7 svar
50 visningar
Nyfiken grå 4
Postad: 31 okt 09:43 Redigerad: 31 okt 12:47

Varför är lager i transport = frakten / 2?

Hej

Räknar på tal om kapitalbindning i lager. Här förenklar en uppgift: Varor finns i centrallager i Göteborg, körs med lastbil till försäljningslager i Norrköping. Alltså 3 lager involverade: Centrallagret i Göteborg, lagret i lastbilen under transport och försäljningslagret i Norrköping. Enligt facit ska man för lagret i lastbilen ta frakten/2. 

Letade vidare i ett annat tal som handlar om kapitalbindning som räknas medellager x (produktvärde + försäkring + transportkostnad/2) enligt facit.  Igen delas det som är under transport med 2 i denna uppgift.Transportkostnaden är angiven per sändning så inget lurt med ta bort för retur resan.

Har därför gått igenom ännu fler övningar och genomgående ser det ut som om något är under transport (bil, flyg eller båt) delas det med 2 tillskillnad om varorna står i ett stillastående lager. 

Är inte varor i transport tex lastbil bara ett lager på hjul? Det är ju samma mängd vid start som vid slut. Inte en löpande förbrukning så att man medelvärdesbildar genom dividera med 2. Varför är lager i transport = frakten / 2?

Synnerligen tacksam för en förklaring!

ConnyN Online 2368
Postad: 31 okt 11:15

Blandar du inte ihop begreppen nu?
Det är fraktkostnaden som delas med 2 och det tillsammans med produktvärdet + försäkring multiplicerat med medellager ger värdet på lagret i lastbilen eller flygplanet.

Nyfiken grå 4
Postad: 31 okt 11:20

Tack, jo uttryckte mig fel. Citerade direkt från facit. Min fråga är varför delas fraktkostnaden med 2? Om den är angiven per sändning (eller per kilo) borde den tas hela på samma sätt som produktvärde och försäkring? Varför delas?

ConnyN Online 2368
Postad: 31 okt 11:38

Ja det kan man undra. Kan det vara så att halva transportkostnaden bokförs på ett annat konto?

Nyfiken grå 4
Postad: 31 okt 12:12

Tack för du svarar! Nej jag har en handfull olika övningsuppgifter och tenta-tal som alla delar fraktkostnaden med två och just bara den. Finns inget om att del av kostnaden tas på annat ställe. Det kvittar om det en sändningskostnad, fraktkostnad per kilo eller per m3. Ser ut att vara genomgående så undrar vad jag inte förstår...

ConnyN Online 2368
Postad: 31 okt 13:19 Redigerad: 31 okt 13:30

Jag har hittat ett par länkar som kan vara intressanta.

Varulager/Rättslig vägledning

Logistikutveckling   Där tar man upp lite om varulagret och hänvisar till en lärobok se sid 28 och några före den.
I den här länken kan du hitta en hel del gällande din kurs gissar jag. 

Tillägg: Det kanske står så här i facit? "kapitalbindning som räknas (medellager x (produktvärde + försäkring + transportkostnad)/2) 

Nyfiken grå 4
Postad: 31 okt 15:07

Tack nej det står i ett facit för tal (finns flera andra exempel) kapitalbildningen = 296 x (1000 + 300/2) = 340400 där 296 är medellagervärde, 1000 kr är självkostnad per m3 sågvirke och 300 kr per m3 är fraktkostnaden för virket. Så det är bara fraktkostnaden som delas med 2. Så ser de andra fallen jag hittat också. Bara fraktkostnaden.

ConnyN Online 2368
Postad: 31 okt 15:28

Javisst ja det var ett ovanligt dumt förslag av mig. Hoppas länkarna kan ge dig något. Om inte så sök på många olika sätt. Efter någon eller några dagar brukar både Youtube och Google ha mer förslag vid samma sökning. 

Svara Avbryt
Close