11 svar
120 visningar
Dualitetsförhållandet 1287
Postad: 28 apr 2021 16:40

Svävningen när man seplar en kvint högre

Om frekvensen är 220Hz högre högre som den blir borde väl svävningen vara 220Hz, men jag har tydligen fel. Enligt facit är C rätt svar, varför?

Pieter Kuiper Online 7127
Postad: 28 apr 2021 16:55

Svävningar hör man som en varierande amplitud. Den frekvensen kan aldrig vara större än ungefär 10 Hz.

Dualitetsförhållandet 1287
Postad: 28 apr 2021 17:14
Pieter Kuiper skrev:

Svävningar hör man som en varierande amplitud. Den frekvensen kan aldrig vara större än ungefär 10 Hz.

Varför kan den frekvensen aldrig vara större än 10hz?

Arian02 520
Postad: 28 apr 2021 17:14

440 Hz ger  upphov till en ton som är 2*440 Hz, och till en som är 3*440 Hz = 1320 Hz, osv.

659.252 Hz ger också upphov till en ton som är 2*659.252 Hz = 1318.504 Hz, osv

Om du spelar både a1 och e2 samtidigt på ett piano, kommer du att svagt höra två toner som ligger 1.5 Hz från varandra

Pieter Kuiper Online 7127
Postad: 28 apr 2021 17:21 Redigerad: 28 apr 2021 17:30
Dualitetsförhållandet skrev:
Pieter Kuiper skrev:

Svävningar hör man som en varierande amplitud. Den frekvensen kan aldrig vara större än ungefär 10 Hz.

Varför kan den frekvensen aldrig vara större än 10hz?

Det är en biologifråga. Men snabbare amplitudvariationer låter som oljud.

https://academo.org/demos/wave-interference-beat-frequency/

Laguna Online 28615
Postad: 28 apr 2021 17:23

Formulerar med andra ord: det handlar alltså om att först hitta de övertoner som är mycket nära varandra, och sedan är det skillnaden mellan deras frekvens som ger svävningen. 

Dualitetsförhållandet 1287
Postad: 28 apr 2021 17:52
RandomUsername skrev:

440 Hz ger  upphov till en ton som är 2*440 Hz, och till en som är 3*440 Hz = 1320 Hz, osv.

659.252 Hz ger också upphov till en ton som är 2*659.252 Hz = 1318.504 Hz, osv

Om du spelar både a1 och e2 samtidigt på ett piano, kommer du att svagt höra två toner som ligger 1.5 Hz från varandra

Hur vet du att de ger upphov till toner med 2 respektive 3 gånger så hög frekvens?

Arian02 520
Postad: 28 apr 2021 18:02

¨Precis som laguna sa gäller det att hitta de övertoner som är nära varandra. Jämför du deras övertoner ser du att de är ca 1.496hz skillnad mellan den enas andra överton och  den endas första överton.

Pieter Kuiper Online 7127
Postad: 28 apr 2021 18:12

Dualitetsförhållandet skrev:

Hur vet du att de ger upphov till toner med 2 respektive 3 gånger så hög frekvens?

När man plockar en sträng eller slår på en sträng finns många övertoner:  https://musiclab.chromeexperiments.com/Spectrogram/

Men för ett piano är det inte riktigt exakta heltalsförhållanden på grund av strängens styvhet. Där finns ett litet problem med uppgiften. Sedan beror det på hur pianostämmaren har gjort osv.

SeriousCephalopod 2692
Postad: 28 apr 2021 18:26

Svävning är också bara ett coolt fenomen att leka med. 

Om du är på en dator så kan du öppna två flikar/fönster av

https://www.szynalski.com/tone-generator/

och spela två närliggande toner och uppleva svävningen direkt.

Ex med 420 Hz och 421 Hz upplever du en svävning med frekvens 1

Ex med 420 Hz och 420.25 Hz upplever du en svävning med frekvens 0.25 Hz (var 4:e sekund). 

osv. 

Med tre fönster man man få mer komplexa beats osv. 

Dualitetsförhållandet 1287
Postad: 28 apr 2021 21:34

Justeja, formeln för öppet rör är ju våglängd = 2l/n, vilket gör att frekvensen är grundtonen multiplicerat med en faktor ton n. Men hur vet man att det är ett öppet rör vi har och göra med. Jag menar, låt säga att det inte fanns några svarsalternativ, då hade vi inte haft någon indikation på att det är ett öppet rör

Pieter Kuiper Online 7127
Postad: 28 apr 2021 21:39

Man förväntas veta att ett piano är en stränginstrument?

(Inga rör förstås. En orgel är något helt annat.) 

Svara Avbryt
Close