12 svar
179 visningar
nuitlbd är nöjd med hjälpen
nuitlbd 173
Postad: 10 jan 2023 21:56 Redigerad: 10 jan 2023 22:03

Förklara varför molekylen CO är en dipol men inte molekylen CO2

hej! 

det står följande i facit i min bok: bindningen mellan CO och CO2 är polär kovalent, men hos CO2 sammanfaller tyngdpunkterna för de positiva och negativa laddningarna  vilket gör att det inte blir en dipol. 

jag förstår inte alls vad som menas med att tyngdpunkterna sammanfaller. jag gissade på att det hade med elektronegativteten att göra och att det inte blir en dipol för att det är två av samma grundämne.

 

hur vet man om en molekyl är en dipol? ex H2S är en dipol men inte CO2, vad beror det på?

Wallahi 61
Postad: 10 jan 2023 22:32

Har du provat att rita upp molekylerna?

För att avgöra om en molekyl är en dipol eller inte så måste man kolla om den är symmetrisk alltså att ingen av atomerna drar mer i valenselektronerna, alltså att det bildas två laddningar i moleyklen.

 

Tittar man på kolmonoxiden (CO) så ser vi att syre atomen drar lite mer i de delade valens elektorerna och vi får därför en dipol (di = två, två poler). I koldioxiden (CO2) sitter det varsin syre atom på var sida av kolatomen vilket gör att syre atomerna drar lika mycket i kolets elektroner och därmed bildas det inga poler

nuitlbd 173
Postad: 10 jan 2023 22:41
Wallahi skrev:

Har du provat att rita upp molekylerna?

För att avgöra om en molekyl är en dipol eller inte så måste man kolla om den är symmetrisk alltså att ingen av atomerna drar mer i valenselektronerna, alltså att det bildas två laddningar i moleyklen.

 

Tittar man på kolmonoxiden (CO) så ser vi att syre atomen drar lite mer i de delade valens elektorerna och vi får därför en dipol (di = två, två poler). I koldioxiden (CO2) sitter det varsin syre atom på var sida av kolatomen vilket gör att syre atomerna drar lika mycket i kolets elektroner och därmed bildas det inga poler

nej har inte provat det för jag vet inte riktigt hur dom ska ritas heller. såg nu när jag googlade på en bild att den svarta sidan är större än den röda, om det är det du menar? och tack bra förklaring att dom drar lika mycket, det blev enklare att förstå så. känns logiskt. men det är inte så för varje ämne, tex SO2 är en dipol. finns det något annat sätt att veta än att titta på bilder? typ om det skulle komma på ett prov eller liknande kanske man får bilder då

Wallahi 61
Postad: 10 jan 2023 22:57

Steg 1 är att räkna ut hur molekylen är uppbyggd, gör en elektron formel och visa alla bindningar och fria elektron par, då kommer du snabbt se hur svaveldioxiden har ett fritt elektron par som stöter bort syre atomerna vilket gör att vi får en vinkling neråt. alltså får vi två negativa ändar och en positiv ända och därmed en dipol. 

nuitlbd 173
Postad: 10 jan 2023 23:10
Wallahi skrev:

Steg 1 är att räkna ut hur molekylen är uppbyggd, gör en elektron formel och visa alla bindningar och fria elektron par, då kommer du snabbt se hur svaveldioxiden har ett fritt elektron par som stöter bort syre atomerna vilket gör att vi får en vinkling neråt. alltså får vi två negativa ändar och en positiv ända och därmed en dipol. 

ok, förstår typ. men varför stöter svavels fria elektronpar bort syreatomerna? har det att göra med elektronegativiteten? och varför blir det en dipol när det finns två negativa ändar och en positiv, är det för att den positiva stöter bort de negativa lika mkt?

Wallahi 61
Postad: 12 jan 2023 18:08

Anledningen till att elektronparet stöter bort dem andra elektronparen (som ingår i kovalenta bidningar) har egentligen med den elektrostatiska kraften att göra, negativa ändar repallerar och positiv och negativ attraherar.

 

Angående två negativa och en positiv ända så får vi fortfarande en halva som är mer negativ och en halva som är mer positiv om du delar molekylen i två delar.

nuitlbd 173
Postad: 12 jan 2023 18:55
Wallahi skrev:

Anledningen till att elektronparet stöter bort dem andra elektronparen (som ingår i kovalenta bidningar) har egentligen med den elektrostatiska kraften att göra, negativa ändar repallerar och positiv och negativ attraherar.

 

Angående två negativa och en positiv ända så får vi fortfarande en halva som är mer negativ och en halva som är mer positiv om du delar molekylen i två delar.

tror jag fattar nu när jag läser det någon dag senare. svavelatomen är den positiva och syre är de negativa ändarna vilka får en vinkel för att svavel har ett fritt elektronpar som gör att syreatomerna repelleras (elektrostatiska kraften). det är bara att det här fria paret inte ritas ut i molekylen? 

Wallahi 61
Postad: 12 jan 2023 19:30

Helt korrekt! Kollar man på en elektronformel för H2S så är elektronparet utritat men på tradiotionella illustrationer av en molekyl brukar man inte rita ut dessa detaljer.

nuitlbd 173
Postad: 13 jan 2023 11:35
Wallahi skrev:

Helt korrekt! Kollar man på en elektronformel för H2S så är elektronparet utritat men på tradiotionella illustrationer av en molekyl brukar man inte rita ut dessa detaljer.

ja exakt! vad bra, då fattar jag faktiskt äntligen bättre. tack så mycket!

nuitlbd skrev:
Wallahi skrev:

Anledningen till att elektronparet stöter bort dem andra elektronparen (som ingår i kovalenta bidningar) har egentligen med den elektrostatiska kraften att göra, negativa ändar repallerar och positiv och negativ attraherar.

 

Angående två negativa och en positiv ända så får vi fortfarande en halva som är mer negativ och en halva som är mer positiv om du delar molekylen i två delar.

tror jag fattar nu när jag läser det någon dag senare. svavelatomen är den positiva och syre är de negativa ändarna vilka får en vinkel för att svavel har ett fritt elektronpar som gör att syreatomerna repelleras (elektrostatiska kraften). det är bara att det här fria paret inte ritas ut i molekylen? 

Du kan räkna ut bindningsvinkeln, också. Har ni gått igenom orbitalhybridiseringsteori?

nuitlbd 173
Postad: 13 jan 2023 14:02
naytte skrev:Du kan räkna ut bindningsvinkeln, också. Har ni gått igenom orbitalhybridiseringsteori?

nej det har vi inte, tror inte vi kommer att göra det heller

Din lärare kan säkert förklara det för dig. Det är ganska användbart och inte alltför svårt att greppa rent konceptuellt.

nuitlbd 173
Postad: 14 jan 2023 21:20
naytte skrev:

Din lärare kan säkert förklara det för dig. Det är ganska användbart och inte alltför svårt att greppa rent konceptuellt.

ja det borde gå. har gått igenom VSPER-metoden nu i alla fall och förstår rätt så bra men skadar ju inte med en till metod. tack för tipset!

Svara Avbryt
Close