25 svar
240 visningar
Petsve är nöjd med hjälpen
Petsve 23
Postad: 20 aug 17:12

Vad betyder ens detta?

Låt f(x)= 10 - 3x och bestäm. Jag fattar inte vad de frågar efter? Vadå liksom. 10 minus 3 är ju sju, det är enkelt. Men jag förstår inte? Jag kollade/rättade med facit på a-uppgiften och där stod det fyra? 

A. F(2) 

B. F(-2)

naytte Online 2472
Postad: 20 aug 17:22

Det står inte 10-3, utan 10-3x. Är du bekant med funktionsbegreppet?

v93semme 66
Postad: 20 aug 17:25

Lägg f(2) i f(X) = 10-3X och det blir 4

lägg f(-2) i f(x)= 10-3X och det blir 16

f(2)=10-3*2= 10-6=4

f(-2)=10-3*(-2)=10-(-6)=10+6= 16

lyckatill

Petsve 23
Postad: 20 aug 17:29
v93semme skrev:

Lägg f(2) i f(X) = 10-3X och det blir 4

lägg f(-2) i f(x)= 10-3X och det blir 16

f(2)=10-3*2= 10-6=4

f(-2)=10-3*(-2)=10-(-6)=10+6= 16

lyckatill

Jag förstår inte...

Petsve 23
Postad: 20 aug 17:30
naytte skrev:

Det står inte 10-3, utan 10-3x. Är du bekant med funktionsbegreppet?

Jo men jag förstår det inte....

naytte Online 2472
Postad: 20 aug 17:33 Redigerad: 20 aug 17:38

Kan du förklara vad en funktion är för något? Med ord.

EDIT: Oj, ursäkta. Jag tror jag missförstod ditt svar.

Läs här: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/funktioner och återkom.

Petsve 23
Postad: 20 aug 17:40
naytte skrev:

Kan du förklara vad en funktion är för något? Med ord.

EDIT: Oj, ursäkta. Jag tror jag missförstod ditt svar.

Läs här: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/funktioner och återkom.

Jag Återkommer 

Petsve 23
Postad: 20 aug 17:43
naytte skrev:

Kan du förklara vad en funktion är för något? Med ord.

EDIT: Oj, ursäkta. Jag tror jag missförstod ditt svar.

Läs här: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/funktioner och återkom.

Så jag ska alltså få reda på vad x är?

naytte Online 2472
Postad: 20 aug 17:49

Nej. Det som står innanför parantesen är det som funktionen tar som invärde. Exempelvis kan man stoppa in x=2. Det man gör då är att man stoppar in 2 på alla ställen där det finns ett x. Då blir det:

f(2)=10-3*2=4.

Petsve 23
Postad: 20 aug 17:51
naytte skrev:

Nej. Det som står innanför parantesen är det som funktionen tar som invärde. Exempelvis kan man stoppa in x=2. Det man gör då är att man stoppar in 2 på alla ställen där det finns ett x. Då blir det:

f(2)=10-3*2=4.

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är jag ska göra. Jag är färdig att ge upp den här förbaskade matten.

Laguna Online 26176
Postad: 20 aug 20:27

Du ska räkna ut f(2) och f(-2).

f(2) har naytte gjort åt dig. Kan du göra f(-2)?

Petsve 23
Postad: 20 aug 20:34
Laguna skrev:

Du ska räkna ut f(2) och f(-2).

f(2) har naytte gjort åt dig. Kan du göra f(-2)?

Jag förstår inte hur man ska göra. Jag har dyskalkyli...

Laguna Online 26176
Postad: 20 aug 20:50

Förstår du vad naytte gjorde?

SHK7 23
Postad: 20 aug 22:03
Petsve skrev:

Låt f(x)= 10 - 3x och bestäm. Jag fattar inte vad de frågar efter? Vadå liksom. 10 minus 3 är ju sju, det är enkelt. Men jag förstår inte? Jag kollade/rättade med facit på a-uppgiften och där stod det fyra? 

A. F(2) 

B. F(-2)

 

Istället för x skriv 2 och det ger f(2)= 10-3*2 = 10 -6 = 4

Istället för x skriv -2 och det ger f(-2) = 10- 3* (-2) = 10+6= 16

Om det är F(10) då skriv 10 istället för x  f(10)=10-3*10 = 10-30 = -20

Om det är F( 100) då skriv 100 istället för x  f(100) = 10-3*100= 10-100= -90

Easy peasy right?

SHK7 23
Postad: 20 aug 22:24
SHK7 skrev:
Petsve skrev:

Låt f(x)= 10 - 3x och bestäm. Jag fattar inte vad de frågar efter? Vadå liksom. 10 minus 3 är ju sju, det är enkelt. Men jag förstår inte? Jag kollade/rättade med facit på a-uppgiften och där stod det fyra? 

A. F(2) 

B. F(-2)

 

Istället för x skriv 2 och det ger f(2)= 10-3*2 = 10 -6 = 4

Istället för x skriv -2 och det ger f(-2) = 10- 3* (-2) = 10+6= 16

Om det är F(10) då skriv 10 istället för x  f(10)=10-3*10 = 10-30 = -20

Om det är F( 100) då skriv 100 istället för x  f(100) = 10-3*100= 10-300= -290

Bara bytta ut x med den som står i parantesen och sedan räkna ut

Easy peasy right?

Petsve 23
Postad: 21 aug 00:37
Laguna skrev:

Förstår du vad naytte gjorde?

Nej?

Petsve 23
Postad: 21 aug 00:39
SHK7 skrev:
Petsve skrev:

Låt f(x)= 10 - 3x och bestäm. Jag fattar inte vad de frågar efter? Vadå liksom. 10 minus 3 är ju sju, det är enkelt. Men jag förstår inte? Jag kollade/rättade med facit på a-uppgiften och där stod det fyra? 

A. F(2) 

B. F(-2)

 

Istället för x skriv 2 och det ger f(2)= 10-3*2 = 10 -6 = 4

Istället för x skriv -2 och det ger f(-2) = 10- 3* (-2) = 10+6= 16

Om det är F(10) då skriv 10 istället för x  f(10)=10-3*10 = 10-30 = -20

Om det är F( 100) då skriv 100 istället för x  f(100) = 10-3*100= 10-100= -90

Easy peasy right?

Nope, hardy hardy! Jag förstår inte riktigt och jag kopplar inte! Vad är det jag ska göra här!? Ugh....*dunkar huvudet i bordet*

Laguna Online 26176
Postad: 21 aug 08:09

Kan du räkna ut värdet av de här fem uttrycken?

10-3·110-3\cdot 1

10-3·210-3\cdot 2

10-3·310-3\cdot 3

10-3·410-3\cdot 4

10-3·510-3\cdot 5

Petsve 23
Postad: 21 aug 13:53
Laguna skrev:

Kan du räkna ut värdet av de här fem uttrycken?

10-3·110-3\cdot 1

10-3·210-3\cdot 2

10-3·310-3\cdot 3

10-3·410-3\cdot 4

10-3·510-3\cdot 5

10-3*1=7

10-3*2=4

10-3*3=1

10-3*5=-5?

Laguna Online 26176
Postad: 21 aug 14:24

Det stämmer.

Det här kunde man också skriva

Räkna ut 10-3x om x = 1

Räkna ut 10-3x om x = 2

Räkna ut 10-3x om x = 3

Räkna ut 10-3x om x = 4

Räkna ut 10-3x om x = 5

Är du med på det?

Petsve 23
Postad: 22 aug 08:05
Laguna skrev:

Det stämmer.

Det här kunde man också skriva

Räkna ut 10-3x om x = 1

Räkna ut 10-3x om x = 2

Räkna ut 10-3x om x = 3

Räkna ut 10-3x om x = 4

Räkna ut 10-3x om x = 5

Är du med på det?

Jag tror det! 

Laguna Online 26176
Postad: 22 aug 08:13

Då inför vi en funktion för vårt uttryck. Vi kallar funktionen för f.

f(x) = 10-3x.

Att stoppa in x = 1 i 10-3x skriver vi nu som f(1).

Så samma sak kan sägas

Räkna ut f(1)

Räkna ut f(2)

Räkna ut f(3)

Räkna ut f(4)

Räkna ut f(5)

Är du fortfarande med?

pluggare77 155
Postad: 22 aug 16:25
Petsve skrev:

Låt f(x)= 10 - 3x och bestäm. Jag fattar inte vad de frågar efter? Vadå liksom. 10 minus 3 är ju sju, det är enkelt. Men jag förstår inte? Jag kollade/rättade med facit på a-uppgiften och där stod det fyra? 

A. F(2) 

B. F(-2)

f(x) är funktionen. Att "x" är i parantes betyder att funktionen är beroande av x, detta betyder att funktionen ändrar sig beroande på vad x har för värde.

I (a) uppgiften står det f(2). Funktionen som är beroande av x visar nu att x=2 notera att det står f(2) inte f(x). Om x=2 är f(2)= 10-3* (2). 

Petsve 23
Postad: 23 aug 08:08
Laguna skrev:

Då inför vi en funktion för vårt uttryck. Vi kallar funktionen för f.

f(x) = 10-3x.

Att stoppa in x = 1 i 10-3x skriver vi nu som f(1).

Så samma sak kan sägas

Räkna ut f(1)

Räkna ut f(2)

Räkna ut f(3)

Räkna ut f(4)

Räkna ut f(5)

Är du fortfarande med?

Jag tror det.

Laguna Online 26176
Postad: 23 aug 08:42

Tycker du då att du vet vad f(2) betyder och hur man räknar ut det?

Petsve 23
Postad: 23 aug 12:18
Laguna skrev:

Tycker du då att du vet vad f(2) betyder och hur man räknar ut det?

Tror det

Svara Avbryt
Close