4 svar
103 visningar
Luffy är nöjd med hjälpen
Luffy 242
Postad: 19 nov 01:24 Redigerad: 19 nov 01:27

Vad tar man med sig för kunskaper efter en avslutad kurs som kan användas i arbetslivet?

Som rubriken lyder, vilken kunskap tar man med sig efter en avslutad kurs? Specifikt civilingenjörsprogrammen.

Det var en kompis som tog upp ämnet tidigare under dagen igår och det fick mig att undra lite.

Nu är jag endast 3 månader in på min utbildning så det kanske är lite tidigt att ställa denna fråga men det känns helt ärligt som att jag har lärt mig väldigt lite saker som jag kommer ha användning av i arbetslivet.

Har hittills avslutat kurserna Termodynamik och Envariabelanalys och det känns som att jag inte lärt mig någonting som jag kommer ha användning av i arbetslivet. Visst jag har inte ens nära högsta betyg i dessa kurser så då är det väl logiskt att jag inte tar med mig lika mycket... Därför pratade jag med en som redan hade läst kursen och lyckats sätta höga betyg, och personen höll med om att man glömmer bort det mesta och aldrig mer har användning av det.

Om vi tar envariabelanalys som exempel. Personen jag pratade med lyckades sätta ett högt betyg på tentan. Sättet personen gjorde detta på var att plugga massor av gamla tentor, lösa många typuppgifter och sedan memorera satser och bevis. Detta var även samma sätt som jag pluggade på (inte lika hardcore bara) och jag skulle vilja påstå att det är även så många andra pluggar på. Detta sätt att plugga på är däremot långsiktigt inte så bra med tanke på att man endast pluggar för att klara tentan och inte för att faktiskt lära sig, eftersom att några veckor senare har man glömt bort det mesta, sen känns det typ omöjligt att plugga på ett sätt så att man lär sig långsiktigt eftersom kurserna är i så högt tempo och fullproppade med innehåll. 

Visst jag förstår att man arbetar upp en bra problemlösningsförmåga under åren, men förutom det så känns det som att utbildningen är mer som ett bevis för att man kan lära sig saker snabbt. Skiljer sig från yrke till yrke men skrev detta inlägg lite snabbt och skulle gärna vilja veta vad andra har för tankar kring det.

 

Känns liksom inte jätteviktigt ute i arbetslivet att veta hur man bevisar analysens huvudsats :P

Teraeagle 16733 – Moderator
Postad: 19 nov 09:34 Redigerad: 19 nov 09:35

Du har till stor del rätt och skolorna har fått en del kritik för just det du tar upp. Syftet med ”baskurserna” man läser i början är nog främst att skaffa sig grundkunskaper som behövs för att klara de mer programspecifika kurserna under senare årskurser. Problemet är att alla teknologer måste läsa samma baskurser i matte och fysik även fast det skiljer en del hur mycket av dessa kunskaper man faktiskt behöver senare under utbildningen.

ConnyN Online 2361
Postad: 19 nov 11:22

1972 var jag färdig med min gymnasieingenjörsutbildning. Av olika anledningar så blev det inte så att jag kunde börja få glädje av mina kunskaper från gymnasiet förrän i början av 1990-talet. Då jag fick en tjänst som eltekniker. Till att börja med fick jag tillbaka en hel del av dessa kunskaper genom de kurser som de flesta industrielektriker måste genomgå då alla nyheter kom till industrin. Det var varvtalsstyrning med frekvensomriktare. Datorer för olika styrningar och övervakning. I vårt fall förflyttning av pappersrullar, processtyrning av alla möjliga olika drifter. Reglering och övervakning av högspänningsmotorer och högspänningsställverk m.m. Det blev en stor fördel för mig som hade studievana i bakgrunden jämfört med de som saknade den bakgrunden, vilket gjorde att jag kunde avancera och få mer och mer intressanta och invecklade arbetsuppgifter.

Nu när jag sett vad de studerar på högskolan under första läroåret så inser jag vilken nytta jag skulle haft av att gå en sådan utbildning i min ungdom. De som utbildade oss i den nya tekniken var ofta civilingenjörer och de hade också de intressantaste arbetsuppgifterna. Det var ju de som lade grunden till tekniken vi sedan använde i industrierna.

För oss med endast gymnasieutbildning eller lägre var det svårt att förstå alla samband i en processindustri. Den som arbetade med el kunde sitt område, den som arbetade med ventilstyrning och hydraulik var duktig på det och mekaniker var duktiga inom sitt område. Det var först efter sekelskiftet som något samarbete i större omfattning började göras i projektform eller vid svåra felsökningar. Där hade det varit otroligt värdefullt att ha kunnat mer matematik och fysik. Att kunna förstå sambanden mellan pumpkurvor, ventilstyrning och motorreglering hade varit väldigt värdefullt. Även om det mesta är glömt när det behövs så är min erfarenhet att det gick fort att återfå de nödvändiga kunskaperna och att ha självförtroendet att tro att man kan få fram nödvändiga kunskaper bara man får lite tid på sig.

Min bror som arbetat inom byggbranschen och haft egen firma med många anställda och stora projekt har samma åsikt som mig. Det tog ett tag även för honom att få nytta av sina studiekunskaper, men utan dem hade vi kanske inte alls hade fått ett sådant intressant arbetsliv som vi fick.

ConnyN Online 2361
Postad: 22 nov 19:20

Den här LÄNKEN stötte jag på idag. Den svarar på din frågeställning på ett mycket övertygande och bra sätt.

Luffy 242
Postad: 22 nov 19:38
ConnyN skrev:

Den här LÄNKEN stötte jag på idag. Den svarar på din frågeställning på ett mycket övertygande och bra sätt.

Tack för dina svar!

Jag känner att jag har fått en bättre inblick i det hela.

Svara Avbryt
Close