna ord från olika länder samt du gav exempel som grupp språk
  • Tonvikt på hur kön, social bakgrund och kulturell tillhörighet påverkar människors sätt att tala och skriva.  t.ex. kön samt vi använder tonvikt mer mjuk när vi talar med en lite flicka men stark röst när vi tala med en pojke? samt när man prata med en katt typ? social bakgrund det finns ju var jag bor några gamlingar tala bonde språk, också i Norrland bor nära norr i Norge norr i Finland då talar man närmare nordiska ?

  • den här punkten förstår jag inte så därför vill jag läsa mer kanske bra kunskap att känna till under munling prov.  Skillnader mellan majoritetssamhällets och minoriteternas språkbruk.
Jonto 9204 – Moderator
Postad: 5 sep 2021 16:18
wayu skrev:

Jag kommer lämna in samma uppdrag före 12 sep och muntligt prov den 13sep. vad kan jag läsa mer om de 3olika punkterna att jag kommer bli mer förstå rätt i kursen.

förstår jag rät?

  • Språklig variation och språkanvändning. typ hur svenska språket har ändrat sig typ som språkhistoria grammatik dialekt många låna ord från olika länder samt du gav exempel som grupp språk
  • Tonvikt på hur kön, social bakgrund och kulturell tillhörighet påverkar människors sätt att tala och skriva.  t.ex. kön samt vi använder tonvikt mer mjuk när vi talar med en lite flicka men stark röst när vi tala med en pojke? samt när man prata med en katt typ? social bakgrund det finns ju var jag bor några gamlingar tala bonde språk, också i Norrland bor nära norr i Norge norr i Finland då talar man närmare nordiska ?

  • den här punkten förstår jag inte så därför vill jag läsa mer kanske bra kunskap att känna till under munling prov.  Skillnader mellan majoritetssamhällets och minoriteternas språkbruk.

Skapa en egen tråd om frågan istället för att använda den här. /Jonto, moderator

Svara Avbryt
Close