8 svar
147 visningar
Anonym89 99
Postad: 21 jan 2020 23:11

X=74-18/2, samma lösning som i exemplet?

Om ett exempel i studiematerialet ser ut som följer, skulle man då inte likaväl kunna svara med följande: X=(74-18)/2 kanske kan man utesluta parenteserna och skriva X=74-18/2. Är inte dessa samma sak som lösningen nedan?

SvanteR 2717
Postad: 21 jan 2020 23:22

Ditt första är rätt tänkt, men inte det andra. Du måste ha parenteserna.

Men frågan var ju vilket tal Simon tänkte på. Då måste du ju svara med ett tal, inte med en ekvation eller ett uttryck!

Anonym89 99
Postad: 21 jan 2020 23:39
SvanteR skrev:

Ditt första är rätt tänkt, men inte det andra. Du måste ha parenteserna.

Men frågan var ju vilket tal Simon tänkte på. Då måste du ju svara med ett tal, inte med en ekvation eller ett uttryck!

Fast även en ekvation efterfrågas. Men talet är ju 28.

Fast vad är skillnaden i att svara 2x+18=74 vs. X=(74-18)/2 vilket hade en lärare ansett vara rätt? och sedan lägger man ju självklart till 28 också.

Laguna Online 28611
Postad: 22 jan 2020 08:16 Redigerad: 22 jan 2020 08:18
Anonym89 skrev:
SvanteR skrev:

Ditt första är rätt tänkt, men inte det andra. Du måste ha parenteserna.

Men frågan var ju vilket tal Simon tänkte på. Då måste du ju svara med ett tal, inte med en ekvation eller ett uttryck!

Fast även en ekvation efterfrågas. Men talet är ju 28.

Fast vad är skillnaden i att svara 2x+18=74 vs. X=(74-18)/2 vilket hade en lärare ansett vara rätt? och sedan lägger man ju självklart till 28 också.

I a så efterfrågas en ekvation, ja. I b så ska man lösa ekvationen, då kan svaret se ut som x = (74-18)/2. I c ska man säga vilket talet är, och då ska man väl göra det, alltså räkna ut (74-18)/2. Varför skulle man stanna innan man är klar?

Edit: om c inte fanns där skulle jag ändå räkna ut talet som svar på b, så det är säkrast att göra det i vilket fall som helst.

Anonym89 99
Postad: 22 jan 2020 22:56
Laguna skrev:
Anonym89 skrev:
SvanteR skrev:

Ditt första är rätt tänkt, men inte det andra. Du måste ha parenteserna.

Men frågan var ju vilket tal Simon tänkte på. Då måste du ju svara med ett tal, inte med en ekvation eller ett uttryck!

Fast även en ekvation efterfrågas. Men talet är ju 28.

Fast vad är skillnaden i att svara 2x+18=74 vs. X=(74-18)/2 vilket hade en lärare ansett vara rätt? och sedan lägger man ju självklart till 28 också.

I a så efterfrågas en ekvation, ja. I b så ska man lösa ekvationen, då kan svaret se ut som x = (74-18)/2. I c ska man säga vilket talet är, och då ska man väl göra det, alltså räkna ut (74-18)/2. Varför skulle man stanna innan man är klar?

Edit: om c inte fanns där skulle jag ändå räkna ut talet som svar på b, så det är säkrast att göra det i vilket fall som helst.

Ja självklart ska jag räkna ut vad lösningen på ekvationen blir och svara med både lösningen och uträkningen. Men vilken av uträkningarna bör jag svara med. 2x+18=74 som i exemplet från studiematerialet eller följande variant: X=(74-18)/2?

Anonym89 99
Postad: 23 jan 2020 16:20
Anonym89 skrev:
Laguna skrev:
Anonym89 skrev:
SvanteR skrev:

Ditt första är rätt tänkt, men inte det andra. Du måste ha parenteserna.

Men frågan var ju vilket tal Simon tänkte på. Då måste du ju svara med ett tal, inte med en ekvation eller ett uttryck!

Fast även en ekvation efterfrågas. Men talet är ju 28.

Fast vad är skillnaden i att svara 2x+18=74 vs. X=(74-18)/2 vilket hade en lärare ansett vara rätt? och sedan lägger man ju självklart till 28 också.

I a så efterfrågas en ekvation, ja. I b så ska man lösa ekvationen, då kan svaret se ut som x = (74-18)/2. I c ska man säga vilket talet är, och då ska man väl göra det, alltså räkna ut (74-18)/2. Varför skulle man stanna innan man är klar?

Edit: om c inte fanns där skulle jag ändå räkna ut talet som svar på b, så det är säkrast att göra det i vilket fall som helst.

Ja självklart ska jag räkna ut vad lösningen på ekvationen blir och svara med både lösningen och uträkningen. Men vilken av uträkningarna bör jag svara med. 2x+18=74 som i exemplet från studiematerialet eller följande variant: X=(74-18)/2?

Ingen som vet vad som bör vara mest rätt att svara? 

Laguna Online 28611
Postad: 23 jan 2020 16:59
Anonym89 skrev:
Anonym89 skrev:
Laguna skrev:
Anonym89 skrev:
SvanteR skrev:

Ditt första är rätt tänkt, men inte det andra. Du måste ha parenteserna.

Men frågan var ju vilket tal Simon tänkte på. Då måste du ju svara med ett tal, inte med en ekvation eller ett uttryck!

Fast även en ekvation efterfrågas. Men talet är ju 28.

Fast vad är skillnaden i att svara 2x+18=74 vs. X=(74-18)/2 vilket hade en lärare ansett vara rätt? och sedan lägger man ju självklart till 28 också.

I a så efterfrågas en ekvation, ja. I b så ska man lösa ekvationen, då kan svaret se ut som x = (74-18)/2. I c ska man säga vilket talet är, och då ska man väl göra det, alltså räkna ut (74-18)/2. Varför skulle man stanna innan man är klar?

Edit: om c inte fanns där skulle jag ändå räkna ut talet som svar på b, så det är säkrast att göra det i vilket fall som helst.

Ja självklart ska jag räkna ut vad lösningen på ekvationen blir och svara med både lösningen och uträkningen. Men vilken av uträkningarna bör jag svara med. 2x+18=74 som i exemplet från studiematerialet eller följande variant: X=(74-18)/2?

Ingen som vet vad som bör vara mest rätt att svara? 

Har du inte fått svar? Jag har inget att tillägga.

Anonym89 99
Postad: 25 jan 2020 17:11
Laguna skrev:
Anonym89 skrev:
Anonym89 skrev:
Laguna skrev:
Anonym89 skrev:
SvanteR skrev:

Ditt första är rätt tänkt, men inte det andra. Du måste ha parenteserna.

Men frågan var ju vilket tal Simon tänkte på. Då måste du ju svara med ett tal, inte med en ekvation eller ett uttryck!

Fast även en ekvation efterfrågas. Men talet är ju 28.

Fast vad är skillnaden i att svara 2x+18=74 vs. X=(74-18)/2 vilket hade en lärare ansett vara rätt? och sedan lägger man ju självklart till 28 också.

I a så efterfrågas en ekvation, ja. I b så ska man lösa ekvationen, då kan svaret se ut som x = (74-18)/2. I c ska man säga vilket talet är, och då ska man väl göra det, alltså räkna ut (74-18)/2. Varför skulle man stanna innan man är klar?

Edit: om c inte fanns där skulle jag ändå räkna ut talet som svar på b, så det är säkrast att göra det i vilket fall som helst.

Ja självklart ska jag räkna ut vad lösningen på ekvationen blir och svara med både lösningen och uträkningen. Men vilken av uträkningarna bör jag svara med. 2x+18=74 som i exemplet från studiematerialet eller följande variant: X=(74-18)/2?

Ingen som vet vad som bör vara mest rätt att svara? 

Har du inte fått svar? Jag har inget att tillägga.

Men jag undrar vad skillnaden skulle vara i att svara med en av dessa framför den andra: 2x+18=74 eller X=(74-18)/2?

Smaragdalena 78518 – Lärare
Postad: 25 jan 2020 17:51

Men jag undrar vad skillnaden skulle vara i att svara med en av dessa framför den andra: 2x+18=74 eller X=(74-18)/2?

Inget av ovanstående är ett korrekt svar på fråga c. Du skall beräkna vilket tal Simon tänkte på, inte ett krångligt uttryck. Om det är b-frågan du är ute efter skall du visa hur du gör steg för steg som i facit. Att lösa en ekvation betyder att presentera ett svar på formen x = 28.

Svara Avbryt
Close