3 svar
75 visningar
Jonto 9160 – Moderator
Postad: 26 sep 2022 17:05 Redigerad: 26 sep 2022 17:06

Strömmens riktning Högerhandsregeln

Jag har en fråga kring strömmens riktning och högerhandsregeln. Jag är helt med på hur högerhandsregeln fungerar och kan rita ut strömmens riktning och magnetfältets riktning.

Min fråga är dock vad det i praktiken innebär att strömmen är riktad uppåt/ut från bilden (som ovan) eller nedåt/in i bilden. Hur skulle man kunna se det på hur strömmen rör sig i en krets eller runt en ledare exempelvis? Symboliserar den blåa staven i bilden den elektriska ledaren ex. en koppartråd?

Det känns som denna undre bild är lite bättre och tydligare för att förklara/förstå. Om strömmen som här är riktad uppåt? Betyder det då att pluspolen finns där nere och minuspolen finns där uppe hos ledaren för att man säger att strömmen går från plus till minus?

Pieter Kuiper Online 6954
Postad: 26 sep 2022 18:46 Redigerad: 26 sep 2022 18:47
Jonto skrev:

Symboliserar den blåa staven i bilden den elektriska ledaren ex. en koppartråd?

Ja. 

Jag är inte säker om jag förstår de andra frågorna. Det finns ett samband mellan dessa två bilder, det är enklast att rita för en enkel strömslinga så här:
Så om strömmen går runt i slingan (eller i en spole) är fältet på insidan åt samma håll (och omvänt på utsidan).

Så då kan man använda din andra ritning där fingrarnas riktning (från handen till fingertoppen) följer strömmens riktning och tummen anger det magnetiska fältets riktning.

(Jag tycker att det ägnas alldeles för mycket tid och möda åt detta i svensk skola. Det viktiga är att fältet byter riktning när strömmen byter riktning.  Men åt vilket håll det är, det är jag själv sällan helt hundra på.)

Jonto 9160 – Moderator
Postad: 26 sep 2022 19:15
Pieter Kuiper skrev:
Jonto skrev:

Symboliserar den blåa staven i bilden den elektriska ledaren ex. en koppartråd?

Ja. 

Jag är inte säker om jag förstår de andra frågorna. Det finns ett samband mellan dessa två bilder, det är enklast att rita för en enkel strömslinga så här:
Så om strömmen går runt i slingan (eller i en spole) är fältet på insidan åt samma håll (och omvänt på utsidan).

Så då kan man använda din andra ritning där fingrarnas riktning (från handen till fingertoppen) följer strömmens riktning och tummen anger det magnetiska fältets riktning.

(Jag tycker att det ägnas alldeles för mycket tid och möda åt detta i svensk skola. Det viktiga är att fältet byter riktning när strömmen byter riktning.  Men åt vilket håll det är, det är jag själv sällan helt hundra på.)

Tack för svar. Då förstår jag lite bättre. De bilderna var bra och tydliga och bra och gav en mycket klarare bild.

Det låter ju bra att det inte är det mest väsentliga exakt hur strömmen eller magnetfälten går utan att huvudsaken snarare är att förstå själva principen med riktesändringarna.

Smaragdalena Online 78156 – Lärare
Postad: 26 sep 2022 20:55

Fördelen med uppgifter om strömmens och magnetfältens riktning är väl att de ger upphov till lätt-rättade uppgifter.

Svara Avbryt
Close