3 svar
143 visningar
lamayo är nöjd med hjälpen
lamayo 2570
Postad: 15 dec 2018 21:42

Varför gör man uppställningar såsom man gör?

Nu kommer jag med en kanske dum fråga men kom att tänka på att jag aldrig sätt hur man kommit fram till att man gör som man gör i uppställning vid t.ex multiplikation. Eller så kan jag ha missat det.

Vad är det som gör att man ställer upp det så som man gör vid t.ex multiplikation?

Tacksam för hjälp!

Smaragdalena Online 78528 – Lärare
Postad: 15 dec 2018 21:57 Redigerad: 16 dec 2018 09:41

Man har kommit fram till att det är ett praktiskt sätt (av flera tänkbara ) att hålla ordning på siffrona när man räknar. Det har att göra med vårt positionssystem för siffror.

Trinity 191 – Fd. Medlem
Postad: 16 dec 2018 00:02 Redigerad: 16 dec 2018 00:03

Tilläggas bör att det finns flera olika metoder för (manuell) beräkning. Multiplikation har varit tämligen traditionellt hållet utan större "nytänk" under åren, men i 'orienten' förekommer andra metoder, vissa av dem långt mer effektiva än 'vår' metod. För division finns det förmodligen flera olika beräkningsmetoder inom den svenska skolan, iaf. sett över en längre tidsperiod. Det finns inte en skolminister som inte skall ändra på något som redan fungerar utmärkt…

lamayo 2570
Postad: 16 dec 2018 07:59

Okej! Tack!

Svara Avbryt
Close