9 svar
48 visningar
NanobotsLevelA 93
Postad: 10 apr 2019

Felen Algebra.

Paulina har gjort fel på denna ekvation förklara hur hon har tänkt

 

2x+1=23

Svar:2 

Vet inte hur hon har tänkt förstår någon hur hon har tänkt ?

 

Hjälp!!

woozah 1216
Postad: 10 apr 2019

Hon tror väl att xx är entalspositionen snarare än en variabel. 

NanobotsLevelA 93
Postad: 10 apr 2019
woozah skrev:

Hon tror väl att xx är entalspositionen snarare än en variabel. 

Hur menar du då?

Hmm det enda jag kan tänka mig är att hon tog -1 på vardera sida och fick fram att 2x ska vara 22 och sedan tänker att 2x står för ett tal med två positioner, en tiotalssiffra som är 2 och en entalssiffra som är okänd

Så om att om 2x=22 så måste x vara en tvåa så att 22=22

I så fall har man ju inte riktigt förstått hur algebra fungerar, men det är det enda jag kan komma på som har gått fel.

NanobotsLevelA 93
Postad: 10 apr 2019
Jonto skrev:

Hmm det enda jag kan tänka mig är att hon tog -1 på vardera sida och fick fram att 2x ska vara 22 och sedan tänker att 2x står för ett tal med två positioner, en tiotalssiffra som är 2 och en entalssiffra som är okänd

Så om att om 2x=22 så måste x vara en tvåa så att 22=22

I så fall har man ju inte riktigt förstått hur algebra fungerar, men det är det enda jag kan komma på som har gått fel.

Det var en prov fråga på algebra som jag hade gjort och det som är konstigt är att denna nivå är en E-nivå ändå så var den väldigt svår för att vare en eller hur?

Jonto 1667 – Gy-lärare (Ty)
Postad: 10 apr 2019 Redigerad: 10 apr 2019

Det vet jag inte. Man skulle kunna se det ganska direkt egentligen utan att ha några specifika kunskaper.

Jag kan mest tycka att det ibland är lite märkligt ur pedagogisk synvinkel att ha frågor där man ska hitta vad andra gör för konstruerade fel, i de fall där felen är ganska krystade och ovanliga och mest förvirrar. Jag hade kanske personligen inte använt mig av en sådan fråga.

NanobotsLevelA 93
Postad: 10 apr 2019
Jonto skrev:

Det vet jag inte. Man skulle kunna se det ganska direkt egentligen utan att ha några specifika kunskaper.

Jag kan mest tycka att det ibland är lite märkligt ur pedagogisk synvinkel att ha frågor där man ska hitta vad andra gör för konstruerade fel, i de fall där felen är ganska krystade och ovanliga och mest förvirrar. Jag hade kanske personligen inte använt mig av en sådan fråga.

Det gör inget om dem är förvirrande Det är ju faktiskt sant onödiga uppgifter som denna varför ska man ta reda på hur folk gjort fel när dom kanske gissat T.ex

NanobotsLevelA 93
Postad: 11 apr 2019

Snälla hjälp någon.

NanobotsLevelA skrev:

Snälla hjälp någon.

Jag kan tycka att en lämplig fråga på E-nivå åk 7 kan vara att helt enkelt lösa ekvationen.

Att kunna förstå och redogöra för hur Paulina kan ha tänkt tycker jag bör vara en fråga på C-nivå.

NanobotsLevelA 93
Postad: 11 apr 2019
Yngve skrev:
NanobotsLevelA skrev:

Snälla hjälp någon.

Jag kan tycka att en lämplig fråga på E-nivå åk 7 kan vara att helt enkelt lösa ekvationen.

Att kunna förstå och redogöra för hur Paulina kan ha tänkt tycker jag bör vara en fråga på C-nivå.

Mhm tycker jag också men det är lugnt har förstått det är Hon tror att man bara lägger 2 på x så att det blir 22 och sen adderar hon med 1 så att det blir 23.........

Svara Avbryt
Close