x-y=7
Jag tänker att när y är negativt så är x positivt,vad konstigt att alternativ A är rätt. Nån som kan förklara varför?
Om är negativt så måste vi lägga till något för att få sju (ett positivt tal). Nu har vi ju en subtraktion, och eftersom "minus minus blir plus" så måste vara negativt. Testa med några tal så ser du att det måste stämma!
Ett sätt är att rita funktionen i ett koordinatsystem så ser du det lättare.
Skriv först om den som y = x-7
naytte skrev:Om är negativt så måste vi lägga till något för att få sju (ett positivt tal). Nu har vi ju en subtraktion, och eftersom "minus minus blir plus" så måste vara negativt. Testa med några tal så ser du att det måste stämma!
Blir -- +?
Trodde de var -×- som blev plus
Både "minus minus" och "minus gånger minus" "ger plus". Men i det första fallet är det inte säkert att resultatet blir positivt, bara att operationen förenklas till addition.
Ture skrev:Ett sätt är att rita funktionen i ett koordinatsystem så ser du det lättare.
Skriv först om den som y = x-7
Jag tycker att c stämmer i alla fall,
Varför tycker du att C måste vara rätt?
Ernesta skrev:Ture skrev:Ett sätt är att rita funktionen i ett koordinatsystem så ser du det lättare.
Skriv först om den som y = x-7
Jag tycker att c stämmer i alla fall,
Visa din bild
Ture skrev:Ernesta skrev:Ture skrev:Ett sätt är att rita funktionen i ett koordinatsystem så ser du det lättare.
Skriv först om den som y = x-7
Jag tycker att c stämmer i alla fall,
Visa din bild
X är 10 och y är -3
naytte skrev:Varför tycker du att C måste vara rätt?
X är 10 och y är -3
Försök hitta ett motexempel. Det finns (oändligt) många!
Ernesta skrev:
X är 10 och y är -3
Om x = 10 och y = -3 så är x-y = 10-(-3) = 10+3 = 13, inte 7.
Yngve skrev:Ernesta skrev:X är 10 och y är -3
Om x = 10 och y = -3 så är x-y = 10-(-3) = 10+3 = 13, inte 7.
Aha nu förstår jag man ska flytta talen till andra sidan!
Förstår inte
Ibland kan det hjälpa att tänka på en termometer, när man ska räkna på positiva och negativa tal. En termometer kan ju visa "plusgrader " och "minusgrader ".
Om nu x-y = 7, så är x sju mer än y. Det motsvarar att en temperatur x är sju grader varmare än temperaturen y.
A) Om x är kallare än noll grader, så är y också kallare än noll grader.
Hjälper det här dig?
Bubo skrev:Ibland kan det hjälpa att tänka på en termometer, när man ska räkna på positiva och negativa tal. En termometer kan ju visa "plusgrader " och "minusgrader ".
Om nu x-y = 7, så är x sju mer än y. Det motsvarar att en temperatur x är sju grader varmare än temperaturen y.
A) Om x är kallare än noll grader, så är y också kallare än noll grader.
Hjälper det här dig?
Då är ena plus och andra minus, förstår inte
Bubo skrev:Ibland kan det hjälpa att tänka på en termometer, när man ska räkna på positiva och negativa tal. En termometer kan ju visa "plusgrader " och "minusgrader ".
Om nu x-y = 7, så är x sju mer än y. Det motsvarar att en temperatur x är sju grader varmare än temperaturen y.
A) Om x är kallare än noll grader, så är y också kallare än noll grader.
Hjälper det här dig?
Nä jag är förvirrad
Nån som kan förklara på de enklaste sättet som finns i världen?
X är sju mer än y.
Enklare kan det nog inte bli.
Om y är 0, så är x 7.
Om y är 1, så är x 8.
Om y är 2, så är x 9.
Om y är -1, så är x 6.
Om y är-2, så är x 5.
Om du ritar upp x-y = 7 i ett koordinatsystem blir det en rät linje.
om x = 0 är y = -7
om y = 0 är x = 7
Om du tittar på bilden nedan kan du se att:
- för negativa x är y alltid < 0.
- om x är positivt är y negativt för vissa värden på x och positivt för andra
- om y är negativt är x negativt för y < -7 och positivt för y > -7
- om y är positivt är x > 0
?
Bubo skrev:X är sju mer än y.
Enklare kan det nog inte bli.
Om y är 0, så är x 7.
Om y är 1, så är x 8.
Om y är 2, så är x 9.
Om y är -1, så är x 6.
Om y är-2, så är x 5.
Vad har de med uppgiften att göra?
Ture skrev:
Om du ritar upp x-y = 7 i ett koordinatsystem blir det en rät linje.
om x = 0 är y = -7
om y = 0 är x = 7Om du tittar på bilden nedan kan du se att:
- för negativa x är y alltid < 0.
- om x är positivt är y negativt för vissa värden på x och positivt för andra
- om y är negativt är x negativt för y < -7 och positivt för y > -7
- om y är positivt är x > 0
?
Fasst de här är ingen linje uppgift
Jag har lärt mig att minus och minus är minus, plus och plus är plus inte tvärtom
Ernesta skrev:Jag har lärt mig att minus och minus är minus, plus och plus är plus inte tvärtom
Att minus och minus är minus?
Vad skulle du säga att t.ex. 10-(-5) blir?
x - y = 7
Det betyder att x är 7 mer än y.
Är du med på det? Oavsett vad vi väljer för värde på y, så är x precis 7 mer än y.
I alla mina exempel är x 7 mer än y.
I alla punkter på Tures linje är x 7 mer än y.
Bedinsis skrev:Ernesta skrev:Jag har lärt mig att minus och minus är minus, plus och plus är plus inte tvärtom
Att minus och minus är minus?
Vad skulle du säga att t.ex. 10-(-5) blir?
10
Måste ett tal vara positivt och ett annat tal vara negativt men de betyder egentligen att de är negativt båda talen
MaKe skrev:Ernesta skrev:Bedinsis skrev:Ernesta skrev:Jag har lärt mig att minus och minus är minus, plus och plus är plus inte tvärtom
Att minus och minus är minus?
Vad skulle du säga att t.ex. 10-(-5) blir?
10
Varken 10 eller -15.
Ok 15 juste
Måste ett tal vara positiv och ett annat negativ?
Nej.
Till exempel gäller x-y=7 för
x=1000000 och y=999993
och för
x=-763014 och y=-763021
Titta på Tures linje.
Bubo skrev:Nej.
Till exempel gäller x-y=7 för
x=1000000 och y=999993
och för
x=-763014 och y=-763021
Titta på Tures linje.
Vad är poängen med uppgiften?
Ernesta skrev:
Vad är poängen med uppgiften?
Den testar logiskt tänkande och taluppfattning.
MaKe skrev:Ernesta skrev:Vad är poängen med uppgiften?
Den testar logiskt tänkande och taluppfattning.
Jo jag fattar att de
Vad är poängen med att lösa uppgiften? Altså inte att räkna som jag förstår det. Räknar man så får man oändligt många lösningar på vad som blir 7
Så vad är poängen
Man kan inte räkna i varje uppgift på högskoleprovet. Man behöver komma fram till en rimlig bedömning.
MaKe skrev:Man kan inte räkna i varje uppgift på högskoleprovet. Man behöver komma fram till en rimlig bedömning.
Vad är poängen med hur man går till väga för att komma fram till en rimlig bedömning? På denna uppgift.
Poängen är inte att räkna och sen då? Hur tänker man? Hur kommer man fram till vad som är rätt? Hade de spelat någon roll tex om de stod en 7a eller 12a? (X-y=12)
Nej, det spelar ingen roll om det är 7 eller 12. Det kunde stå -5, men då måste man nog ändra några svarsalternativ.
MaKe skrev:Nej, det spelar ingen roll om det är 7 eller 12. Det kunde stå -5, men då måste man nog ändra några svarsalternativ.
Vad är svaret om de stod - 5 ?
x-y=-5 och då y=x+5.
Om x>0 så är y>0 (eftersom du adderar ett positivt tal till ett positivt tal).
Å andra sidan x=y-5.
Om y<0 så är x<0 (eftersom du subtraherar ett tal från ett negativt tal).
Om x<0 kan y vara positivt och negativt.
Om y>0 kan x vara positivt och negativt.
Varför är svaret A?
Någon som kan förklara?
Spelar de någon roll vilken som är x eller y?
Ja, det är viktigt.
Hur löser man den här uppgiften?
Ernesta skrev:Hur löser man den här uppgiften?
1) Logiska resonemang, svar #15, #40
2) Testa sig fram, svar #19
3) Tolka om frågan, svar #20, #25
4) Försöka med en modell, svar #15, #20
5) Hitta motexempel, svar #11
Motexempel: x-y=7
C: Om y är negativt, så är x positivt.
Antag att y=-10, då (-3)-(-10)=7. Alltså x kan vara negativt och alternativ C är fel.
MaKe skrev:Ernesta skrev:Hur löser man den här uppgiften?
1) Logiska resonemang, svar #15, #40
2) Testa sig fram, svar #19
3) Tolka om frågan, svar #20, #25
4) Försöka med en modell, svar #15, #20
5) Hitta motexempel, svar #11
Motexempel: x-y=7
C: Om y är negativt, så är x positivt.
Antag att y=-10, då (-3)-(-10)=7. Alltså x kan vara negativt och alternativ C är fel.
Om tex -3-(-30) = 33 då blir de inte 7
Ernesta skrev:
Om tex -3-(-30) = 33 då blir de inte 7
Då är det inget motexempel. I uppgiften står det att x-y=7.
MaKe skrev:Ernesta skrev:Om tex -3-(-30) = 33 då blir de inte 7
Då är det inget motexempel. I uppgiften står det att x-y=7.
De står att a ska vara rätt ändå. De måste bli 7. Något negativt tal minus något negativt ska bli 7. Betyder det att inget tal som är positivt blir 7? Tex 10- (3) är inte 7
Ernesta skrev:
De står att a ska vara rätt ändå. De måste bli 7. Något negativt tal minus något negativt ska bli 7. Betyder det att inget tal som är positivt blir 7? Tex 10- (3) är inte 7
10-(3)=7.
5-(-2)=7
MaKe skrev:Ernesta skrev:De står att a ska vara rätt ändå. De måste bli 7. Något negativt tal minus något negativt ska bli 7. Betyder det att inget tal som är positivt blir 7? Tex 10- (3) är inte 7
10-(3)=7.
5-(-2)=7
Varför är då c fel och a rätt? 3 är positivt -2är negativt altså kan y vara positivt
Ernesta skrev:Varför är då c fel och a rätt?
Svar #46: Jag gav ett motexempel som visar att C är fel.
Du kan själv testa att hitta motexempel för alternativ B och D. Testa att räkna och du kommer att förstå uppgiften bättre.
Då kommer endast alternativ A att vara kvar.
MaKe skrev:Ernesta skrev:Varför är då c fel och a rätt?
Svar #46: Jag gav ett motexempel som visar att C är fel.
Du kan själv testa att hitta motexempel för alternativ B och D. Testa att räkna och du kommer att förstå uppgiften bättre.
Då kommer endast alternativ A att vara kvar.
Ok varför har jag hittat en lösning på c? Du skrev de också (10-3=7)
Ernesta skrev:Ok varför har jag hittat en lösning på c? Du skrev de också (10-3=7)
y=3 > 0, alltså positivt. Det är ingen lösning på C.
MaKe skrev:Ernesta skrev:Ok varför har jag hittat en lösning på c? Du skrev de också (10-3=7)
y=3 > 0, alltså positivt. Det är ingen lösning på C.
Varför?
Därför att det står "Om y är negativt så..."
Här var y=3 och det är ett positivt tal.
MaKe skrev:Därför att det står "Om y är negativt så..."
Här var y=3 och det är ett positivt tal.
Så man måste flytta y till andra sidan och de måste vara -
När man har tänkt igenom en uppgift länge, kan det vara en bra ide att backa tillbaka till början.
Vi vet att x-y = 7. Det är det samband vi ska titta närmare på
Nu när du har tänkt och sett exempel på det här sambandet, kan man formulera alternativen så här:
A) Om det är så att x är negativt, kan vi då vara säkra på att y är negativt?
B) Om det är så att x är positivt, kan vi då vara säkra på att y är positivt?
C) Om det är så att y är negativt, kan vi då vara säkra på att x är positivt?
D) Om det är så att y är positivt, kan vi då vara säkra på att x är negativt?
Är du med på att detta är vad man frågar efter, och kan du svara på alla fyra frågorna?
Bubo skrev:När man har tänkt igenom en uppgift länge, kan det vara en bra ide att backa tillbaka till början.
Vi vet att x-y = 7. Det är det samband vi ska titta närmare på
Nu när du har tänkt och sett exempel på det här sambandet, kan man formulera alternativen så här:
A) Om det är så att x är negativt, kan vi då vara säkra på att y är negativt?
B) Om det är så att x är positivt, kan vi då vara säkra på att y är positivt?
C) Om det är så att y är negativt, kan vi då vara säkra på att x är positivt?
D) Om det är så att y är positivt, kan vi då vara säkra på att x är negativt?
Är du med på att detta är vad man frågar efter, och kan du svara på alla fyra frågorna?
Varför är c fel
Jag skriver uppgiften igen, på ett annat sätt.
x är 7 mer än y.
Ifall x är temperaturen i Malmö, och y temperaturen i Kiruna, skulle x-y=7 betyda att det är sju grader varmare i Malmö (x) än i Kiruna (y). Det är allt vi vet. Det kan vara sommar eller vinter men vi vet att det är sju grader varmare i Malmö än i Kiruna.
A) Om det är så att det är minusgrader i Malmö, kan vi då vara säkra på att det är minusgrader i Kiruna?
B) Om det är så att det är plusgrader i Malmö, kan vi då vara säkra på att det är plusgrader i Kiruna?
C) Om det är så att det är minusgrader i Kiruna, kan vi då vara säkra på att det är plusgrader i Malmö?
D) Om det är så att det är plusgrader i Kiruna, kan vi då vara säkra på att det är minusgrader i Malmö?
Det här är precis samma fråga, jag har bara bytt ut x och y mot något som kanske är lättare att föreställa sig.
Jag har inte läst igenom hela tråden, men här har jag en ide: Vi kan komma fram till tre motexempel till påståendena B, C och D. Eftersom frågan ber efter påståendet som är med säkerhet korrekt måste det inte existera några motexempel alls.
Vi skriver om ekvationen till för att göra beräkningar lättare.
B: Om är positivt, så är positivt. Motexempel: Om vi låter kan vi lösa ut till , vilket är ett negativt tal. Alltså är detta ett motexempel till B.
C: Om är negativt, så är positivt. Motexempel: Låt . Då är , vilket inte är positivt. Motsägelse till C.
D: Om är positivt, så är negativt. Tag . Då är , ett positivt tal. Alltså är detta exempel en motsägelse till D.
Nu har vi hittat motexempel till påstående B, C, D. Därför måste A vara det korrekta svaret.
Ett annat sätt att tänka är att betrakta uttrycket . Vi ser från detta att alltid är mindre än (eftersom är 7 mer än ). Om då är negativt måste vara mindre (mer negativt kan man väl säga). Alltså kommer med säkerhet vara negativt om är negativt.
Blir x och y negativt för att x och y blir plus
- -(-)=+
Ernesta skrev:Blir x och y negativt för att x och y blir plus
Vad menar du med att "x och y blir plus"?
AlexMu skrev:Ernesta skrev:Blir x och y negativt för att x och y blir plus
Vad menar du med att "x och y blir plus"?
--(-)=+
Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:Blir x och y negativt för att x och y blir plus
Vad menar du med att "x och y blir plus"?
--(-)=+
Kan du förklara med ord vad du menar? Förstod du mitt svar från igår?
AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:Blir x och y negativt för att x och y blir plus
Vad menar du med att "x och y blir plus"?
--(-)=+
Kan du förklara med ord vad du menar? Förstod du mitt svar från igår?
Nej de gjorde jag inte
Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:Blir x och y negativt för att x och y blir plus
Vad menar du med att "x och y blir plus"?
--(-)=+
Kan du förklara med ord vad du menar? Förstod du mitt svar från igår?
Nej de gjorde jag inte
eftersom minus minus på blir plus.
AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:Blir x och y negativt för att x och y blir plus
Vad menar du med att "x och y blir plus"?
--(-)=+
Kan du förklara med ord vad du menar? Förstod du mitt svar från igår?
Nej de gjorde jag inte
eftersom minus minus på blir plus.
Ja är de så man ska tänka när man löser den här uppgiften?
Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:Blir x och y negativt för att x och y blir plus
Vad menar du med att "x och y blir plus"?
--(-)=+
Kan du förklara med ord vad du menar? Förstod du mitt svar från igår?
Nej de gjorde jag inte
eftersom minus minus på blir plus.
Ja är de så man ska tänka när man löser den här uppgiften?
Vart kom det uttrycket ifrån? Flera lösningar på uppgiften har postats i tråden. Har du läst dem?
Hur ska man tänka utan att räkna flera tal, de är inte meningen att man ska räkna på den här uppgiften. Om man låtsas att de bara hade stått "positivt tal" istället för 7 hade man tänkt "lika dant" nån som kan förklara hur jag ska lösa uppgiften?
AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:Blir x och y negativt för att x och y blir plus
Vad menar du med att "x och y blir plus"?
--(-)=+
Kan du förklara med ord vad du menar? Förstod du mitt svar från igår?
Nej de gjorde jag inte
eftersom minus minus på blir plus.
Ja är de så man ska tänka när man löser den här uppgiften?
Vart kom det uttrycket ifrån? Flera lösningar på uppgiften har postats i tråden. Har du läst dem?
Ja de är klart varför frågar du det?
AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:Blir x och y negativt för att x och y blir plus
Vad menar du med att "x och y blir plus"?
--(-)=+
Kan du förklara med ord vad du menar? Förstod du mitt svar från igår?
Nej de gjorde jag inte
eftersom minus minus på blir plus.
Ja är de så man ska tänka när man löser den här uppgiften?
Vart kom det uttrycket ifrån? Flera lösningar på uppgiften har postats i tråden. Har du läst dem?
Bara för att jag har läst svaren så betyder de inte att jag förstår svaren eller att jag borde förstå svaren för tydligen har jag inte gjort det
Kan du lösa den här uppgiften?
x - y = ett positivt tal.
Vilket av svarsalternativen är med säkerhet korrekt?
(se ditt egna första inlägg för svarsalternativ)
Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:Blir x och y negativt för att x och y blir plus
Vad menar du med att "x och y blir plus"?
--(-)=+
Kan du förklara med ord vad du menar? Förstod du mitt svar från igår?
Nej de gjorde jag inte
eftersom minus minus på blir plus.
Ja är de så man ska tänka när man löser den här uppgiften?
Vart kom det uttrycket ifrån? Flera lösningar på uppgiften har postats i tråden. Har du läst dem?
Ja de är klart varför frågar du det?
Jag frågade om du hade läst dem eftersom du (i alla fall inte på mitt) inte bad mig att förtydliga mitt svar och frågade om något annat. Det uppfattade jag som att du inte hade läst igenom det, men då var det en felaktig uppfattning.
AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:AlexMu skrev:Ernesta skrev:Blir x och y negativt för att x och y blir plus
Vad menar du med att "x och y blir plus"?
--(-)=+
Kan du förklara med ord vad du menar? Förstod du mitt svar från igår?
Nej de gjorde jag inte
eftersom minus minus på blir plus.
Ja är de så man ska tänka när man löser den här uppgiften?
Vart kom det uttrycket ifrån? Flera lösningar på uppgiften har postats i tråden. Har du läst dem?
Ja de är klart varför frågar du det?
Jag frågade om du hade läst dem eftersom du (i alla fall inte på mitt) inte bad mig att förtydliga mitt svar och frågade om något annat. Det uppfattade jag som att du inte hade läst igenom det, men då var det en felaktig uppfattning.
Jo, men jag blir förvirrad av alla siffror, då måste jag ta 10 olika tal för att lösa uppgiften i varje svarsalternativ och de tar jätte långt tid och så mycket tid har jag inte på provet. Jag vill veta mer mindre detaljerat tex om jag ska kasta om 7, y,x eller om jag ska bara kolla talen till vänster om 7. Jag uppfattar att jag ska räkna i ditt svar. Men då blir jag förvirrad för att de finns så många lösningar på vad som blir 7
Målet med mitt svar var att hitta ett motexempel till påståendena B, C, D. Om vi kan hitta ett motexempel till ett påstående kan det ju inte alltid vara sant.
Om så kan vi addera på båda sidor för att få
(Detta är bara lite lättare att jobba med)
Här finns det egentligen hur många lösningar som helst. Lägg in ett värde på så får du ut ett värde på . Det jag gjorde var att hitta värden som är motexempel till B, C, D.
B säger: Om är positivt är positivt. För att visa att detta inte är med säkerhet korrekt kan vi försöka hitta motsatsen: Ett positivt värde på där är negativt. Ett exempel är om blir .
Då har vi hittat ett värde av som är positivt, med en negativ lösning på , ett motexempel till B. Därför är B inte rätt svar. Sedan kan man hitta liknande motexempel för C och D. Då måste A vara sant.
AlexMu skrev:Målet med mitt svar var att hitta ett motexempel till påståendena B, C, D. Om vi kan hitta ett motexempel till ett påstående kan det ju inte alltid vara sant.
Om så kan vi addera på båda sidor för att få(Detta är bara lite lättare att jobba med)
Här finns det egentligen hur många lösningar som helst. Lägg in ett värde på så får du ut ett värde på . Det jag gjorde var att hitta värden som är motexempel till B, C, D.
B säger: Om är positivt är positivt. För att visa att detta inte är med säkerhet korrekt kan vi försöka hitta motsatsen: Ett positivt värde på där är negativt. Ett exempel är om blir .
Då har vi hittat ett värde av som är positivt, med en negativ lösning på , ett motexempel till B. Därför är B inte rätt svar. Sedan kan man hitta liknande motexempel för C och D. Då måste A vara sant.
Ok men hur blir det om man tänker generellt istället för 7 så ändrar man de till ett "positivt tal" så x-y="positivt tal" hur tänker man då utan att räkna
Ernesta skrev:AlexMu skrev:Målet med mitt svar var att hitta ett motexempel till påståendena B, C, D. Om vi kan hitta ett motexempel till ett påstående kan det ju inte alltid vara sant.
Om så kan vi addera på båda sidor för att få(Detta är bara lite lättare att jobba med)
Här finns det egentligen hur många lösningar som helst. Lägg in ett värde på så får du ut ett värde på . Det jag gjorde var att hitta värden som är motexempel till B, C, D.
B säger: Om är positivt är positivt. För att visa att detta inte är med säkerhet korrekt kan vi försöka hitta motsatsen: Ett positivt värde på där är negativt. Ett exempel är om blir .
Då har vi hittat ett värde av som är positivt, med en negativ lösning på , ett motexempel till B. Därför är B inte rätt svar. Sedan kan man hitta liknande motexempel för C och D. Då måste A vara sant.Ok men hur blir det om man tänker generellt istället för 7 så ändrar man de till ett "positivt tal" så x-y="positivt tal" hur tänker man då utan att räkna
Man kan egentligen göra samma sak så länge väljer tal som är större eller mindre än det positiva talet man valt. Men ett annat, bättre sätt skulle nog vara att tänka såhär:
A säger att om är negativt så är negativt. Om
har vi att eller till och med . Det intressanta här är att är mindre än . Om då är negativt och är mindre än så måste också vara negativ. Alltså är A korrekt.