5 svar
92 visningar
majsan_madde är nöjd med hjälpen
majsan_madde 277
Postad: 12 okt 2021 20:42

Upprepad addition

Hur mycket är hälften av 4 upphöjt med 6? 

Då skrev min lärare så här 4 upphöjt med 6 = 4 x 4 upphöjt med 6 delat på 2 = 2 x 4 upphöjt med 5.

 

Jag förstår inte riktigt varför han tar 4 x 4 upphöjt med 6 för att sedan dela med 2. 

Henning 2055
Postad: 12 okt 2021 21:06

Han använde potensregler för att enklare beräkna detta.

Du kan skriva 46=4(1+5)=41·45=4·45

Då får du att 12·46=12·4·45=2·45

majsan_madde 277
Postad: 12 okt 2021 21:58
Henning skrev:

Han använde potensregler för att enklare beräkna detta.

Du kan skriva 46=4(1+5)=41·45=4·45

Då får du att 12·46=12·4·45=2·45

Vad är potensregler är det någonting nödvändig man bör veta för att kunna lösa den?

Henning 2055
Postad: 12 okt 2021 22:10

Jag vet inte hur långt ni har kommit i matten med potenser, men potensregler är mycket användbart längre fram .

Man skulle förstås i detta fall kunna se att 46
innebär 4 gånger sig själv 6 gånger och tar 'man då ut' en 4 så blir det kvar 5 st, dvs 4·45
Och så fortsätta att resonera från detta

majsan_madde 277
Postad: 13 okt 2021 19:28
Henning skrev:

Jag vet inte hur långt ni har kommit i matten med potenser, men potensregler är mycket användbart längre fram .

Man skulle förstås i detta fall kunna se att 46
innebär 4 gånger sig själv 6 gånger och tar 'man då ut' en 4 så blir det kvar 5 st, dvs 4·45
Och så fortsätta att resonera från detta

varför blir det 4 x 4 upphöjt med 5 och inte bara 4 upphöjt med 5?

MathematicsDEF 312
Postad: 13 okt 2021 19:51 Redigerad: 13 okt 2021 19:53
majsan_madde skrev:
Henning skrev:

Jag vet inte hur långt ni har kommit i matten med potenser, men potensregler är mycket användbart längre fram .

Man skulle förstås i detta fall kunna se att 46
innebär 4 gånger sig själv 6 gånger och tar 'man då ut' en 4 så blir det kvar 5 st, dvs 4·45
Och så fortsätta att resonera från detta

varför blir det 4 x 4 upphöjt med 5 och inte bara 4 upphöjt med 5?

Man skriver bara om det, det är fortfarande exakt samma tal men skriven på ett annat sätt. Vi ville veta vad hälften av 46 är, dvs 4*4*4*4*4*4 delat på 2 och det är ju förstås inte självklart vad det är, så vill försöka förenkla det genom att använda sig av matematiska regler. Upprepad multiplikation beskrivs just av potenser, 5*5*5*5*5 exempelvis är 55. Om vi har två potenser multiplicerade med varandra och baserna är detsamma så kan vi addera exponenterna, exempelvis: a4*a5=a4+5=a9  där a  är vilket tal som helst, så vi använder denna regel fast baklänges. Vi testar detta:

Så om vi har 462 så skulle vi kunna skriva det som 4*452=2*45 

2*45=2*4*44=2*4*4*43=2*4*4*4*42=2*4*4*4*4*4. Det är fortfarande lite svårt, men vi kan skriva alla 4orna som 2*2, då får vi: 2*(2*2)*(2*2)*(2*2)*(2*2)*(2*2), vi ska alltså dubbla 2 tio gånger, det blir:

4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048. Så det borde bli 2048. Detta blev lite stökigt förklarat men kanske det går att förstå ändå.

Svara Avbryt
Close