3 svar
56 visningar
alex123 10 – Fd. Medlem
Postad: 18 mar 2019 09:30

Volframlegering hög temperatur

Är det ngn som har koll på vad som händer med en volframlegering (legarat med Ni, Fe) vid relativt hög temperatur?Runt 450-500 °C.

Ren volfram klarar väl upp mot 2000 °C.

SeriousCephalopod 2692
Postad: 18 mar 2019 10:19

Beror väl på vilken legering.

Samt vad som händer beror på hur komponenten ser ut, hur den hettas upp, eller vad den sitter i för större system.

En varm kula i svavelsyra är något annat än en varm tråd i vakuum.

alex123 10 – Fd. Medlem
Postad: 18 mar 2019 12:22
SeriousCephalopod skrev:

Beror väl på vilken legering.

Samt vad som händer beror på hur komponenten ser ut, hur den hettas upp, eller vad den sitter i för större system.

En varm kula i svavelsyra är något annat än en varm tråd i vakuum.

Ok bakgrunden är följande:

Jag håller på att göra en skadeutredning på balanseringsvikt av 93% volfram och resten Fe och Ni. Vikten har suttit i en turbin som håller 450-500 °C.

Jag har hittils konstaterat att ingen korrosion har skett (efter mapping). En enkel förklaring till att balanseringsvikten har gått sönder skulle därför kunna vara att volframvikten hade använts vid för hög temperatur.. Därför skulle jag vilja hitta hur höga temperaturer denna volframlegering tål?

En annan möjlig hypotes skulle kunna vara förspödning?

SeriousCephalopod 2692
Postad: 18 mar 2019 13:14 Redigerad: 18 mar 2019 13:29

Låter om ett kul provblem.

Inte mitt kompetensområde men 500C låter inte som en temperatur som något som marknadsförs som en värmetålig legering borde ha några problem med. Inget problem som intelika gärna skulle kunna drabbat andra metaller i alla fall.

Men om temperaturen spelar in beror på toleranserna som fanns för delen i tillämpningen, huruvida termisk expansion eller bulkmoduliförändringar("förmjukning"), eller accelleration av kemiska processer påverkar någon kritisk parameter. Bara att gå igenom alla saker som sker vid höga temperaturer och uppskatta dem.

Finns en viss sannolikhet att det här var en mekanisk grej snarare än kemisk. Om brottet skedde vid en punkt med maximal stress eller en svets i geometrin, eller mer slumpmässigt kan ju säga något om det.

Om försprödning. Jovisst möjligt men om det är rimligt beror på hur länge maskinen varit aktiv eller vad som är i kontakt med vikten. Skedde brottet tidigt i livstiden så är det ju mindre sannolikt. Vilken typ av försprödning tänkte du dig? Olika accelleras ju av olika mekanismer.

Vid lång livstid kan utmattning även vara en faktor men beror på hur belastningen skett.

Svara Avbryt
Close